פטור ממכס והקלה על היצואנים: נחתם הסכם כלכלי בין ישראל למרוקו

שרת הכלכלה והתעשייה חתמה על הסכם לשיתוף פעולה בכלכלה ובסחר בין ישראל למרוקו, שנועד להסדיר את הסחר בין המדינות כך שיקל על היצואנים והיבואנים

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/02/22 19:50 כ באדר א'

פטור ממכס והקלה על היצואנים: נחתם הסכם כלכלי בין ישראל למרוקו
שרת הכלכלה במרוקו, צילום: ללא

שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, חתמה היום (ב') על הסכם לשיתוף פעולה בכלכלה ובסחר בין ישראל למרוקו, שנועד להסדיר את הסחר בין המדינות כך שיקל על היצואנים והיבואנים. ההסכם כולל גם סמינרים משותפים, משלחות עסקיות והקמת ועדה כלכלית משותפת לשתי המדינות שתקדם הטמעה של סעיפי ההסכם.

"הסכם שיתוף הפעולה הכלכלי נועד להביא לצמיחה כלכלית ושגשוג לישראל ולמרוקו", אמרה ברביבאי, "בעבודה משותפת נביא למימוש הפוטנציאל הכלכלי הטמון ביחסים בין המדינות, הגדלת היקף המסחר וחיזוק שיתוף הפעולה הטכנולוגי, לצד קירוב בין העמים. בהמשך לכך, הנחיתי את הצוותים המקצועיים במשרדי לפעול לכך שהסחר הבילטרלי בין הכלכלות יגדל מ-131 מיליון דולר ל-500 מיליון דולר בחמש השנים הקרובות".

שר התעשייה והמסחר המרוקאי, ריאד מזוואר, הגיב גם הוא ואמר: "זו הייתה פגישה מכוננת שיצרה לנו ההזדמנות לזהות אזורים ואפיקים לשיתוף פעולה ושותפות תעשייתית ומסחרית  דו צדדית. לאחר יותר משנה לחידוש היחסים הדיפולמטיים, מרוקו וישראל הניחו היום את הבסיס לשותפות רב ממדית חדשנית. היום הוא שלב חדש עמו נצא יחד לדרך של שותפות אינטנסיבית, פוריה ומועילה לשני הצדדים".

במנהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה מסבירים כי עיקרי ההסכם נוגעים ב-4 נושאים: 


•    פיתוח יחסי כלכלה וסחר בין הצדדים – במסגרת ההסכם נקבע כי הצדדים ינקטו את כל הצעדים הדרושים כדי לעודד שיתוף פעולה במטרה להגדיל את היקף הסחר ; הצדדים ישתפו פעולה בכדי להסיר כל מחסום ליחסים כלכליים נורמליים, כולל חוקים, תקנות או נהלים מפלים; הצדדים יפעלו בהתאם להתחייבויות והזכויות הקיימות לפי הסכם ארגון הסחר העולמי (WTO) והסכמים בינלאומיים אחרים ששני הצדדים הם צדדים להם, בדגש על היבטים הנוגעים ליחס בלתי מפלה.
•    שיתוף פעולה - כדי לפתח את הסחר בין הצדדים, הוסכם כי המדינות יקלו זה על השתתפותו של זה בתערוכות ובוועידות כלכליות המתקיימות; ישתפו פעולה בתחום שיתוף ידע מקצועי וטכנולוגי (חילופי מומחיות); יארגנו סיורים לימודיים, סמינרים, תערוכות מסחריות וביקורים של אנשי עסקים ומשלחות סחר; ישתפו פעולה בסוגיות של תקינה ורגולציה; יעודדו שיתוף פעולה הדדי בין גופים מהמגזר הפרטי, כגון שיתוף פעולה בין איגודי יצרנים, לשכות מסחר ואיגודים עסקיים; יעודדו שיתוף פעולה גם בין הגופים העוסקים בעסקים קטנים ובינוניים וענפים אחרים; 
•    פטור ממכס על מוצרים המיובאים זמנית  - לצורך הצגה בעלת אופי ציבורי (תערוכת אומנות למשל) או דוגמא של סחורה המשמשת לתצוגה במסגרת תערוכה או אירוע בעל אופי מסחרי. 
•    יישום – במסגרת ההסכם נקבע כי הצדדים יקימו ועדה המשותפת למשרד התעשייה והמסחר של מרוקו ומשרד הכלכלה והתעשייה של ישראל שתבחן את יישומו של ההסכם, תבחן דרכים ואמצעים להרחיב ולגוון את יחסי המסחר ההדדיים, תשקול ותגיש הצעות במטרה להמליץ בפני הצדדים על אמצעים להתפתחות הדינמית של שיתוף פעולה מסחרי; תזהה בעיות הפוגעות בשיתוף הפעולה המסחרי ותמליץ על פתרונות העשויים לסייע בהרחבת הגישה לשווקים של כל אחד מהם.

שרת הכלכלה במרוקו

שרת הכלכלה במרוקו צילום: ללא