אסף ליברמן: "הבית של הרב קנייבסקי פשוט מהפנט"

עיתונאי התאגיד התייחס ללוויתו של מנהיג הזרם החרדי-ליטאי ושיתף כי "העובדה שהרב קנייבסקי הוא המודל לחיקוי עבור החברה החרדית הוא משהו שכדאי לחשוב עליו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/03/22 23:07 טז באדר ב'

אסף ליברמן: "הבית של הרב קנייבסקי פשוט מהפנט"
אסף ליברמן, , צילום: Gili Yaari/Flash90

לפני שמונה חודשים שודר בכאן 11 פרק מיוחד במסגרת התכנית "זמן אמת", בו ניסה העיתונאי אסף ליברמן וחברי הצוות לפצח את סוד קסמו של מנהיג הזרם החרדי-ליטאי הרב חיים קנייבסקי שהלך לעולמו בסוף השבוע. 

בפוסט שפרסם הערב בפייסבוק, שיתף ליברמן בחוויית הכניסה לביתו של הרב קנייבסקי, דבר שהפתיע אותו מאוד: "אני חילוני. המילה 'קדוש', על הטיותיה השונות, לא מדברת אליי. ועדיין, הרבה דברים בעניינו של הרב קנייבסקי מתבהרים כשנכנסים לביתו ברחוב רשב"ם בבני ברק. כמי ששמע הרבה סיפורים על רבנים שרלטנים, שחיים על חשבון ציבור המאמינים שלהם, ביתו של הרב קנייבסקי פשוט מהפנט - אין בו כלום".

"כלומר, אין בו כלום מבחינה חומרית. בחדר השינה הקטן יש שתי מיטות ישנות וארון. בחדר המרכזי, שולחן וספרים. יש גם מטבח קטנטן. וזהו. כל חייו של הרב הסתכמו בשינה, לימוד תורה ומזון", סיפר עיתונאי התאגיד והוסיף כי, "בכל הביקורים שלי שם, כעיתונאי ספקן, חיפשתי את הקאץ'. איפה הרב ובני ביתו מסתירים את הפאר. אבל זה העניין, אין פאר". 

"עכשיו, מהי קדושה?", שאל ליברמן, "כאמור, כחילוני שלא מתחבר לדיבורים על הקודש, הרבה יותר קל לי להשתמש במילה "נקי". הרב היה נקי לגמרי מבחינה רוחנית. אין טפל ואין מחשבות סרק ואין רכילות וזימה וזוטות. וכל ההמונים שחיכו בדלת וביקשו לקבל כמה דקות עם הרב, רצו גם הם לקבל משהו מהניקיון הזה. מבחינתם איש כל כך נקי יכול לנקות גם את רעשי הרקע של חייהם ולהשכיל לראות אצלם את מה שהם - האנשים הלא נקיים (שזה כולנו) - לא מסוגלים לראות".

"אני, כחילוני, אמנם מאמין בחיים שמתנהלים אחרת ויש לי מושאי הערצה אחרים, אבל אני לא יכול שלא להשתאות מדמותו של האיש ולא פחות מזה מההמונים שזה היה מושא ההערצה שלהם. תחשבו על זה, מי האיש שאתם הייתם מחכים שעות בתור עבור כמה דקות איתו? עבור איזה אדם שאתם לא מכירים הייתם עוזבים הכל כדי להשתתף בהלווייתו?", שאל העיתונאי וסיכם כי, "העובדה שהרב קנייבסקי הוא המודל לחיקוי עבור החברה החרדית (ולא רק) הוא משהו שכדאי לחשוב עליו".