בג"צ נגד כוכבי: העליון דחה את ערעור הרמטכ"ל בפרשת ניר לובטון ז"ל

התפתחות בפרשת ההתאבדות של ניר לובטון: לאחר שהמחוזי החליט על ביטול הדחתו של המפקד, החליטו בצה"ל לערער על ההחלטה. בית המשפט העליון דחה את הערעור וכתב: "ההחלטה להדיח עומדת בסתירה לנוהל ההדחה הצה"לי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/03/22 17:02 יא באדר ב'

בג"צ נגד כוכבי: העליון דחה את ערעור הרמטכ"ל בפרשת ניר לובטון ז"ל
דיון בבג"ץ. ארכיון , צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

בית המשפט העליון דחה היום (ב') את עתירת צה"ל והרמטכ"ל בפרשת התאבדותו של ניר לובטון ז"ל. כזכור, לפני כשנה הודיעו בצה"ל כי הוחלט על הגשת ערעור לבית המשפט העליון על החלטת בית המשפט המחוזי לבטל את ההליכים הפיקודיים נגד מפקד מצ״ח באר שבע לשעבר.

ההליכים ננקטו על רקע אירוע מותו הטראגי של לוחם צה"ל, ניב לובטון ז"ל, שהתאבד לאחר שהופעל עליו לחץ להפליל את חבריו ליחידה על ידי חוקרי מצ"ח. לובטון חשף את כוונותיו לשים קץ לחייו בפני החוקרים אך אלה לא דיווחו על כך לממונים עליהם ולא נקטו אף פעולה. 

ההדחה עומדת בסתירה לנוהל הצה"לי

"המקרה שלפנינו נמנה עם אותם מקרים חריגים, שכן ההחלטה להדיח את פרנקן (המפקד) עומדת בסתירה לנוהל ההדחה הצה"לי שעליו התבססה, וכן לתמונה העובדתית שנפרשה בחקירה ובתחקירים שנערכו לאחר המקרה", כך בית המשפט.

גם העתירה לבג"ץ שהגישו הוריו של המנוח נגד הפרקליט הצבאי הראשי נדחתה, ונקבע כי ההחלטה באילו סעיפי אישום יש להעמיד לדין פלילי את רכזי המודיעין שגייסו את המנוח, נוגעת לדיות הראיות שיש בידי התביעה.

בעקבות חקירת צה"ל ננקטו מספר צעדים פיקודיים, בהם כתבי אישום שהוגשו נגד שני רכזי המודיעין, והדחת מפקד בסיס מצ״ח בדרגת רס"ן. בית המשפט המחוזי ביטל את הצעד נגד מפקד הבסיס וכעת בצה"ל ובפרקליטות המדינה החליטו לערער על כך.