הבעלים של אלופת העולם בכדורגל יתרום מיליונים ליד ושם

במסגרת שיתוף פעולה אסטרטגי בין המיליארדר היהודי-רוסי רומן אברמוביץ' ליד ושם, מכון המחקר יורחב ויוצרו שני גרסאות של ספר השמות. "זה חיוני כדי להבטיח שהדורות הבאים לעולם לא ישכחו לאן אנטישמיות יכולה להוביל", אמר אברמוביץ'

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 22/02/22 13:40 כא באדר א'

הבעלים של אלופת העולם בכדורגל יתרום מיליונים ליד ושם
אברמוביץ, יתרום מיליונים ליד ושם, צילום: shutterstock

יד ושם והמיליארדר רומן אברמוביץ' הכריזו היום (ג') על שותפות ארוכת טווח לחיזוק העשייה של יד ושם בתחומי חקר וזיכרון השואה. שותפות זו הינה חלק מפעילותו הפילנטרופית של אברמוביץ' בעולם לקידום מחקר והוראה של השואה וכן למאבק באנטישמיות.

אברמוביץ, הבעלים של קבוצת הכדורגל צ'לסי שזכתה לאחרונה באליפות העולם למועדונים, מוביל ומממן קמפיין גלובלי גדול, תחת השם 'אמור לא לאנטישמיות', המוקדש להעלאת המודעות לנושא ברחבי העולם.   

במסגרת שיתוף הפעולה, המיליארדר היהודי-רוסי יתמוך בהעשרה ובהרחבה משמעותיות של פעילות המכון הבין-לאומי לחקר השואה של יד ושם. המכון, המהווה את גוף המחקר האקדמי המרכזי בתחום השואה, מוביל למעלה מ-30 שנה יוזמות מחקר פורצות דרך. עבודתו של המכון מהווה בסיס לפעולות הנצחה וחינוך בתחום זיכרון השואה. השותפות האסטרטגית החדשה תעניק תמיכה במשך חמש שנים לסיוע בהרחבתה וחיזוקה של פעילות המחקר של יד ושם בתקופה בה תופעות של עיוות והכחשת השואה וכן שימושים פוליטיים בשואה הולכים וגוברים באופן מדאיג ברחבי העולם. התחייבות נוספת שניתנה במסגרת השותפות הינה תמיכה בתכנון והקמת בניין חדש למכון הבין-לאומי לחקר השואה ביד ושם על הר הזיכרון בירושלים שישמש משכן הולם לעבודת החוקרים מישראל ומהעולם ויעניק להם תנאים מתאימים לפעילות מחקר פורה ומפרה. 

בנוסף, כחלק מהשותפות, יד ושם ייצור שתי גרסאות חדשות של ספר השמות, מיצג שינציח כ-4,800,000 קורבנות השואה, ששמותיהם נאספו ביד ושם עד היום. בעוד הנאצים ומשתפי הפעולה עימם ביקשו להשמיד את העם היהודי, תרבותו וערכיו, אחת ממשימותיו העיקריות של יד ושם מיום הקמתו היא לאסוף את שמות קורבנות השואה. השמות נאספים ממקורות שונים ומתועדים בהיכל השמות וכן מונגשים במאגר המרכזי של שמות קורבנות השואה באתר יד ושם באינטרנט.

יד ושם יצר את ספר השמות לראשונה עבור תערוכת הקבע שלו "שואה" בבלוק 27 במוזיאון אושוויץ-בירקנאו שנחנכה בשנת 2013. שותפות זו תאפשר יצירת שני ספרי שמות זהים ועדכניים שיהוו זיכרון מוחשי הן לזהותם האינדיבידואלית של הגברים, הנשים והילדים היהודים שנרצחו במהלך השואה והן להיקף ניסיון הנאצים להשמדת העם היהודי.

הספר יכלול את שמות 4,800,000 הקורבנות, תאריכי לידתם, עיר הולדתם ומקום הירצחם. כמו כן, בדומה להיכל השמות ביד ושם הכולל מדפים ריקים לשם הסמליות, יכלול גם ספר השמות עמודים ריקים המסמלים את שמות הקורבנות ששמותיהם עדיין אינם ידועים. ספר אחד יוצג באופן קבוע ביד ושם והספר השני יהווה מיצג הנצחה נייד שינדוד בעולם ויסייע בהעלאת המודעות לשואה ולרצח 6 מיליון יהודים.

יו"ר יד ושם דני דיין בירך על השותפות ואמר: "אנו מודים לרומן אברמוביץ' מקרב לב על תרומתו הנדיבה שתהווה חיזוק משמעותי לעבודת יד ושם. שותפות זו מדגישה את מסירותו רבת השנים להנצחת השואה ולמאבק באנטישמיות ומחזקת את נחישותו של יד ושם להמשיך בפעילותו כשומר הסף של האנושות לזיכרון שואה מדויק ומבוסס עובדות היסטוריות. זיכרון זה ימשיך להיות רלוונטי לעם היהודי ולכלל האנושות, במיוחד בתקופה בה אנטישמיות מתפשטת בכל העולם. אנו יודעים ששותפות אסטרטגית זו תוביל להרחבה נוספת ולהעמקה של פעילויות יד ושם בישראל ובעולם".

רומן אברמוביץ' הוסיף: "עבודתו של יד ושם לשימור זכרם של קורבנות השואה הינה חיונית על מנת להבטיח שהדורות הבאים לעולם לא ישכחו לאן אנטישמיות, גזענות ושנאה יכולות להוביל אם לא נצא נגדן. זו זכות עבורי לתמוך ביד ושם וביו"ר דני דיין תוך פיתוח והרחבת עבודתם החשובה הלאה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן