זעם בצה"ל: מיזם עדים במדים עבר לליטא ללא ידיעת הרמטכ"ל

בעקבות מתיחות עם הפולנים הוחלט להעביר את מיזם "עדים במדים" ששולח משלחות של צה"ל מפולין לליטא, החלטה שמסתבר כלל לא עברה את אישורו של הרמטכ"ל ושר הביטחון

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/03/22 07:55 ד באדר ב'

זעם בצה"ל: מיזם עדים במדים עבר לליטא ללא ידיעת הרמטכ"ל
כוכבי, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

אמש נחשף כי צה"ל החליט להעביר משלחות שהיו מיועדות לפולין לליטא בגלל קשיים בתיאום עם הפולנים ובעקבות המתיחות הדיפלומטית ששוררת מול פולין סביב מדיניות ממשלתה בנושא השואה. כאשר כבר בשבוע שעבר ביקרה במדינה קבוצת מדריכים מיד ושם, במטרה להכין את הגעתן של המשלחות הצבאיות הראשונות.

היום מתברר כי ההחלטה, אותה הוביל קצין חינוך ראשי, תא"ל אופיר לויוס שקיבל את האישור של ראש אכ"א ושל סגן הרמטכ"ל יצאה לפועל ללא אישור של הרמטכ"ל אביב כוכבי שכלל לא דן בנושא מה שגרם לכך שהנושא גם לא יגיע לשר הביטחון בני גנץ.  בצה"ל שררה אתמול מבוכה רבה בעקבות הפרסום, משהתברר כי ההחלטה לא התקבלה כנדרש. גורמים בכירים מתחו ביקורת על ההחלטה, והיו שהגדירו אותה "הזויה".

המיזם "עדים במדים" בו יוצאים קצינים למשלחות לפולין קיים מזה 20 שנה מדובר במיזם שנועד לחשוף את קציני צה"ל לשואה, וכן לתרבות היהודית העשירה שהייתה בפולין במאות השנים שקדמו לה.

תגובת דובר צה״ל: מסע 'עדים במדים' הינו נדבך מרכזי בהנחלת זיכרון השואה בצה"ל. עד לחזרת קיום המסע "עדים במדים" לפולין נבחנת האפשרות לקיים המסעות בליטא, מדינה בעלת עבר יהודי מפואר, אתרי זיכרון ומורשת מרכזיים המאפשרים בשעה זו את הנחלת זיכרון השואה למפקדי צה״ל בצורה מיטבית. ההמלצה תוצג לרמטכ"ל בהקדם.