עדויות קשות על הטרדות מיניות של מנהלת תיכון בסמינר בית יעקב

צביה רוטנברג היא מחנכת נערצת בחברה החרדית, בת למשפחת רבנים רבת השפעה. בכתבה שמתפרסמת בישראל היום טוענות חמש נשים כי היא ניצלה והטרידה אותן מינית והותירה בהן בלבול ונזקים נפשיים | תגובת רוטנברג: "מדובר בטענות בעלמא חסרות בסיס ויסוד"

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/02/22 08:59 יז באדר א'

עדויות קשות על הטרדות מיניות של מנהלת תיכון בסמינר בית יעקב
הטרדה מינית. אילוסטרציה, צילום: Hadas Parush/Flash90

צביה רוטנברג (66) נחשבה במשך שנים למורה הנערצת של בית הספר היסודי לבנות בית יעקב בית ישראל בירושלים, הסמוך לשכונת מאה שערים. היא אם לארבעה, נשואה לרב אליעזר דב רוטנברג וגדלה בירושלים כבת למשפחה ידועה ורבת השפעה בעולם החרדי.

אביה של רוטנברג הוא הרב אברהם דב אוירבך ז"ל, שהיה רב שכונת בקעה וראש ישיבת "אור שמח". דודה, הרב שלמה זלמן אוירבך זצ"ל, שנפטר ב־1995 בגיל 84, נחשב בחייו לגדול הדור, ופסיקותיו ההלכתיות היו מקובלות על כל פלגי היהדות האורתודוקסית.

בארבע השנים האחרונות היא מכהנת כמנהלת התיכון בסמינר הליטאי הנחשב "מעלות בית יעקב", הממוקם ברמת שלמה - שכונה ירושלמית חרדית שנקראת על שמו של דודה. רוטנברג גם אחראית על ההדרכה בתנועת הבנות החרדית "בתיה". בהערכה גסה, לאורך הקריירה הארוכה שלה כמחנכת וכמנהלת היא היתה אחראית ישירות על יותר מ־2,000 תלמידות.

במוסף שישבת של ישראל היום נחשפות חמש מתלוננות בגוף ראשון נגד רוטנברג המעידות על ניצול מיני. בכתבה של יפעת ארליך עולה לכאורה דפוס שבו במשך שנים נהגה רוטנברג להטריד ולפגוע מינית ונפשית בתלמידותיה, רובן ככולן קטינות שהיו תחת סמכותה. המתלוננות מתארות את ההתמודדות שלהן במשך השנים עם הנזקים הנפשיים, הכאב והבלבול שהותירה בהן.

אחת המעידות סיפרה כי למרות שהייתה תלמידה טובה, רוטנברג הייתה משפילה אותה ובמסגרת העונשים הייתה לוקחת אותה לכיתה מבודדת, שם הייתה מטרידה אותה. "היה לי מאוד לא נעים, ורעדתי בכל הגוף. היא כל כך נצמדה אלי. ניסיתי להגן על הגוף עם הידיים, אבל אז היא הצמידה את החזה שלה אל ידיי המתגוננות".

"ככה זה נמשך בהרבה פגישות, כולן בתחומי בית הספר. הסיטואציה היתה מאוד מוזרה לי. הבנתי שמשהו לא תקין, אבל לא ידעתי לקרוא לזה בשם. הייתי סוּפר תמימה. כל מה שרציתי זה שהיא לא תכעס עלי. רציתי שהיא תגיד לי שאני עולה על דרך המלך", היא מספרת. הכתבה המלאה בעיתון ישראל היום.

תגובת צביה רוטנברג

תגובת עו"ד מוטי רגב, עורך דינה של צביה רוטנברג: "אקדים אחרית לראשית, מרשתי דוחה מכל וכל את המיוחס ורואה בעבודתה כמחנכת זכות ושליחות גדולה למעלה מ־40 שנה. במהלך כל שנות עבודתה, חינכה וגידלה דורות שלמים של נערות מהמגזר החרדי, במסירות גדולה המוּנעת מתוך אמונה, תוך שימת דגש לערכים, מוסר, חסד, יראת שמיים, יושר וצניעות המצמיחה את חוד החנית של דור העתיד.

"לגופם של החשדות, מדובר בטענות בעלמא חסרות בסיס ויסוד, נטולות פרטים, זמן, מקום ונסיבות על אירועים שהתבצעו לכאורה לפני כעשרות שנים. לפיכך, אין בידי מרשתי היכולת האמיתית להתייחס לכך, ובוודאי שלא לשתף פעולה עם 'משפט שדה' בתקשורת. עם זאת מרשתי תפעל באופן מלא עם הרשויות ככל ותידרש לכך.

"יוער ויודגש, כי מרשתי נעדרת עבר פלילי, מעולם לא הוגשה כנגדה תלונה בגין המיוחס לה ו/או זומנה לבית הדין חרדי לבירור טענות אלו כנגדה, והיא לא נדרשה לסיים את עבודתה".