דוח הביניים תאונת המסוק | הטייסים איבדו הכרה מהפגיעה במים

התאונה מול חופי חיפה נבעה מכשל פנימי במנוע שמאל, שגרם בהמשך להידלקות אש ולחדירת עשן לתא הצוות, כך עולה מדוח הביניים השני |"הצוות המשיך להטיס את המסוק עד לרגע הפגיעה במים, ובכך תרם להצלתו של סרן רון בירמן"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 11/02/22 11:09 י באדר א'

תאונת המסוק | הטייסים איבדו הכרה מהפגיעה במים
חיפושים של כוחות צה"ל לאורך החוף , צילום: Shir Torem/Flash90

בחודש שעבר נהרגו בתאונת מסוק "עטלף" סגן-אלוף ארז שחייני ז"ל ורב-סרן חן פוגל ז"ל וניצל סרן רון בירמן, קצין סיור מוסק מזרוע הים, זאת במהלך טיסת אימונים מעל הים, מול חופי חיפה. ממצאי דו"ח הביניים השני אודות התאונה מעלים כי הטייסים ככל הנראה איבדו הכרה מהפגיעה במים. 

מממצאי הביניים עולה כי הצוות תפעל אירוע חירום מורכב, במשך כשתי דקות עד לפגיעה במים. האירוע התרחש בשל כשל פנימי במנוע שמאל, שגרם בהמשך להידלקות אש ולחדירת עשן לתא הצוות. התפשטות האש גרמה לפגיעות גם במנוע ימין. כתוצאה מהיפגעות שני המנועים, המסוק הנמיך במהירות ופגע במים בעוצמה. עוצמת הפגיעה במים הותירה את הטייסים מחוסרי הכרה או תפקוד, ולא זוהו פעולות המעידות על ניסיון היחלצותם. ניתן לקבוע כי הטייסים טבעו.

בצה"ל הדגישו כי לפני כשנה עבר המסוק ביקורת מקיפה בארץ ונמצא תקין ועל פי היצרן, כשל זה הינו הראשון מסוגו בעולם. מדובר בכשל טכני במנוע שמאל אשר נבע מקורוזיה חמה ברכיב פנימי, שהובילה ליצירת סדק התעייפות בלהב טורבינה במנוע, שהתפתח בטיסה וגרם לבסוף לאש שהתפתחה באופן חריג. 

הטייסים שנהרגו בהתרסקות המסוק

הטייסים שנהרגו בהתרסקות המסוק צילום: דובר צה"ל

"צוות הבדיקה מצא כי הלוחמים תפעלו את האירוע בקור רוח, בעבודת צוות רציפה, באבחנה מהירה ותוך ניסיונות תגובה לשינויים. הצוות המשיך להטיס את המסוק עד לרגע הפגיעה במים, ובכך תרם להצלתו של סרן רון בירמן. המסוק התהפך שניות בודדות לאחר מכן. הצוות הפעיל את מערכות הציפה, אך מערכות אלו אינן מיועדות להתמודדות עם פגיעה בעוצמה שכזו ועל כן המצוף הימני התפוצץ. מכלול הזנב נשבר, הדלת של קצין הסיור הימי נפתחה והמסוק החל לשקוע".