ממצאים נדירים מתקופת המקרא נתפסו בביתו של תושב ירושלים: "בשם בצע כסף"

במבצע של היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות ומשטרת לב הבירה נגד תושב ירושלים החשוד בסחר בלתי חוקי בעתיקות, נתפסו מאות ממצאים קדומים, בהם גם חפצי עצם ושנהב נדירים מתקופת המקרא | מנהל רשות העתיקות: "העתיקות שייכות לכולנו. הן המורשת שלנו"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 07/03/22 10:16 ד באדר ב'

ממצאים נדירים מתקופת המקרא נתפסו בביתו של תושב ירושלים: "בשם בצע כסף"
חלק מהממצאים שנתפסו, צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות

פריטי עצם ושנהב מעוטרים ונדירים מתקופת המקרא וקערות קדומות בנות כ-1,500 שנה, נושאות לחשים וכישופים בכתב עברי, נחשפו בביתו של תושב שכונת רמת שלמה בירושלים, החשוד בסחר בלתי חוקי בעתיקות. בחיפוש של מפקחי היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות בשיתוף שוטרי תחנת לב הבירה בצו שופט, התגלו גם מאות מטבעות עתיקים, כלי זכוכית וכלי נשק.

קערות הכישוף, המכונות "קערות ההשבעה", שימשו כמעין קמעות בעת העתיקה, והן מתוארכות למאות ה-8-4 לספירה. לרוב, נהגו להטמין אותן תחת רצפת הבית לשם הגנה. בתוך הקערות נכתבו במעגלים משפטי כישוף, בכתב עברי ובשפה הארמית-בבלית. המשפטים והמילים בקערות נועדו להיאבק בקללות, במחלות בשדים ומזיקים.

קערות ההשבעה

קערות ההשבעה צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות

לדברי אמיר גנור, מנהל היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות אומר כי קערות מסוג זה הגיעו מאתרי עתיקות באזור מסופוטמיה - עיראק של היום. "את הטקסט כתבו אומנים ללקוח ספציפי, בהתאם לצרכיו האישיים. לעיתים – כמו שניתן לראות באחת הקערות שנתפסה כעת, צוירה במרכז הקערה דמות השדה, ה'לילית', בה אמורה הקערה להיאבק. בעקבות מלחמת האזרחים בעיראק, משנת 2003 החלו להגיע לשווקי הסחר הבין לאומי אלפי קערות השבעה גנובות, שנשדדו משם".

ברשות העתיקות סבורים, כי החשוד עסק בהדבקת הקערות ובשיקומן כדי להעמידן למכירה. בביתו נתפסו לצד העתיקות גם חומרים כימיים, שנועדו, על פי החשד, לשחזור כלי החרס, וכן לניקוי מתכות ומטבעות עתיקים.

מאות מטבעות נתפסו

מאות מטבעות נתפסו צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות

בנוסף למאות מטבעות: בבית החשוד התגלו פריטים נדירים מתקופת המקרא

בביתו של החשוד נמצאו גם חפצי עצם ושנהב מעוטרים בסגנון פניקי, עם מוטיבים מצריים, וכוללים סצנות מעולם החי, לצד עיטורים גאומטריים. באחד הלוחות מופיעים שני גריפונים - אריות מכונפים שלהם פני אדם, הפונים זה לזה. בלוח השני, מופיע תיאור שיירה של ארבעה אריות מכונפים צועדים זה אחר זה. לוחיות שנהב דומות נתגלו בעבר בחפירות באתר עתיקות בשומרון, שם נתגלתה קבוצה גדולה של שנהבים המכונים "שנהבי שומרון" - אך גם באתרי עתיקות נוספים באזור הצפון, כתל מגידו. מדובר בפרטי עיטור שחוברו במסמרים לרהיטי עץ במאות ה-9 וה-8 לפני הספירה. מציאת פרטי שנהב מעוטרים מתקופה זו נדירים ביותר, וההערכה ביחידה למניעת שוד של רשות העתיקות, היא כי הפריטים נחפרו בניגוד לחוק באחד מהתילים המקראיים בשומרון, או בצפון הארץ.

לוח אשורי

לוח אשורי צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות

"העתיקות שייכות לכולנו. הן המורשת שלנו", אומר אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות. "סוחרי העתיקות הלא מורשים מעודדים שודדי עתיקות לצאת ולהרוס אתרים קדומים, בחיפוש אחר ממצאים לממכר בשוק העתיקות. בשם בצע כסף, הם פוצעים את אתרי העתיקות, מנתקים את הממצאים מההקשר ההיסטורי שלהם ומעלימים חלקים מסיפורה של האנושות".

בביתו של החשוד נתפסו מסמכים, העשויים ללמד על קשריו עם שודדי עתיקות וסוחרים בלתי מורשים בעתיקות. בהמשך לחקירת החשוד, הגיעו מפקחי רשות העתיקות לבית מכירות פומביות באזור המרכז, שם תפסו פריטים עתיקים נוספים שהועמדו על ידי החשוד למכירה, בניגוד לחוק. בין הממצאים כלי נשק עתיקים, כלי זכוכית ומטבעות ברונזה וכסף.

בסיום החקירה, יועבר תיק החקירה ללשכה המשפטית ברשות העתיקות לבחינת הגשת כתב אישום  בעבירות של ניסיון סחר בעתיקות ללא היתר, אי דיווח על מציאת עתיקה, אי רישום אוסף ואחזקת רכוש החשוד כגנוב -עבירות פליליות, שהעונש הקבוע בחוק לגביהן הוא עד שלוש שנות מאסר.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן