ליברמן ניצח את שקד: אושרו ביטוחי בריאות לפליטים

למרות התנגדותה הנחרצת של שרת הפנים, שרי האוצר והרווחה הודיעו על תכנית סיוע הנקראת "צו השעה" וכוללת הענקת ביטוח בריאות לפליטים מגיל 60, פתיחת מוקד טלפוני וטיפול חירום רפואי בחינם

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 21/03/22 13:04 יח באדר ב'

ליברמן ניצח את שקד: אושרו ביטוחי בריאות לפליטים
שקד, הפסידה לליברמן, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ברקע הלחימה המתמשכת באוקראינה, הכריזו היום (ב') שרי האוצר והרווחה על תחילת מבצע "צו השעה" עם השקת מוקד ייעודי. המבצע נועד לתת מענה הומניטרי אזרחי לאוקראינה שהגיעו לישראל אחרי מאז פרוץ המלחמה ושאינם זכאי חוק השבות.  

שרת הפנים איילת שקד הביעה בישיבת הממשלה התנגדות נחרצת להענקת ביטוחי בריאות לפליטים מאוקראינה: "לא יקום ולא יהיה", אמרה לנוכחים. למרות עמדתה החד משמעית, אישרו היום השרים ליברמן וכהן להעניק ביטוחי בריאות לפליטים מאוקראינה בני 60 ומעלה ולאנשים עם מוגבלויות, שיבוטחו דרך חברת ביטוח פרטית שתתקשר עם קופת חולים לאומית, שתספק להם שירותי בריאות בדומה לאוכלוסיית המועמדים לעלייה, שמקבלים כיסויי ביטוחי נרחב הכולל טיפול סיעודי ושיקום.

בנוסף האוקראינים השוהים בישראל יוכלו לקבל טיפול ראשוני וחירום במרפאות "טרם" הפזורות בפריסה ארצית, ללא תשלום השתתפות עצמית ובמימון המדינה. בין שירותי החירום הניתנים: יעוץ עם רופא משפחה וילדים, טיפול בחבלות קלות, קבלת תרופות, עירוי, בדיקות דם, מכשור רנטגן ואולטרסאונד, מכשור לבדיקת תפקוד לבבי ועוד. במספר אזורים בארץ יספקו המרפאות שירותים נרחבים נוספים הכוללים גם יעוץ מרופא מומחה. בנוסף, טרם יפעילו מוקד טלפוני במספר שפות (אוקראינית, רוסית, אנגלית) ליעוץ רפואי טלפוני והכוונה לשוהים האוקראינים. כמו כן, תסייע טרם בממשק מול בתי החולים ובתיאום ניתוחי חירום מורכבים במקרה הצורך.

מוקד טלפוני ברוסית ואוקראינית וטיפול סוציאלי

משרד הרווחה יספק לפליטים קורת גג זמנית, סיוע במזון, סיוע חומרי, טיפול סוציאלי ומיצוי זכויות בנושאים שונים. כמו כן, יתכלל המשרד בשיתוף עם ארגוני החברה האזרחית את הסיוע של החברה האזרחית לפליטים האוקראינים כמעטפת נוספת של מתן מענה לצרכים. במקביל יתגבר מוקד 118 של משרד הרווחה והביטחון החברתי את המענה בשפה הרוסית.

פליטים יהודים מאוקראינה בדרכם לישראל

פליטים יהודים מאוקראינה בדרכם לישראל צילום: Nati Shohat/Flash90

מוקד *5310 הושק הבוקר וייתן מענה לאזרחים אוקראינים שמצאו מקלט בישראל ולאלו השוהים בישראל, לאזרחים ישראלים שמבקשים מידע אודות הסיוע ההומניטרי שמעניקה ממשלת ישראל, ולרשויות המקומיות. המוקד ייתן מענה בשלוש שפות: אוקראינית, רוסית ועברית וייתן מידע לפונים בנושאים כגון סיוע סוציאלי, חינוך, קורת גג, בריאות ועוד. המוקד יהיה פעיל בכל יום בין השעות 08:00 בבוקר ועד ל-18:00 בערב ובימי שישי משעה 08:00 ועד השעה 15:00. 

"החלטה מוסרית ממעלה ראשונה"

שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן אמר: "מדינת ישראל קיבלה החלטה מוסרית ממעלה ראשונה להעניק סיוע הומניטרי לאזרחי אוקראינה אשר שוהים בישראל והיום אנו מתחילים ביישום שלה בפועל. זאת זכות גדולה שנפלה בחלקינו לסייע לאזרחים חפים מפשע שנמלטו מאימת המלחמה כשהם חסרי כל".

שר האוצר אביגדור ליברמן הוסיף: "המציאות הקיימת דורשת מאיתנו לספק הסברה הולמת והנחיות לאלו שנחתו בעל כורחם אל מציאות זרה וזקוקים להכוונה, אני מקווה שהמוקד החדש יספק מענה סדור ויקל עבור מבקשי המקלט את התקופה הלא פשוטה הזו. מתן ביטוח בריאות וטיפול ראשוני במרפאות ללא תשלום הוא צעד בסיסי, חשוב וסולידרי ואני שמח שהוא יוצא כעת לפועל יחד עם ידידי שר הרווחה, מאיר כהן. נמשיך לנקוט במדיניות של סיוע אחראי".

השרים ליברמן ופורר

ליברמן, ניצח במאבק. צילום: Flash9

"אני גאה כי נבחר להקים את המוקד במד"א", אמר מנכ"ל מד"א אלי בין, "ומשוכנע כי המוקד המשולב יצליח לתת את הפתרונות הנכונים שיעזרו ויקלו במעט על סבלם של אלו שהגיעו לישראל".

"כארגון יהודי והומניטארי, אנו לא יכולים להישאר אדישים אל מול שעתם הקשה של רבים כל כך. המוקד מסייע בצמצום תחושת הבלבול מחד, ובהקטנת תופעות פסולות של ניצול לרעה מאידך. בנוסף מהווה המוקד כתובת גם בעבור כלל ארגוני החברה האזרחית, המגזר הפילנתרופי והעסקי המעוניינים להירתם להצלחה משותפת במשימת הסיוע ההומניטארי בעת הזו", מנכ"לית ג'וינט ישראל, ד"ר סיגל שלח.