בשידור חי: המהפכה של גדעון סער בהליך בחירת השופטים

יו״ר הועדה לבחירת שופטים שר המשפטים גדעון סער יביא לישיבתה הקרובה של הועדה את הצעתו לשימוע פומבי ובשידור חי למועמדים לשיפוט בבית המשפט העליון

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 29/03/22 08:54 כו באדר ב'

בשידור חי: המהפכה של גדעון סער בהליך בחירת השופטים
גדעון סער, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

שינוי משמעותי של שר המשפטים גדעון סער בהליך הבחירה של שופטי העליון, לפי ההצעה שיביא השר לאישור בעוד שבועיים, יתקיים שימוע פומבי ובשידור חי למועמדים לשיפוט בבית המשפט העליון. הפומביות תחול על מעמד הראיונות של המועמדים בפני ועדת המשנה של הועדה.

שימוע בשידור חי

שר המשפטים גיבש את הצעתו לאחר שיח עם נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות ועל דעתה, מתוך ראיה משותפת בדבר חשיבות השקיפות.  בכוונת השר להביא את הצעת ההחלטה לישיבת הועדה לבחירת שופטים הקרובה ולשנות את כללי השפיטה בהקשר זה.  בחירת המועמדים שתכלול את מרכיב השימוע הפומבי תחול כבר על המועמדים לביהמ״ש העליון שצפויים להיבחר ע״י הועדה מעתה והלאה.  

השר סער מסר: ״המרכיב הפומבי בהליך הבחירה והשקיפות שלו יתרמו משמעותית להגברת אמון הציבור בהליך הבחירה לערכאת השיפוט העליונה שלנו. מעמדו של בית המשפט העליון, העובדה כי הכרעותיו מהוות תקדים מחייב למערכת השיפוטית כולה והיקף עיסוקו בנושאים בעלי חשיבות ציבורית מבססים את הצורך במימד פומבי בחלק מהליך הבחירה. במשך שנים רבות פעלתי לקדם שינוי זה והגשתי - החל מהכנסת ה-16 - הצעות חוק בעניין זה בכנסות רבות. עתה בשלה העת לביצוע המהלך בדרך המלך שהיא באמצעות החלטת הועדה לבחירת שופטים עצמה, בראשה אני עומד היום, על פי סמכותה כחוק״.