בני גנץ דואג: "יש סכנה לפירוק של הצבא"

שר הביטחון הגיע לנאום על רקע חרם ההצבעות בכנסת והתייחס למתווה הגיוס: "שירות החובה הופך לשירות חצי חובה. אסור להשלים עם המצב הזה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/02/22 12:29 כב באדר א'

בני גנץ דואג: "יש סכנה לפירוק של הצבא"
בני גנץ, צילום: MSC

על רקע המתיחות בקואליציה, שר הביטחון בני גנץ הגיע לנאום היום (ד') בכנס מנהיגות לזכרו של איתן בלחסן ז"ל במכללת תל חי, שם התייחס למתווה השירות לצה"ל: "כשר הביטחון אני אומר בצורה מפורשת וישרה, שאנו ניצבים בפני משבר בטווח הארוך בנושא השירות בצה"ל. אני לא מדבר כרגע על מערך משרתי הקבע של צה"ל, אלא אני מדבר על השירות במדינת ישראל בכלל. 

המשבר הזה מצריך מהלכים מנהיגותיים משמעותיים, והפנמה פשוטה שמה שהיה לא קורה, מה שהתאים לא מתאים.  מה שהתאים לצה"ל, שהיה כור ההיתוך של מדינת ישראל בשנות החמישים והשישים, לא מתאים לצרכיה של החברה הישראלית היום. לצערי, כשמסתכלים על שנתון גיל של אזרחים במדינת ישראל, רק מחצית מבני ה-18 בכל שנתון מתגייסים. שירות החובה הופך לשירות חצי חובה. 

עם המצב הזה אסור להשלים וצריך לשנות אותו. לכן אנחנו פותחים עוד ועוד תפקידים למגוון אוכלוסיות.
לכן אנחנו דואגים שהצבא יישאר מחובר לחברה, ומציבים יעד לשילוב של שליש מהמתגייסים ליחידות הטכנולוגיות יביאו מהפריפריה החברתית והגאוגרפית. לכן, אנחנו פותחים עוד ועוד מסלולי שירות לנשים.

"תפקידי הוא לדאוג שגם לילדינו יהיה על מי לסמוך"

אני רואה את תפקידי, את תפקיד מערכת הביטחון, לא רק בראי הפעילות המבצעית של מחר או מחרתיים או של אתמול, בגבול הסמוך אלינו או בגבולות אחרים. תפקידי הוא לדאוג שגם לילדינו ולנכדינו יהיה על מי לסמוך. אם לא נעשה שינוי- אנחנו מפתחים בראייה ארוכת טווח, סכנה לפירוק של צבא העם ופגיעה ביכולתנו לעמוד באתגרים הביטחוניים.

בני גנץ

בני גנץ צילום: אריאל חרמוני משרד הביטחון

מדינת ישראל צריכה מתווה שירות חדש – שיתמודד עם האתגרים של שנות ה-2000 ולא עם האתגרים של המאה הקודמת.  זו אחת המשימות הביטחוניות החשובות של דורנו, ועל כך אני עמל ונאבק, כדי שמתווה כזה יתקדם כבר בקרוב.  מתווה שיכלול קודם כל שירות צבאי קרבי ומשמעותי ולצידו שירות אזרחי ויכלול את כל הקבוצות בחברה הישראלית.

 לבסוף הוסיף על חיזבאללה: "גם היום כמו בתקופה שבה נפל איתן ז"ל, אותו ארגון טרור, חיזבאללה, מוסיף להתעצם. לבנון ואזרחיה הם שמשלמים וישלמו לבסוף את מחיר מדיניות הטרור של חיזבאללה. 
ישראל ממשיכה ותמשיך לבצע כל פעולה נדרשת להבטחת שלום אזרחיה וביטחונם – ביבשה, בים ובאוויר. אני מציע לנסראללה לא לערוך חשבונות ומשוואות עם ישראל. כי החשבון עלול להיות מוגש לנסראללה ולמדינת לבנון ואזרחיה שעוטפים אותו והוא יוגש עם ריבית, ריבית גבוהה".