בשורה מטורפת להנדסאים, התעודה שלכם תהיה שווה הרבה יותר

בשורה משמחת לבוגרי תואר הנדסאי, אחרי תקופה בה לא ניתן היה להכיר בדיפלומת ההנדסאי לצורך לימודי תואר ראשון באקדמיה, נראה שהמצב הולך להשתנות לאחר הסכמות בין משרד החינוך והמועצה להשכלה גבוהה

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/02/22 16:57 ב באדר א'

בשורה מטורפת להנדסאים, התעודה שלכם תהיה שווה הרבה יותר
צילום: shutterstock

לאחר תקופה ממושכת שבה זרוע העבודה נאבקה עבור ההנדסאים שביקשו להכיר בדיפלומת הנדסאי ללימודי תואר ראשון באקדמיה, אתמול הכריז משרד החינוך כי העוול יתוקן. נציגים מזרוע העבודה ערכו פגישות עם המל״ג ועם משרד החינוך בנושא והציגו את העיוות הקיים במספר פורומים, לרבות ועדות הכנסת, פורומים ממשלתיים וכינוסים יעודיים לתחום החינוך הטכנולוגי.

לפני מספר חודשים, שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי נפגשה עם שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, והציגה לה את הנושא ואת הדחיפות במתן הכרעה ופתרונות למאות אלפי הנדסאים בשוק העבודה. לימודי ההנדסאים מהווים את אחד ממנועי המוביליות החברתית המשמעותיים בישראל, כאשר מחקר של אגף הכלכלנית הראשית באוצר מצא כי שכרם של בוגרי תואר הנדסאי השתווה ואף במקרים רבים עלה על זה של בוגרי המערכת האקדמית. עוד נמצא, כי צעירים בוגרי מכללות מה"ט, הכפילו את שכרם, ביחס לשכר האב.

חשוב לציין שהמכון הממשלתי להכשרה טכנולוגית, מה״ט, שבזרוע העבודה, מהווה רגולטור של המכללות הטכנולוגיות, בהן לומדים כ-34 אלף סטודנטים. בשנה שעברה סיימו את לימודיהם כ-12 אלף סטודנטים במגוון תחומים, חולקו כ-9,700 דיפלומות הנדסאי, כ-25% מהסטודנטים מגיעים מהחברה הערבית וכ-15% הינם סטודנטים חרדים.
 
ביחס לשנת הלימודים הנוכחית, המשיך הגידול במספר הסטודנטים לתואר הנדסאי גם לתוך 2022, כאשר השנה לומדים במערכת המכללות הטכנולוגיות 32,700 סטודנטים, דבר המהווה גידול של כ-5% לעומת שנת הלימודים הקודמת. 

בבחינת מגמות הרישום לתחומי הלימוד השונים, עולה כי תחומי התוכנה, התעשייה והניהול רשמו צמיחה משמעותית של 32% ו-44% בהתאמה, מקרב הנרשמים לשנה א'. גם תחומי האלקטרוניקה (גידול של 24%), בקרה ואוטומציה (24%), הכימיה (24%) והרכב (12%) חוו גידול משמעותי. השנה לראשונה, כ-1000 סטודנטים לומדים בתכניות בשיתוף מעסיקים – בין אם במסלולים הכוללים העסקה מובטחת או התמחות במהלך הלימודים. בכוונת זרוע העבודה להגדיל דרמטית שיעור זה ולהביא לכך שאלפי סטודנטים ילמדו בשיתוף מעסיקים או יבצעו התנסות מעשית במסגרת לימודיהם.
 
המכללות הטכנולוגיות הגדולות ביותר מרוכזות בעיקר בפריפריה - המכללה הגדולה ביותר הינה המכללה באריאל ואחריה מכללת סכנין, הטכניון ובאר שבע. נקודה זו מדגישה עוד יותר, את חשיבות המכללות לקידום הצעירים בפריפריה החברתית והגיאוגרפית של ישראל. כמו כן, למעלה מ-25% מהסטודנטים הינם ערבים וכ-14% מהם חרדים, בעיקר נשים חרדיות הלומדות פיתוח תוכנה.