צפו בממצאים מבצע חשאי באזור שכם: שודד עתיקות נעצר כשברשותו אלפי מטבעות נדירים

המנהל האזרחי עצר שודד וסוחר עתיקות באזור שכם והחרים אלפי ממצאים נדירים בשווי המוערך במאות אלפי שקלים | תא"ל פארס עטילה: "נוסיף לפעול ללא לאות נגד התופעה הבזויה של הרס וגניבות באתרים הארכיאולוגים ביהודה ושומרון"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 08/02/22 12:53 ז באדר א'

מבצע חשאי באזור שכם: שודד עתיקות נעצר כשברשותו אלפי מטבעות נדירים
המטבעות הנדירים, צילום: דוברות מתפ"ש

במבצע שנערך היום (ב') לפנות בוקר ובתום חקירה סמויה ומעקב מודיעיני שנמשכו יחד עם מג״ב בחודשים האחרונים, יחידת קמ״ט ארכיאולוגיה במנהל האזרחי, בשיתוף מנהלת התיאום והקישור לשכם ובליווי ובאבטחת כוחות צה״ל, עצרה חשוד בשוד וסחר בעתיקות בכפר קליל שבאזור שכם.

במסגרת המעצר, הוחרמו אלפי מטבעות וממצאים ארכיאולוגיים נדירים אשר מתוארכים לתקופות שונות, ומוערכים במאות אלפי שקלים. כמו כן, החרימו הכוחות ציוד אשר שימש את החשוד בגניבת העתיקות. סוחר העתיקות נעצר הלילה והועבר להמשך חקירה בידי חוקרי קמ״ט ארכיאולוגיה במנהל האזרחי, כתב האישום נגדו מגובש בימים הללו ויוגש לפרקליטות הצבאית. 

צילום: דוברות מתפ"ש

במהלך המבצע החשאי, שהתקיים כחלק מהפעילות הנרחבת אותה מובילה יחידת קמ״ט ארכיאולוגיה במנהל האזרחי לשימור ממצאים ארכיאולוגים ולמיגור תופעת שוד העתיקות באזור יהודה ושומרון, נתפסו אלפי מצאים ארכיאולוגיים, בהם מטבעות נדירים מראשית הופעת המטבעות בארץ. בנוסף נמצאו במבצע ממצאים ארכיאולוגיים מהתקופה הפרסית, התקופה ההלניסטית וכן מטבעות מתקופת המרד הגדול. בשנים האחרונות השקיעה יחידת קמ״ט ארכיאולוגיה במנהל האזרחי מאמצים רבים לאיתור הממצאים הגנובים, תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים. 

ראש המנהל האזרחי, תת-אלוף פארס עטילה, אמר כי המנהל האזרחי מקדם מהלכים רבים, גלויים וחשאיים, במטרה לשמור על הארכיאולוגיה ביהודה ושומרון. "בתום מבצע ארוך ומורכב, אותרו אלפי פריטים ארכיאולוגיים נדירים שנגנבו על ידי שודד עתיקות, ומדובר במבצע חשוב ומשמעותי אשר מהווה קטיעה של שרשרת הסחר בעתיקות ביהודה ושומרון. המנהל האזרחי יוסיף לפעול ללא לאות נגד התופעה הבזויה של הרס וגניבות באתרים הארכיאולוגים ביהודה ושומרון ולהגן על נכסי המורשת ההיסטוריים במרחב".

הפורום לישראל ירוקה מסר בתגובה כי אמנם מדובר בפעילות מבורכת, אבל "בפועל היא מתבצעת מעט מידי ומאוחר מידי. המנהל האזרחי לא מצליח ולא יכול לטפל בהיקפי שדידת הארכיאולוגיה בשטחי יו"ש . יודגש כי מדובר בשטח בו יש הכי הרבה ממצאים ארכיאולוגיים על כל מטר במזרח התיכון. ההרס והחורבן אשר נעשים ממשיכים בכל יום בכל רחבי השטח. במערכה זו יש צורך בטיפול עומק ומעצר של גורם בעייתי כזה או אחר לא יביאו לפיתרון הבעיה הכוללת. רק הכנסת גורמי אכיפה שמומחים בנושא כמו היחידה למניעת שוד עתיקות ברשות העתיקות יפסיקו את תופעה זו לאלתר".

צילום: דוברות מתפ"ש