תיקון עוול היסטורי: לימודי יהדות ספרד והמזרח יוכרו כתחום דעת אקדמי

המועצה להשכלה גבוהה אישרה לראשונה כי לימודי יהדות ספרד והמזרח יוכרו כתחום דעת אקדמי הדורש טיפוח בהוראה ובמחקר. שאשא ביטון: "החלטה שתהפוך את מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל לעשירה ומכילה יותר"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 22/02/22 16:39 כא באדר א'

תיקון עוול היסטורי: לימודי יהדות ספרד והמזרח יוכרו כתחום דעת אקדמי
בית הכנסת העתיק אל-גריבא שבג'רבא, צילום: shutterstock

בשורה בלימודי הרוח: המל"ג דנה בהמלצות הצוות לבחינת נושא "חקר והוראת מורשת ותרבות יהדות ספרד והמזרח בהשכלה הגבוהה" בראשות פרופ' חביבה פדיה וקיבלה את המלצותיו. יו״ר המל״ג, שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון, בירכה ואמרה כי "הפסיפס האנושי שמרכיב את החברה הישראלית חייב לבוא לידי ביטוי גם בתוכניות הלימוד ובתחומי הידע והמחקר".

המל"ג אישרה את ההכרה בתחום לימודי יהדות ספרד והמזרח בהשכלה הגבוהה כתחום דעת אקדמי ראוי לטיפוח, הן בהוראה והן במחקר. המל"ג אימצה את מסקנות הצוות לנושא אשר העריך כי בהטמעת תחום דעת זה לתהליכי מיסוד חינוכיים, גלום מינוף העשייה בתחום.

לעשייה זו תהיה חשיבות גדולה לקידום מדעי הרוח, העמקת ההכרה ההיסטורית של העם היהודי לפזורותיו ולדורותיו המושתתת על תחומי דעת מיוסדים היטב, ולהעשרת הפסיפס התרבותי של החברה בישראל. המל"ג ממליצה להמשיך לבחון ולעקוב אחר שילובה של סוגיה זו בתכנית הרב שנתית הקרובה תשפ"ג-תשפ"ח, הן מבחינת הוראה והן מבחינת מחקר.

יו"ר המל"ג, שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון: ״הפסיפס האנושי שמרכיב את החברה הישראלית חייב לבוא לידי ביטוי גם בתוכניות הלימוד ובתחומי הידע והמחקר, ועל כן אני רואה חשיבות גדולה מאוד בכך שאישרנו את התוכנית. החלטה זו, שמבוססת בין היתר על מסקנות ועדת ביטון וצוות בראשות פרופ׳ חביבה פדיה, תהפוך את מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל לעשירה ומכילה יותר, וזו גם הזדמנות להודות להם על עבודתם החשובה״.