"לימדו אותנו במגזר הדתי להתגבר על הקשיים, אך לעיתים הדבר פגע בנו"

ישיבת "אור תורה מחנים" עסקה בתקופה האחרונה במספר נושאים בהם התמודדות עם פגועי נפש, היחס לגוף במרחב האישי והזוגית, והיבטים רחבים יותר של אינטימיות ומיניות. יו"ר הקואליציה עידית סילמן שוחחה עם התלמידים: "מקווה להגביר את החשיפה והמודעות בציבור"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 14/02/22 18:08 יג באדר א'

"לימדו אותנו במגזר הדתי להתגבר על הקשיים, אך לעיתים הדבר פגע בנו"
חברת הכנסת עידית סילמן בשיחתה עם תלמידי הישיבה, צילום: גרשון אלינסון

התמודדות החברה הדתית עם פגועי נפש, היחס לגוף במרחב האישי והזוגית, והיבטים רחבים יותר של אינטימיות ומיניות ובניית קשר זוגי שמח ומיטיב – הם רק חלק מהנושאים אשר עסקו בהם לאחרונה תלמידי ישיבת ההסדר "אור תורה מחנים" מבית רשת אור תורה סטון, במסגרת מספר ימי עיון ייחודיים אשר קיימו בישיבה.

יום העיון בנושא בריאות הנפש התמקד בהתמודדות של פגועי נפש ועם פגועי נפש, ובמהלכו הוקרן הסרט "אימא לא משוגעת" של הרבנית אמירה רענן, המלמדת בישיבה ספרות השו"ת והלכה מזה מספר שנים.

הרבנית רענן אף קיימה עם המשתתפים דיון בנושא וחלקה עימם את הקשיים והאתגרים היום-יומיים אשר מלווים אותה כאישה המתמודדת עם מחלת נפש. בהמשך הרחיב פרופ' טוביה פרי בהבנת המטריה הרפואית והטיפולית בבריאות הנפש, והרב יוני רוזנצוויג עסק ביחסה של ההלכה למצבים שונים של מחלות נפשיות ועל חשיבותה ומקומה של ההלכה בחייהם של אנשים המאותגרים בבריאותם הנפשית.

תלמידי הישיבה במהלך ימי העיון

תלמידי הישיבה במהלך ימי העיון צילום: גרשון אלינסון

"ישנה אמרה מפורסמת - 'נפש בריאה בגוף בריא'. אך בעיניי: 'גוף בריא בנפש בריאה' - היא אמרה מדויקת לא פחות", ציינה יו"ר ועדת הבריאות ויו"ר הקואליציה חברת הכנסת עידית סילמן, אשר השתתפה ביום העיון ואף סיפרה למשתתפים על הפעילות הפרלמנטרית שלה בתחום בריאות הנפש: "כמי שגדלה במגזר, לימדו אותנו תמיד להתגבר על כל קושי ולהשקיע בנתינה, אך לעיתים הדבר פגע בנו להסתכל פנימה ולטפל בעצמנו. קיום כנס להעלאת המודעות לבריאות הנפש, הוא מצווה של ממש. כולי תקווה שצעד אחר צעד, נגביר את החשיפה והמודעות בציבור ונציל נפשות רבות".

"בחרנו להקדיש יום שלם לנושא מחלות הנפש, בתקווה כי נדע להתמודד טוב יותר עם פגועי הנפש בתוכנו, ולדעת לקבל עזרה כאשר אנו זקוקים לה", אמר הרב שלמה וילק ראש הישיבה, "חוסר ההבנה מביא לפחדים והשתקות, ולבסוף אנו פוגעים ונפגעים רק בגלל הבושה וההסתרה. אני מקווה שבסופו של יום זה נוכל להבין קצת יותר, להזדהות ולשוחח הרבה יותר".

יום העיון השני התקיים בסוף ימי 'שובב"ים ת"ת' תחת הכותרת - "על קדושה וברית: גוף ומיניות, גבריות וזוגיות". בישיבת מחנים מסבירים, כי בשנים האחרונות השיח על מיניות עובר שינוי של ממש בתוך הציונות הדתית, כאשר ישנה מגמה מבורכת שמתוך עולם של תורה והלכה מחפשת את החיבור לאנרגיות הטמונות בגוף ובחיים, תנועה שיש בה יותר הקשבה, שחרור, חיבור ועצמה. ימי השובבי"ם קוראים לנו להכניס לתוך כך תנועה נוספת, כזאת שמעצימה ומדגישה את הקודש ולא רק את החופש, את הנאמנות ולא רק את החירות, את ההתעלות ואת הברית. בישיבת מחנים מאמינים שאלו לא רק שתי תנועות סותרות או אפילו משלימות, אלא מעצימות זו את זו.

במסגרת ימי עיון שערכו בישיבה, למדו התלמידים בחברותות סוגיות שונות, ביניהן יחסם של חכמים למיניות, היחס ההלכתי הנכון בין המינים, על קדושת הגוף והאתיקה של המבט. כמו כן, זכו התלמידים למגוון הרצאות בנושא משורה של רבנים ואנשי מקצוע, ביניהם ראש מוסדות אור תורה סטון, הרב כתריאל ברנדר, אשר שוחח עמם על האתיקה היהודית של אינטימיות ומיניות.