בג"ץ נגד שאשא ביטון: העניקי את פרס ישראל לפרופ' גולדרייך

אחרי שקרא לחרם אקדמי על אוניברסיטת אריאל ופרס ישראל נשלל ממנו, קיבלו שופטי בג"ץ את הערעור והורו לשרת החינוך להעניק לפרופ' עודד גולדרייך את הפרס. השופט סולברג שהתנגד לפסיקה טען: "ההחלטה על הענקת פרס ישראל נתונה לסמכות שרת החינוך"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 29/03/22 11:49 כו באדר ב'

בג"ץ נגד שאשא ביטון: העניקי את פרס ישראל לפרופ' גולדרייך
שאשא ביטון, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

כמעט שנה אחרי ששר החינוך לשעבר יואב גלנט החליט שלא להעניק את פרס ישראל בתחום המתמטיקה וחקר מדעי המחשב לפרופ' עודד גולדרייך, ואשרור המהלך על ידי שרת החינוך הנוכחית יפעת שאשא ביטון בסוף 2021, הפרשייה קרובה לסיומה, אחרי ששופטי בית המשפט העליון החליטו לקבל את ערעור והורו על הענקת הפרס לגולדרייך.

שלושת שופטי בג"ץ, יעל וילנר, נעם סולברג ויצחק עמית דנו היום (ג') בערעור שהגישו חברי ועדת הפרס, והחליטו ברוב של שניים (וילנר ועמית) מול אחד (סולברג) כי החלטת שרת החינוך שלא לאשר את המלצת ועדת הפרס תבוטל, ופרופ' גולדרייך יקבל את פרס ישראל כפי שקבעה ועדת השופטים להענקת פרס ישראל לשנת תשפ"א.

השופט עמית ציין כי שרת החינוך שאשא ביטון טענה כי תמיכתו של גולדרייך בחרם אקדמי על אוניברסיטת אריאל היא "פגיעה בחופש הביטוי האקדמי", ועל כך טען כנגד: "פגיעתה בחופש הביטוי האקדמי של שלילת הפרס מפרופ' גולדרייך קשה בהרבה. מצוינות אקדמית אינה הולכת בהכרח יד ביד עם דעות התואמות את הקונצנזוס הציבורי. שלילת פרס ישראל מאיש אקדמיה בעל שם, בשל התבטאויות ספורדיות כאלה ואחרות, היא הזמנה לניטור, מעקב ורדיפה אחר אנשי אקדמיה בישראל. כמדינה החיה על מצוינותה בתחומים שונים, עלולה להיות בכך פגיעה של ממש בהישגים אקדמיים ומקצועיים, ובטווח הארוך, אף פגיעה בחוסן הלאומי".

השופט נעם סולברג שהיה בדעת מיעוט, טען כי, "ההחלטה על הענקת פרס ישראל נתונה לסמכות שרת החינוך. השרה לא חרגה מתחום סמכותה, לא טעתה בפרשנות של דין, לא הסיגה את גבולהּ של ועדת הפרס, לא באה בתחומהּ, לא התערבה בשיקול דעתה המקצועי, לא פעלה בשרירות, לא נקטה משׂוא פנים ולא נתנה ידה לאפליה. שיקולים ששקלה, אינם זרים לעניין".

שאשא ביטון: "צר לי על החלטת בג"ץ אך אכבד אותה"

שר הבריאות ויו"ר מרצ ניצן הורוביץ בירך על פסיקת שופטי בית המשפט העליון ואמר: "בג"ץ פסל את סתימת הפיות. פרופ׳ עודד גולדרייך, מדען בעל שם עולמי, יקבל את פרס ישראל, כפי שהחליטה ועדת הפרס. ברכות לזוכה, שאירחנו אשתקד בכנסת, וכבוד למדע הישראלי". 

חברתו לממשלה, שרת החינוך יפעת שאשא ביטון שהחליטה לא להעניק את פרס ישראל לגולדרייך התייחסה לפסיקה: "בג"ץ יכל להכריע כשהנושא הגיע לפתחו, אך מרגע שבחר להעביר את ההכרעה אליי היה נכון שיכבד אותה. אדם שקורא לחרם על מוסד אקדמי ישראלי לא ראוי לפרס ממלכתי ממדינת ישראל, יהיו הישגיו אשר יהיו ויהיו דעותיו הפוליטיות אשר יהיו. צר לי על החלטת בג"ץ אך אכבד אותה".

"פסיקה מופקרת של בג"ץ"

יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, חבר הכנסת יריב לוין, הגיב להחלטת בג"צ ואמר: "אין מדינה בעולם שהייתה מעניקה את הפרס החשוב ביותר שלה לאדם שקורא להחרים אותה. אין בית משפט בעולם שהיה לוקח לידיו בניגוד לכל דין את הסמכויות של שרת החינוך, ומקבל החלטה כזו במקומה. הפסיקה המופקרת של בג״ץ, תוך רמיסת כל כללי שלטון החוק והמנהל התקין, ותוך מתן פרס ועידוד לאנשי ה- BDS ולתומכיהם, היא עוד חוליה בשרשרת החרפה של מערכת משפט שאיבדה כל כיוון. לא מפתיע לגלות ששר המשפטים סער וחברי ממשלת השמאל ממשיכים לזרות חול בעיני הציבור עם כביכול רפורמות חסרות משמעות, ופועלים יד ביד עם נשיאת בית המשפט העליון כדי להנציח את שלטון השופטים האנטי דמוקרטי".

אלון שוורצר, ראש אגף מחקר ומדיניות בתנועת אם תרצו הוסיף: ''יום שחור לציונות ויום שחור לבית המשפט העליון. אי אפשר לנצח במאבק נגד תנועת הbds, כאשר בתוך מדינת ישראל שופטי בג"ץ נותנים רוח גבית למחרימי ישראל. אחר כך הם עוד מתפלאים על אובדן האמון הציבורי. אם פרס ישראל מגיע למי שמחרים את ישראל, עדיף כבר לבטל אותו''. 

עו"ד יניב כהן, ראש תכלית, המכון למדיניות ישראלית אמר: "זכות הקיום של בית המשפט בחברה דמוקרטית מושתת במידה מרובה על אמון הציבור. פסיקת בג"צ בנושא גולדרייך, מבהירה לכולנו, שיש עוד הרבה עבודה לפנינו, בעיקר בהגדרת כללי המשחק".