מחלוקת בממשלה התוכנית הכלכלית | במרצ לא מרוצים: מדירה אוכלוסיות מוחלשות

הביקורת על תוכנית הסיוע הכלכלית של הממשלה עבור משפחות עובדות ממשיכה, והפעם מתוך הקואליציה עצמה. במרצ טוענים כי הצעדים אינם מספיקים, "הגדלת נקודות הזיכוי ממס לא נותנת מענה לאוכלוסייה שאין לה כלל הכנסה מתעסוקה"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 10/02/22 20:21 ט באדר א'

התוכנית הכלכלית | במרצ לא מרוצים: מדירה אוכלוסיות מוחלשות
בנט והורוביץ, במרצ לא מרוצים, צילום: Moti Milrod/POOL

ראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי קיימו אמש (ד') מסיבת עיתונאים בה נחשפה התוכנית הממשלתית להורדת יוקר המחיה, על פיה הממשלה תפחית מס למשפחות עובדות עם ילדים בעזרת מתן נקודות זיכוי, " קודם כל משפחות עובדות, שנושאות בנטל של שירות צבאי ועובדות".

אולם, נראה כי הצעד לא התקבל בברכה בקרב שאר חברי הממשלה. חברי הכנסת והשרים של סיעת מרצ פנו היום (ה') לראש הממשלה, ראש הממשלה החליפי ושר האוצר בעקבות התכנית הכלכלית הממשלתית שהוצגה אתמול. במכתב כותבים חברי וחברות מרצ כי הצעדים שהוצגו אינם מספיקים, ומהתכנית מודרות אוכלוסיות שלמות - דווקא המוחלשות ביותר. 

במכתב מוצגים שורה של צעדים אותם מציעה מרצ לממשלה לאמץ, ביניהם: העלאת שכר המינימום, הבטחת ההטבות באופן אוטומטי (ללא צורך בדרישה אקטיבית של הזכאים), הגדלת מענקי העבודה, סבסוד החינוך לגיל הרך, הורדת המע"מ והגדלת מלאי הדיור הציבורי. 

"הגדלת נקודות הזיכוי ממס אמנם תסייע למשפחות המשתכרות בשכר סביר או גבוה, אך לא נותנת מענה לאוכלוסייה המוחלשת ביותר שאין לה כלל הכנסה מתעסוקה. באשכולות סוציו- אקונומיים 3-1 נמצאים אזרחים ואזרחיות שאין ביכולתם לצאת לעבוד ממגוון סיבות, או שמשתכרים בשכר נמוך מאוד. אלו הנפגעים הראשיים מהעלייה ביוקר המחייה, ולמרות הפגיעה החמורה אזרחים אלו נעדרים מהתכנית שהוצגה". 

בנוסף, לאור המצב הטוב של יחס חוב תוצר, יש לפעול להגדלת ההוצאה הציבורית ולשקול מיסוי בעלי דירה שלישית ומעלה, מיסוי רווחי הון ומס ירושה. "התמודדות עם יוקר המחייה דורשת בראש ובראשונה לראות לנגד עינינו את המוחלשים ביותר, ולהיטיב עימם" כתבו במכתב.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן