ניצן הורוביץ נגד החרם על תרומות הדם: "חשוך ומטופש"

במהלך דיון בוועדת הבריאות בו השתתף, הסביר שר הבריאות כי המחסור הגדול במספר מנות הדם נגרם בגלל תחלואת באומיקרון. בדבריו תקף את הישיבות שנוקטות בחרם בשל טפסי ההתרמה של מד"א: "לשום מגזר בישראל אין בעלות על בנק הדם"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 08/02/22 15:04 ז באדר א'

ניצן הורוביץ נגד החרם על תרומות הדם: "חשוך ומטופש"
צילום: Yossi Aloni/Flash90

ועדת הבריאות בראשות חברת הכנסת עידית סילמן, התכנסה היום (ג') לצורך דיון על מחסור במנות דם בישראל. בשל התחלואה הגוברת בנגיף האומיקרון קיימת ירידה משמעותית בהתרמות הדם, שגורמת לפגיעה קשה במלאי הדם במדינה, בפעילות בתי החולים ובמוכנות המדינה למצבי חירום. 

אך ישנה סיבה נוספת למחסור החמור, מחאה של מספר גדול של ישיבות שתלמידיהן הפסיקו לתרום דם בשל שינוי בטפסי התרומה. עד לפני מספר חודשים, בטופס התרמת הדם נדרש התורם למלא "ארץ לידת אב" ו"ארץ לידת אם", אך לאחרונה החליטו על שינוי, כך שבטופס החדש  נכתב "ארץ לידת הורה 1" ו"ארץ לידת הורה 2".

בישיבות נוצרה התקוממות גדולה שכללה חרם על תרומת הדם המאורגנות באופן מסורתי. בעקבות כך, במד"א שינו את הטופס בפעם השלישית, והיום כלל לא צריך לציין שום דבר הקשור להורים וארץ מוצאם. עם זאת, בכמה עשרות ישיבות עוד מוחים ומחכים להחזרת הנוסח המקורי בטופס.

בדיון משתתף שר הבריאות ניצן הורביץ, ששטח את ההסבר שלו למחסור בדם: "יש מחסור זמני בתרומות דם והוא נגרם בגלל תחלואת באומיקרון משום שהחולים ואלו שבאו איתם במגע נמנעים מלקבל מהם תרומה. מחסור שכזה הוא זהה לעוד הרבה מדינות. המחסור בדם בעולם הוא הגרוע זה 40 שנה וזה בגלל הקורונה ולא מכל סיבה אחרת. בשוטף צריך 1,000 תרומות דם ליום ובימים האחרונים כבר יש 1,100 תרומות וזה יביא לפתרון הבעיה תוך כמה ימים".

הורוביץ ביקר את החרם על תרומות הדם: "לשום מגזר בישראל אין בעלות על בנק הדם והכללים מתעדכנים בהמלצת צוות מייעץ ובהוראת משרד הבריאות. גם מד"א מעדכן את השפה בטפסים שלו כדי שיהיה מתאים. בעבר כדי לאתר דם שמתאים למחלות נדירות היה צורך בארץ מוצא של ההורים והיום זה כבר לא רלוונטי. ההחלטה להיתלות בזה כדי להצדיק חרם, הוא חשוך ומטופש".

לאור המצב הקשה אישר משרד הבריאות לשנות את המדדים לקבלת דם

שירותי הדם של מד"א קוראים לציבור לבוא ולתרום דם , בדגש על בעלי סוג דם O  ו-Rh שליליים. לאור המצב הקשה אישר משרד הבריאות לשנות את המדדים לקבלת מחלימים ומי שנחשפו למאומתים, כדלהלן:

  • חולי קורונה מאומתים יוכלו לתרום דם ומרכיביו בחלוף 7 ימים מקבלת אישור על ההחלמה
  • מחוסנים/ מחלימים שנחשפו- יוכלו לתרום דם ללא דחיה, בכפוף להצהרתם על קבלת תוצאת בדיקת אנטיגן שלילית, שבוצעה 72 שעות לאחר החשיפה
  • לא מחוסנים/ לא מחלימים שנחשפו-יוכלו לתרום דם בחלוף 5 ימי בידוד ובכפוף להצהרתם על ביצוע בדיקת אנטיגן שלילית, ביום ה-5 לאחר החשיפה.

בשירותי הדם של מד"א פונים לכל מי שחשים בטוב, עומדים בכלל מדדי משרד הבריאות לתרומת דם, לבוא ולתרום דם בנקודות ההתרמה של שירותי הדם של מד"א ברחבי הארץ שפועלות בהתאם להנחיות משרד הבריאות להתמודדות עם נגיף הקורונה.

אנשים בעלי דם מסוג O מהווים 35% מכלל תורמי הדם בישראל, ונחשבים לתורמי הדם האוניברסליים - היות שניתן לתת את מנות הדם שתרמו לכל מי שזקוקים לקבל עירוי דם להצלת חייהם, גם בעת הצורך בעירוי דם דחופים, ללא ידיעת סוג הדם של המטופלים. 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן