מלחמה באירופה

שגריר אוקראינה בישראל מזהיר: רוסיה תשתמש בקרוב בנשק גרעיני

ד"ר איבגן קרוניצ'וק, התארח במכון למחקרי ביטחון לאומי והתייחס לסנקציות על רוסיה: "טובות אבל זה ייקח זמן ואין לנו את הזמן להמתין", על העזרה של ישראל לאוקראינה: "הגיעו כבר 400 טונות של סיוע הומניטרי", וסיפק השוואה מיוחדת: "זה דומה למלחמת יום כיפור"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 08/03/22 17:02 ה באדר ב'

שגריר אוקראינה בישראל מזהיר: רוסיה תשתמש בקרוב בנשק גרעיני
טרכטנברג והשגריר האוקראיני קרוניצ'וק, צילום: יח"צ

ברקע הלחימה באוקראינה וההכרזה על פתיחת מסדרונות הומניטריים, הגיע היום (ג') שגריר אוקראינה בישראל ד"ר איבגן קרוניצ'וק למכון למחקרי ביטחון לאומי ושוחח עם ראש המכון, מנואל טרכטנברג על המצב ועל יחסה של ישראל לכך. 

"מה שאנו חווים היום דומה למה שישראל חוותה במלחמת יום הכיפורים", הכריז קרוניצ'וק בפתח דבריו, "אל תחפשו היגיון במה שמתרחש באוקראינה, אין שם היגיון, יש מתקפה ברברית של האויבים שלנו ורצח העם האוקראיני. מספר הקורבנות מגיע לאלפים על אלפים. אנחנו לא מצליחים לחלץ פצועים. במלחמת העולם השנייה היה מצב דומה. המצב במריופול דומה למה שאתם מכירים מחאלב שבסוריה".

"סנקציות הן טובות אבל זה ייקח זמן. אנחנו צריכים שמרחץ הדמים יסתיים מיד. אנו מבקשים סיוע בכל התחומים. ישראל היא חברה קרובה שלנו, ואנחנו מצפים ממנה לסיוע רב - כולל בנשק הגנתי וציוד להגנה עצמית כמו קסדות. אנחנו צריכים סיוע עכשיו. לא בעוד כמה שבועות – עכשיו. אם לא חוסמים את המתקפות הרוסיות אז מסייעים לפשעים נגד האנושות. אני קורא לאנשים הישראלים שמפגינים סולידריות - הפסיקו את העסקים עם רוסיה", המשיך השגריר האוקראיני. 

"הגיעו כבר 400 טונות של סיוע הומניטרי", סיפר קרוניצ'וק, "הממשלה הישראלית אמרה שתסייע גם עם תעבורה לאוקראינה. מאות טונות עברו דרך סיוע ישראלי, אנחנו שמחים על הסיוע במוצרי פארמה, אבל אנחנו צריכים לסייע לאנשים שעובדים באוקראינה בסיוע בהגנה מההפצצות".

עוד ציין שגריר אוקראינה קורניצ'וק כי ישוחח עם שרת הפנים איילת שקד ויבקש ממנה לאפשר כניסה חופשית לפליטים אוקראינים.

"בנט מדבר עם זלנסקי באופן קבוע"

"אתמול הדגשנו שהמסדרונות ההומניטריים לא נעשו בצורה טובה, ובמשא ומתן עם רוסיה לא הצלחנו להגיע אפילו להסכמות על הפסקות אש הומניטריות. הסנקציות הן חסרות תקדים, ואני מאמין שהן יביאו את הפדרציה הרוסית למצב קשה. אני מקווה גם שהדבר ישפיע על איראן. אבל זה ייקח זמן ואין לנו את הזמן להמתין. הרוסים רוצים שאוקראינה תיכנע. אנחנו משלמים מחיר בכל יום. אם הם רוצים שאוקראינה תהיה ניטרלית ולא תהיה חלק מנאט"ו, אנחנו צריכים התחייבויות משמעותיות לביטחוננו ולעצמאותנו".

איך אתה רואה את היום אחרי?

אנחנו כבר עכשיו חיים בעולם אחר. אני מאמין שבימים הקרובים הרוסים ישתמשו בנשק גרעיני גם באוקראינה וגם מחוצה לה. זה האסטרטגיה של הפרלמנט הרוסי. זה חלק מהאסטרטגיה הרוסית. אם האמנות הבינלאומיות לא רלוונטיות ומבינים שפה של כוח אז צריך להתכונן היטב. וצריך להבין שכל מה שיביא אותנו להפסקת אש, יביא אותנו למציאות אחרת. אנחנו צריכים לחשוב שוב אם האמנות שנחתמו בזמן המלחמות הן אכן בעלות משמעות.

אתה חושב שיש אזור שבו תהיינה הסכמות בין רוסיה ואוקראינה? 

דעתי הצנועה, לגבי מאמצי התיווך, כנראה שלרוסיה קל לדבר עם ישראל הגם שעמדתה מגובשת עם עמדה האמריקאים והאירופאים. ישראל נמצאת במצב מאוד מיוחד כי להבדיל מרוב המדינות בעולם, יש לה יחסים טובים הן עם אוקראינה והן עם רוסיה. בנט מדבר גם עם זלנסקי באופן קבוע, אבל אתם צריכים להיות פרו-אקטיביים.

מה הישראלים יכולים לעשות פרקטית ולעזור לאוקראינה?

הצעדים הפרקטיים שאפשר לעשות הוא סיוע כספי והומניטרי. שלחתם את ה-400 טון ואני צופה שכנראה נצטרך עוד בהמשך. אם יש לכם חברים או קרובי משפחה שאתם רוצים להציל בזמן המשבר אז יעזור לנו אם תציעו סיוע כלכלי ושהייה בישראל. אנחנו שמחים לראות את המחאות וההתנגדות של האזרחים לפעולות של רוסיה. זה חשוב לנו. אני רוצה להודות לכל הישראלים על כך.