סערת גלצ ברדוגו מגיב לראשונה: "אות קלון לחופש הביטוי" | אלטשטיין: "אופי השיח המתבקש"

הפרשן הוותיק הודח מהגשה בתחנת הרדיו הצבאית אבל מבטיח להמשיך להשמיע את קולו | מ"מ מפקדת התחנה והעורכת הראשית: "עיתונאים ושדרים יימנעו מקידום עמדות בדרך של התלהמות, הכפשה, ביזוי"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 10/02/22 20:41 ט באדר א'

ברדוגו מגיב לראשונה: "אות קלון לחופש הביטוי" | אלטשטיין: "אופי השיח המתבקש"
ברדוגו, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

סערת גלצ: לאחר שמפלגות המחנה הלאומי הודיעו על השעיית הראיונות בתחנה הצבאית עד להודעה החדשה עקב הדחתו משידור של הפרשן והמנחה יעקב ברדוגו, פרסמה מ"מ מפקדת גלי צה"ל והעורכת הראשית, גלית אלטשטיין, מכתב הבהרה באשר לפרשה. 

"בחודשים ובשבועות האחרונים עוברת גלי צה״ל שינויים משמעותיים. מטרתם המובהקת היא לממש את ייעודה של גלי צה״ל כתחנת שידור צבאית וציבורית, ובתוך כך, לאפשר למחלקת החדשות של התחנה כר פעולה מקצועי וממלכתי, כפי שראוי שיהיה במערכת חדשות מובילה בשידור ציבורי".

אולפני גלי צה"ל

אולפני גלי צה"ל צילום: Tomer Neuberg/Flash 90

 "חובתה של מערכת חדשות לספק מידע מהימן, מהיר ככל שניתן ורלוונטי, לחשוף ממצאים על הטעון תיקון, לספק פרשנות ביקורתית, מדודה ומבוססת עובדות על סוגיות בליבת השיח הציבורי, להרחיב אופקים באופן שיתרום לנקודת המבט ולהעשרת המאזינים. את החובות הללו ניתן למלא תוך שמירה על נורמות עבודה עיתונאיות ברורות ועל כללי אתיקה עיתונאיים ידועים". 

בהמשך התייחסה אלטשטיין לבסיס הקוד האתי של צה"ל, הכולל את חופש הביטוי וזכות הציבור לדעת. "הקוד האתי מדבר גם על אופי השיח המתבקש בגלי צה"לֹ. זמן קצר לאחר כניסתי לתפקיד מ"מ מפקדת גלי צה"ל והעורכת הראשית התוויתי מספר עקרונות מנחים ובמסגרתם קבעתי כי אנשי גלצ – עיתונאים ושדרים - יימנעו מקידום עמדות בדרך של התלהמות, הכפשה, ביזוי, או העדר ביסוס עובדתי – בכלל השידורים, כולל משבצות פובליציסטיות. נורמות שידור אלו, הן, ורק הן, הולמות את אופייה הציבורי של גלי צה"ל.

יעקב ברדוגו הגיב להדחתו לראשונה, ובציוץ שהעלה לחשבון הטוויטר שלו כתב התייחס לפסק דין משנת 1953, "קול העם". "החלטת ראש הממשלה בנט, שר החוץ לפיד ושר הביטחון גנץ להשתיק את קולי בתחנת גלי צה"ל בנימוק שיש ודאות קרובה לסיכון שלום הציבור משידוריי בתחנה הצבאית, היא אות קלון לחופש הביטוי שהוא כאמור זכות יסוד. 'ואף על פי כן' אמשיך להשמיע קולי".