סערת NSO הפרקליטות מודה: הוצאו צווי האזנת סתר לאיריס אלוביץ ושלמה פילבר

במקרה של אלוביץ, ניסיון ההאזנה לא צלח אך אצל מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, הרוגלה עבדה במשך יממה אך הניבה תוצרים לא רלוונטים. בתיקי 1,000 ו-2,000 כלל לא הוצאו צווים. "אין כל עילה לדחות את המשך המשפט", אומרים בפרקליטות

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 16/02/22 17:01 טו באדר א'

הפרקליטות מודה: הוצאו צווי האזנת סתר לאיריס אלוביץ ושלמה פילבר
האזינו למכשירים שלו, פילבר, צילום: פלאש 90

בהתאם להחלטת בית המשפט, הפרקליטות הגישה היום (ד') את תוצאות הבדיקה שעשתה בנוגע לשימוש בתוכנות רוגלה בכלל תיקי האלפים. במהלך הבדיקה, המשטרה ערכה בחינה מקיפה לכ-1,500 טלפונים המשויכים לכ-200 אנשים המעורבים בתיקים אלו.

לגבי תיקי החקירה של פרשות 1000 ו-2000 ושאר התיקים הקשורים אליהם - בבדיקה התברר כי לא הוצאו צווים להאזנת סתר לתקשורת בין מחשבים ולא נעשה שימוש במערכות טכנולוגיות מסוג "רוגלה" ביחס למעורבים בתיקים. כמו כן, מבדיקתה של היחידה החוקרת ברשות ניירות ערך עולה כי לא עשתה מעולם שימוש במערכת טכנולוגית כזו, וכך גם בתיק זה.

במסגרת חקירת תיק 4000 עלה בבדיקת הפרקליטות כי הוצאו צווי האזנת סתר לתקשורת בין מחשבים לשני גורמים בלבד – לאיריס אלוביץ ומנכ"ל משרד התקשורת לשעבר לשלמה פילבר. בעקבות מתן הצווים השיפוטיים ולצורך מימושם, הופעלה תוכנת הרוגלה על ידי המשטרה לצורך ביצוע האזנות סתר לתקשורת בין מחשבים.

בעניינה של אלוביץ, ניסיון הפעלת המערכת בעקבות הצו לא צלח, ומשכך לא הניב תוצרים. בהאזנה לפילבר, המערכת הופעלה והניבה תוצרים למשך מעט יותר מיממה. בחינת כלל התוצרים מהאזנת סתר של פילבר לא הניבה כל חומר חקירה העשוי להיות רלוונטי לתיק.

שאול ואיריס אלוביץ בבית המשפט,

שאול ואיריס אלוביץ בבית המשפט, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בפרקליטות אומרים כי בצד הפקת התוצרים בהתאם לצו, "המערכת" ביצעה פעולות מסוימות, הכוללות העתקה של רשימת אנשי הקשר והעתקה של מספר פריטי מידע נוספים שהיו אגורים בטלפון הסלולרי של פילבר, פעולות שלא פורטו בבקשה למתן צו. בפרקליטות מבהירים כי לפי הבדיקה, הפרטים שהוצאו ממכשיריו של פילבר, שמורים במסד הנתונים של המערכת אך לא הועברו לעיון היחידה החוקרת. 

בנוסף, בדיקת המשטרה העלתה שצו האזנת סתר מיוחד הוצא ביחס לאחד העדים בתיק, אולם במסגרת תיק חקירה אחר ונפרד בו היה חשוד. גם במקרה זה, הצו לא מומש.

לאור כל הממצאים, טוענים בפרקליטות כי עמדתם היא שנכון וראוי להמשיך את שמיעת ההוכחות בתיקי האלפים כסדרה, ואין כל עילה לדחות את המשך המשפט.

סנגורם של שאול ואיריס אלוביץ׳, עו״ד ז׳ק חן מסר: "הפרקליטות מודה שנעשה שימוש לא חוקי בכלי המשחית של תכנת ריגול נגד עד המדינה המרכזי בתיק, מר שלמה פילבר וניסיון לעשות כן כנגד הגברת אלוביץ׳. מעשים לא חוקיים אלה הוסתרו לא רק מההגנה, אלא אף מבית המשפט המחוזי ובית המשפט העליון שדנו בבקשות ההגנה לגילוי חומר חקירה. מכיוון שנתון חמור זה היה בידיעת המשטרה כל העת ולא גולה להגנה וכפי שנטען גם לא לתביעה, לא ניתן לסמוך עוד על דברים ״שנמסרו״ לפרקליטות מהמשטרה בדבר הבדיקה שנערכה על ידה ובמעורבותה, כפי שמציינת התביעה בהודעתה. בכוונתנו לפנות בבקשות מתאימות לבית המשפט לצורך המשך בירור עד לחשיפה מלאה של כל מה שבקשו להסתיר מאתנו ומבית המשפט. כבר עכשיו, מתוך מה שנחשף ומודה בו הפרקליטות, שמצטרף לעוולות רבות ובלתי נתפסות שנגרמו לעדים וחשודים בתיק כפי שהתברר במשפט – ניתן לקבוע שבחקירת פרשה זו, המשטרה לא בחלה בשום דרך, אסורה ככל שתהיה, כדי לגרום להעמדם לדין של הנאשמים ויהי מה".

מסביבת נתניהו בתגובה לפרקליטות: "אנו דוחים על הסף את טענות הפרקליטות והמשטרה. לא ייתכן שהחוקרים יחקרו את החוקרים בלי שאף גורם נחקר באזהרה ובלי לחשוף לציבור את המידע שהושג בריגול לא חוקי. כשלפי הסקרים 75% מהציבור לא מאמין למשטרה, אי אפשר שהמשטרה תבדוק את עצמה ושהפרקליטות תאמץ את טענות המשטרה כאילו היו תורה מסיני. המשטרה כבר נתפסה בשקר כשטענה רק לפני ימים אחדים שלא ביצעה שום ריגול. ההודאה המטלטלת של המשטרה עכשיו, שהיא ריגלה ״רק״ נגד מומו פילבר ואיריס אלוביץ׳  היא רעידת אדמה. נראה שזהו קצה הקרחון בהיקף הריגול המשטרתי נגד אזרחי ישראל. לכן רק ועדת חקירה ממלכתית תוכל לחשוף את היקף הריגול המשטרתי הבלתי-חוקי ולהגיע לחקר האמת".