הרב יעקב מדן במסמך פורץ דרך על היחס הראוי להומואים

ראש ישיבת הרב עציון פרסם מכתב למחנכים בציונות הדתית בו התייחס ליחס הראוי להומוסקסואלים וטען: "יש להיזהר בכבודם וברגשותיהם" | הרב מדן נגע ביחס לדגל הגאווה: "הרמת יד בתורה משה", והדגיש כי הוא מתנגד לטיפולי ההמרה הישנים: "מסוכנים ולא מוצדקים"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 10/03/22 11:32 ז באדר ב'

הרב יעקב מדן במסמך פורץ דרך על היחס הראוי להומואים
הרב יעקב מדן, ראש ישיבת הר עציון, צילום: פלאש 90. אורן נחשון

ראש ישיבת הר עציון, הרב יעקב מדן, קיבל בזמן האחרון פניות רבות ממורים ורבנים ממוסדות החינוך של הציונות הדתית בנוגע להתמודדות חינוכית עם תלמידים הומוסקסואליים, ופרסם באחרונה מכתב מפורט בו הוא מסביר את גישתו לנושא המחולקת למספר נושאים: היחס האנושי להומוסקסואליים, היחס ההלכתי, טיפולי המרה ודגל הגאווה. הרב מדן מבהיר בפתח מכתבו כי עמדתו היא כאדם פרטי, ולא כאחד מראשי הישיבה באלון שבות. 

"אדם בעל נטיות הומוסקסואליות, הנמנע ממעשי גילוי העריות העלולים לנבוע מנטיות אלו, הוא אדם רגיל, אחד מכולנו", פותח הרב מדן ומדגיש: "אדם בעל שכל, לב, תובנות ורגשות, המסוגל להגיע לכל מרחק והישג בכל תחום, גם בלימוד תורה וביראת שמים. יש להיזהר בכבודו וברגשותיו ובמצוות 'ואהבת לרעך כמוך' כלפיו".

הרב מדן מוסיף ומבהיר כי עלינו להיות רגישים יותר להומוסקסואלים: "היום חלים עליו גם דיני הונאת הגר שנאמרו בתורה על מי 'שאינו כמו כולם', ושמא גם דיני 'כל אלמנה ויתום לא תענון'. יש לזכור, שכשם שאנו מצווים על חשש מעריות והדומה להן אנו מצווים גם על שפיכות דמים, על המביא לה והדומה לה, ודי לחכימא".

מכתבו של הרב מדן למחנכים. ההתייחסות הראויה להומוסקסואלים

מכתבו של הרב מדן למחנכים. ההתייחסות הראויה להומוסקסואלים צילום: ללא

דגל הגאווה - הכוונה טובה אך הוא מהווה הרמת יד בתורה

הרב יעקב מדן ממשיך ומתייחס גם לדגל הגאווה, גם באופן פיזי אך גם כדבר מהותי שמטרתו הזדהות ונורמליזציה עם חברי קהילת הלהט"ב: "אני בטוח שכוונת מניפי הדגל, לאחרונה בפתח בית המדרש וגם בתוכו - היא טובה, להביע הזדהות עם הומוסקסואלים הנרדפים לעיתים ללא כל צדק בשל נטייתם בלבד ולקרוא בכך לזכותם לשיוויון חברתי". 

יחד עם זאת , מדגיש ראש ישיבת הר עציון כי, "הדגל הנזכר אינו לגמרי תמים. העשייה הלהטבי"ת רואה את עצמה כתואמת את הנאמר 'כי השחית כל בשר את דרכו על הארץ'. דגל הגאווה הוא הרמת יד בתורת משה האוסרת מעשים מסוימים בתכלית האיסור ומגדירה אותם כתועבות כנען, המהוות סיבה לכך שארץ ה' עלולה להקיא אותנו מתוכה, חלילה".

צריך להימנע ממשכב זכר גם במחיר של ייהרג ובל יעבור

"המחויבות שלנו לתורה ללא כל תנאי חשובה מהבנתנו אותה ומהזדהותנו עם מצוותיה, שאף הן חשובות מאוד, כמובן", ממשיך הרב מדן בחלק המתייחס למשכב זכר, ומדגיש כי, "גם אנשים שיצרם מוביל אותם שלא באשמתם לכיוון משכב זכר והדומה לו, חייבים להימנע ממנו, גם אם יש להם טענות על הקב"ה שבראם עם משיכה זו".

עם זאת, בגלל המאבק הציבורי המתחולל בתחום זה, יש לפעול במחשבה  ובמתינות, בחוכמה ובהתייעצות עם המבינים בתחום. מגמתנו לתקן, ולא חלילה לקלקל

הרב מדן מוסיף וטוען כי משכב זכר הוא מן האיסורים החמורים שבתורה: "חייבים להימנע ממנו גם במחיר הכבד של ייהרג ואל יעבור". יחד עם זאת, מציין הרב מדן כי במקרים מסויימים כדאי לשאול דמות הלכתית: "החיים במעגל קצת מרוחק מן המעשה האסור כשלעצמו מצריכים שאלת חכם. רבנים ופוסקי הלכה העוסקים בכך אינם פוסקים בגלוי דרך לרבים. הם בודקים כל בעל שאלה לגופו, כולל האילוצים האישיים שלו, ועונים לו תשובה אישית שאין בה כדי להקיש וללמוד על אדם אחר הנמצא לכאורה במצבו של השואל. ישנם רבנים רבים הקשובים קשב רב למצוקה של השואל, ועושים ככל יכולתם ההלכתית, המוגבלת, להקל עליו".

אילוסטרציה

אילוסטרציה צילום: תומר נויברג, פלאש 90

"אדם שיש רגליים לדבר, על פי בחינת ההלכה, לחשוד אותו במעשי גילוי עריות והדומה להם, יש להתייחס אליו כאל עבריין בתחומים אלו ועל פי הכללים ההלכתיים הנובעים מכך", מדגיש ראש ישיבת הר עציון, "קל וחומר כשהוא עושה זאת בשאט נפש, בפרהסיה ולעתים אף מסיבות אידיאולוגיות ולהכעיס. גרוע מכך המנסה לשכנע אחרים ללכת בדרכו, ובעיקר בני נוער, והמרים יד בתורת משה בכל הכרוך באיסור זה. עם זאת, בגלל המאבק הציבורי המתחולל בתחום זה, יש לפעול במחשבה  ובמתינות, בחוכמה ובהתייעצות עם המבינים בתחום. מגמתנו לתקן, ולא חלילה לקלקל".

בסעיפו הרביעי של המכתב למחנכים, מתייחס הרב מדן לסוגיית "הרצף" של המשיכות המיניות בבני האדם, כאשר לטענתו רבים מההומוסקסואליים נמצאים על הרצף וקיימת אצלם נטייה גם לנשים. "הדבר דורש התייעצות עם מומחים בתחום על האפשרות לטיפול טוב, שתאפשר למוחזק כהומוסקסואל לחיות חיי אהבה עם אישה ולהקים משפחה, ובלבד שמומחים אלו לא יהיו בעלי
סדר יום אידיאולוגי".

הרב מדן על איסור טיפולי ההמרה של השר הורוביץ: "החלטה פוליטית"

ראש ישיבת הר עציון המשיך והתייחס לאיסור של שר הבריאות ניצן הורוביץ על טיפולי המרה וטען כי, "ממשלת ישראל כרגע אוסרת זאת, אך זוהי החלטה פוליטית המכוונת לסדר יום מסוים". 

החלק השני של מכתב הרב מדן למחנכים.

החלק השני של מכתב הרב מדן למחנכים. צילום: ללא

"בעבר נהגו לעתים לעשות המרה בטיפולים התנהגותיים להומוסקסואלים שביקשו זאת. טיפולי המרה אלו כללו התניות שליליות, גם פיזיות, לנטיות הומוסקסואליות. טיפולים אלו היו מרים וכללו סיכונים גדולים ובלתי מוצדקים למטופלים. אני מתנגד לטיפולים אלו", הכריז הרב מדן באופן חד משמעי והוסיף כי "דומני שכמעט אינם קיימים היום. אך אין לכרוך אותם בשום פנים עם טיפולים פסיכודינאמיים הנעשים היום בידי אנשי מקצוע טובים ומנוסים באמצעות שיחות בין המטפל והמטופל, ואין בהם כל סיכון יתר על טיפול פסיכולוגי בכל תחום אחר".

אדם שאפשר לחשוד בו במעשי גילוי עריות - יש להתייחס אליו כאל עבריין

"לאידך גיסא יש לזכור, שמי שהנטייה הנזכרת שולטת בו אינו יכול לנסות להקים משפחה עם אישה, שאינה מודעת לעומק נטייתו בעניין. גם כאשר היא מודעת לכך יש בהקמת משפחה עמה נטילת סיכון, והדבר דורש התייעצות מוקדמת", מדגיש הרב מדן. 

הסוגייה האחרונה בה נוגע הרב מדן היא מסגור השיח על ידי החברה כיום: "העובדה שהתקשורת לשורותיה רואה במזהירים מפני משכב זכר ובחפצים לסייע כנ"ל לנמצאים על הרצף את אויבי האנושות והקדמה אסור שתרתיע אותנו ותשתיק אותנו. כרגע מתנהל מאבק על השפה, ובעיקר על האיסור החדש להזכיר אב ואם ועל ההכרזה שהן מילים דכאניות, ויש להחליפן ב'הורה 1' ו'הורה 2'. השפה משפיעה מאוד על התודעה, ובמשך שנים ספורות היא עלולה ליצור בציבור דפוסי מחשבה שונים מאלו של התורה. גם במאבק זה אסור לנו להיכנע", סיכם הרב מדן.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן