ראיון מתן כהנא בהתבטאות ראשונה על משבר הפליטים מאוקראינה: מודאג מנישואי תערובת והתבוללות

ברקע התקדמות רפורמת הכשרות והניסיון להגיע להסכמות עם הרבנות הראשית בנוגע לרפורמת הגיור, השר מתן כהנא מתייחס למצב באוקראינה שעלול לפגוע בצביון היהודי של ישראל | לראיון המלא

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 07/03/22 13:41 ד באדר ב'

מתן כהנא בהתבטאות ראשונה על משבר הפליטים מאוקראינה: מודאג מנישואי תערובת והתבוללות
השר מתן כהנא, "ננסה למנות רבני ערים מהציונות הדתית", צילום: חדשות כיפה

ברקע הניסיונות להגיע להסכמות על רפורמת הגיור, השר לשירותי דת מתן כהנא מתייחס בריאיון מיוחד לכיפה לעיכוב בהעברת החוק המדובר, מסביר מדוע הרבנות הראשית ממשיכה להתנגד לכל הרפורמות שלו, ומבהיר מה קורה במאבק עם בצלאל סמוטריץ' בנוגע להסכמות של הרב חיים דרוקמן, בכיר רבני הציונות הדתית לרפורמת הגיור שעתידה לעבור. 

השר כהנא: כיום יש חצי מיליון אזרחים ישראלים שאינם יהודים על פי ההלכה. הדבר הזה יוצר נישואי תערובת והתבוללות.

איילת שקד אמרה כי 90 אחוזים מהעולים בימים האחרונים מאוקראינה אינם זכאי חוק השבות, מדאיג אותך שינוי של הצביון היהודי כאן בעקבות גל העלייה?

אני באופן כללי ובלי קשר למה שקורה באוקראינה, מודאג מהצביון היהודי של מדינת ישראל. כיום יש חצי מיליון אזרחים ישראלים שאינם יהודים על פי ההלכה. הדבר הזה יוצר נישואי תערובת והתבוללות. את הדבר הזה אנחנו צריכים למנוע. גלי העלייה מאוקראינה רק יעצימו את הצורך בגיור על פי ההלכה לרבבות אנשים שירצו להצטרף ליהדות. 

יש מספר רב של ערים ללא רב מוסדר, זה יעד מבחינתך למנות רבנים מהמגזר הדתי לאומי?

יש לי יעד למנות רבנים לערים במדינת ישראל. יש 35 ערים שאין להם רב, זה מצב מזעזע. כשדיברנו על הכשרות כולם אמרו כמה זה חשוב רב עיר. לצערי המפלגה שהייתה ממונה על המשרד הזה ברוב העשורים האחרונים ולא הרבנות הראשית פעלו כדי למנות רבני ערים. אני מתכוון לפעול כדי למנות רבני ערים. אני חושב שנכון לרוב הערים במדינת ישראל למנות רב מהציונות הדתית כי הציבור שלנו זה הציבור היחיד שמשלב תורה ועבודה. חיי מעשה, השתלבות מלאה במדינת ישראל, אמונה במדינת ישראל כאתחלתא דגאולה והציונות היא אירוע דתי, תורני ואמוני, מול חיי מעשה. 

כהנא: אני נותן הרבה יותר כוח לראש העיר לבחור את הרב שהעיר רוצה בו וזאת הגישה

מה מעכב את המינויים האלה?

היה עומס במשרד שלא איפשר לנו להתקדם בנושא הזה, גם זה שלא היה תקציב היה חלק מהעניין כי אי אפשר למנות רבנים כשאין הבנה לגבי איתנות כלכלית של עיר ומועצה דתית ועכשיו אנחנו משנים את התקנות של בחירת רבני ערים כשהתהליך יהיה הרבה יותר פשוט ממה שהיה עד עכשיו. אני נותן הרבה יותר כוח לראש העיר לבחור את הרב שהעיר רוצה בו וזאת הגישה. 

מה הצפי לזה?

עד סוף החודש הזה נגמור את התקנות והן ייחתמו ויושלמו ונצא לתהליך מאוד משמעותי ונרחב של מינוי רבני ערים ואני מקווה שרבים מאוד יהיו מהציונות הדתית. 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן