בלעדי סערת מכתבי הרבנים | "הרב ליאור סרב להיפגש עם הרב מלמד"

ראש המכון התורני בישיבת הר ברכה, הרב מאור קיים, התייחס בשיעור לתלמידי הישיבה למכתבי הרבנים שפורסמו: "התנגדויות לרבנים היו תמיד, כמו נגד הרמב"ם", והסיבה שהרב מלמד לא הגיב עד כה: "אי אפשר להגיב כל פעם" | לשכת הרב ליאור: "הטענה רחוקה מאוד מלהיות מדויקת"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 03/02/22 19:10 ב באדר א'

סערת מכתבי הרבנים | "הרב ליאור סרב להיפגש עם הרב מלמד"
הרב אליעזר מלמד, לא מגיב, צילום: Uri Lenz/ FLASH90

עשרות רבנים חתמו על שלושה מכתבים שפורסמו היום (ה') ותקפו את רב היישוב הר ברכה וראש הישיבה במקום הרב אליעזר מלמד, בהם הרב שמואל אליהו, הרב דב ליאור והרב יעקב אריאל. הסערה לא פסחה על ישיבת ההסדר הר ברכה, בה אחד הר"מים הבולטים בישיבה וראש המכון התורני, הרב מאור קיים התייחס בשיעור שמסר לטענות שעלו במכתבים וענה לשאלות התלמידים בנושא. תוכן השיעור, שנמסר כעמדתו של הרב קיים ולא כעמדת הישיבה הרשמית, סוכם בידי תלמידים והגיע לידי חדשות כיפה.

"התנגדויות לרבנים היו תמיד, כמו נגד הרמב"ם", אמר הרב קיים והוסיף כי, "למרות כל ההערות וההתנגדויות לא מצאנו הערת תוכן אחת שלא הובאה מראש בזמן ליבון הסוגיות והכתיבה. לדוגמה, למכון פועה ולרב שמואל אריאל ענו בפירוט ובצורה מסודרת. זה שמישהו משמיץ אותנו לא אומר שצריך להפסיק לכבד אותו", הדגיש הרב קיים לתלמידיו.

"הרב ליאור סרב להיפגש עם הרב מלמד", הבהיר הרב קיים נחרצות אך הוסיף כי, "הרב דרוקמן והרב אריאל ורבנים רבים נפגשו עמו. בפועל רוב הרבנים דיברו אישית עם הרב מלמד, אבל עדיין בעלי המחלוקת מצליחים לסכסך ולשקר".

במכתבו של הרב שמואל אליהו שפורסם כאן לראשונה, הוא מציין כי הרב אליעזר מלמד תומך ברפורמת הכשרות ובחוק הגיור שמוביל השר מתן כהנא, דבר שמנוגד לעמדת הרבנות הראשית, על כך ענה הרב קיים כי שורש העניין כאן "רוב הציבור הדתי והימני מתנגד נחרצות לממשלה, ובגלל שכהנא סומך על הרב מלמד ממילא מכניסים אותו לצד של הממשלה ומתנגדים גם אליו".

לאורך היום ולאחר פרסום המכתבים חיכו רבים לפרסום תגובה רשמית מטעם הישיבה אך זו טרם הגיעה. לפי הרב מאור קיים הסיבה היא בעיקר אסטרטגית והרצון שלא ליצור פרסום נוסף לסיפור: "אנחנו לא צריכים להתייחס לזה. אם שואלים ודאי שאפשר להגיב ולענות, אבל לא צריך ליזום תגובה בעצמנו. זה מחלוקת לטווח ארוך ואי אפשר להגיב כל פעם".

אחת הטענות המרכזיות במכתבים הייתה פגישתו של הרב אליעזר מלמד עם רבה רפורמית, דבר שלדעת הרבנים החתומים מנוגד להלכה. גם לכך התייחס ראש המכון התורני בהר ברכה והבהיר: "הרבה הרפורמית שדיברה עם הרב מלמד כתבה עכשיו ספר ורואים איך היא משפיעה לטובה גם מבחינה ציונית מעודדת לעלות לארץ, וגם דתית מחזקת יהודים, ואת חלקם אפילו שולחת למסגרות אורתודוקסיות".

בעקבות פניית כיפה, יוסי דרמר, ראש לשכתו של הרב דב ליאור מסר כי "הטענה של מקורבי הרב אליעזר מלמד שהרב ליאור סרב להיפגש עמו, רחוקה מאוד מאוד מלהיות מדויקת. מפני כבודו של הרב מלמד אנחנו מעדיפים שלא לפרט מעבר לכך".