עסקאות סמים והעברת השגרירות: הבקשה המוזרה של נשיא הונדורס לשעבר

נשיא הונדורס לשעבר זכור לישראלים כמי שהעביר את שגרירות מדינתו לירושלים, אלא שהוא נעצר בחשד לעסקאות סמים ונשק | טענתו המוזרה: הבטחה שבתמורת להעברת השגרירות, ישראל תעשה כל שביכולתה כדי למנוע את הסגרתו לארצות הברית

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 17/02/22 08:12 טז באדר א'

עסקאות סמים והעברת השגרירות: הבקשה המוזרה של נשיא הונדורס לשעבר
נשיא הונדורס לשעבר, חואן אורלנדו הרננדז, צילום: Amit Shabi/POOL

חואן אורלנדו הרננדז הוא נשיא הונדורס לשעבר. בישראל, יש מי שזוכר את הרננדז כמי שאמון היה על העברת שגרירות מדינתו לירושלים. הרננדז עזב את תפקידו ב-27 בינואר עם השבעתו של הנשיא החדש. לפני מספר ימים נעצר בביתו בחשד שהיה המנוע העיקרי מאחורי עסקאות סמים גדולות המוערכות בחצי טון קוקאין, ובנוסף למעורבותו בעסקאות נשק.

אמש (ד') נחשפה בחדשות 12 הבקשה המוזרה של הרננדז מישראל בתמורה להעברת שגרירות ארצו. לטענתו, כך פורסם, ישראל הבטיחה לו שעבור העברת השגרירות היא תעשה כל שביכולתה כדי למנוע את הסגרתו לארצות הברית. בתקשורת ברחבי העולם פורסמו התמונות של הנשיא לשעבר מהונדורס נתון באזיקים בדרך להסגרתו ככל הנראה לארצות הברית. 

הרננדז הגיע לארץ ב-24 ביוני, בימים שלאחר הקמת ממשלת בנט-לפיד. כשהוא הגיע להעביר את השגרירות לירושלים, המסר שהעביר לבני שיחו היה כאמור, כי בממשלה הקודמת היה מי שהבטיח לו שאם הוא יפעל להעברת את השגרירות לירושלים – ישראל תעשה מאמצים למנוע את הסגרתו לידידה הגדולה שלה, ארצות הברית.

בנובמבר ישראל פתחה את השגרירות שלה בהונדורס. השר אלי אבידר, הגיע לפתיחת השגרירות ושמע את אותן הטענות מהרננדז על ההבטחה הישראלית גם שם. על אף התמימות, לישראל לא באמת היתה דרך למנוע את הסגרתו, והרננדז נעצר שלשום והובל באזיקים. גורמים שהיו עד לאחרונה בתפקיד מסרו לחדשות 12: מנהיגים רבים פנו בבקשות, בין היתר לראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, אבל כזאת בקשה למניעת הסגרה לא עלתה בשיחות עמו. 


(חניכת שגרירות הונדורס בירושלים)

נציין כי בשבוע שעבר אמר מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, כי הרננדז נכלל ברשימת אנשים שהואשמו בשחיתות או בפגיעה בדמוקרטיה באל סלבדור, גואטמלה והונדורס. "ארצות הברית מקדמת שקיפות ואחריות במרכז אמריקה על ידי הגבלות ויזה נגד הנשיא לשעבר של הונדורס, חואן אורלנדו הרננדז, בגלל פעולות מושחתות. אף אחד אינו מעל החוק", כתב בלינקן בטוויטר ב-7 בפברואר.