גם אנשים מהמגזר עלולים ליפול בזה: גמ"ח הדירות השחורות שיסבך אתכם

חרדים רבים וגם רבים בציונות הדתית מתנהלים עם גמ"חים, הם לווים ומלווים ומפקידים סכומים גדולים ולפעמים אסטרונומיים, כשהם בטוחים שלמעשה אף אחד לא יגיע אליהם ואף אחד לא ישאל אותם לגבי מקור הכסף

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/03/22 18:54 ד באדר ב'

גם אנשים מהמגזר עלולים ליפול בזה: גמ"ח הדירות השחורות שיסבך אתכם
אילוסטרציה, צילום: Yossi Aloni/Flash90

בעוד אנשים רבים מפקידים כסף בגמ"חים, הם לא מודעים לכך שיום אחד שוטרים עלולים להזמינם לתחנת המשטרה לצורך חקירה, או לדפוק על ביתם במקרה הפחות טוב ולערוך חיפוש בביתם. תופעות הגמ"חים קיימות בעיקר בקרב חרדים וקהילות של הציונות הדתית, ואנשים לא מודעים לבעיות הקיימות בתחום. 

חרדים רבים וגם רבים בציונות הדתית מתנהלים עם גמ"חים, הם לווים ומלווים ומפקידים סכומים גדולים ולפעמים אסטרונומיים, כשהם בטוחים שלמעשה אף אחד לא יגיע אליהם ואף אחד לא ישאל אותם לגבי מקור הכסף.

עו"ד אינגה אייזנברג ממשרד אייזנברג, שנער ושות׳'. מספרת כי "לא תמיד יש כאן עניין פלילי, לפעמים אנשים פשוט לא יודעים שיש דרכים להתנהל, ולא מבינים כי חלה חובת דיווח, בנושאים פיננסיים, מתמימות אנשים יכולים להגיע למצב שיהיה להם לא נעים מול רשות המיסים, ולכן אנחנו תמיד ממליצים לפני שאנשים עושים מהלכים עם סכומים גדולים, שיבואו להתייעץ, חשוב להתייעץ לפני שעושים את הדברים האלה ולא אחרי כי אז הרבה יותר מסובך".

אנשים שירשו מזומן לא יכולים להפקיד אותו בבנק

אחת התופעות של רשות המיסים בשיתוף משטרת ישראל היא לפעמים לבדוק גם את בעלי הגמ"ח, שוטרים מגיעים לגמ"ח עם צו בית המשפט ומחפשים את שמות המפקידים, שלא משערים כי המשטרה יכולה לבוא ולשאול שאלות, ולכן חשוב לוודא לפני שמפקידים סכומים גדולים וגם אחים שהכל נעשה כחוק.

מאחר והמדינה הגבילה את השימוש במזומן, וכל עסקה מעל סכום מסוים חייבת דיווח מהיכן הגיע הכסף המזומן, אנשים רבים שיש להם מזומן רב מירושה, או מעסקים מהעבר עליהם הם לא דיווחו, נמצאים בבעיה, הם לא יכולים להפקיד את המזומנים בבנק, כי אז יבקשו מהם הצהרה מהיכן הכסף, הם לא יכולים לקבל משכנתא כי הבנק ידרוש לדעת מהיכן הסכום הראשוני, והם גם לא יכולים לרשום בטאבו מבלי לפרט מהיכן הכסף. כאן נכנסות "הדירות השחורות".

עורך הדין גיא שנער

עורך הדין גיא שנער צילום: ניר קידר

עו"ד גיא שנער ממשרד עורכי הדין אייזנברג ושות' אומר כי "במקומות רבים בארץ ישנם בניינים שלמים שנקראים 'דירות שחורות' כל הדירות בבניין לא רשומות בטאבו, רק עם הערת אזהרה בין הקונה למוכר כשעורך דין חתום עליו, וכך אותו אחד שקונה את הדירה לא צריך לדווח לבנק, או לבנק למשכנתאות, מאיפה הוא הביא את הכסף לקנות את הדירה, והדירות האלה הופכות לדירות להשכרה, או לקנייה שוב במזומן בלבד, הרבה אנשים משקיעים את המזומן שלהם בדירות כאלה, מכיוון שהם לא יכולים להפקיד את זה בבנק, גם כאן הנושא לא פשוט עם המשטרה ורשות המסים, אם רשות המסים מגלה כאלה דירות, הם יכולים עם צו של בית המשפט להתחיל לבדוק את הדירות הללו,  לכן בכל הנושאים האלה חשוב מאוד לברר לפני שמבצעים מהלכים ולא אחרי".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן