הפעם הקואליציה הצליחה: חוק הגיוס עבר בקריאה ראשונה

החוק של שר הביטחון, המציע מתווה חדש לגיוסם של תלמידי ישיבות ובוגרי מוסדות חינוך חרדיים, עבר בקריאה ראשונה | גפני זעק: "בושה, אתם משתמטים מלימוד תורה" | על פי ההצעה: הפחתת הגיל הנדרש לקבלת פטור ושירות סדיר מקוצר לצד השתתפות בהכשרה תעסוקתית או שירות לאומי

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 31/01/22 20:55 כט בשבט התשפב

הפעם הקואליציה הצליחה: חוק הגיוס עבר בקריאה ראשונה
צילום: פלאש 90

חוק הגיוס עבר הערב (ב') בקריאה ראשונה במליאה, לאחר שנפל בהצבעה באמצע החודש לאחר שחברת הכנסת ממרצ, ג'ידא רינאוי זועבי, הפרה את המשמעת הקואליציונית והצביעה נגד החוק, בשל חוק האזרחות. 51 תמכו מול 48 מתנגדים, ללא נמנעים. ח"כ עמיחי שיקלי לא נכח בהצבעה. 

"אתם לא מתביישים להטיף לנו מוסר שאתם משתמטים מלימוד תורה ומלימודי יהדות?", כך זעק חבר הכנסת משה גפני מעל הדוכן, "אתם משתמטים מלימוד תורה. ביזיון. אני מוכן שכולם ישרתו בכל מה שהעם היהודי נדרש. כולם ישרתו בלימוד תורה, כולם ישרתו בללכת לצבא. נהיו פה מושגים מעוותים שאי אפשר לסבול אותם". 

מוקדם יותר היום, חבר הכנסת יואב קיש מהליכוד הודיע כי הוא מתכנן להגיע למשכן להצבעה, זאת למרות היותו מאומת לקורונה ושוהה בבידוד. "אני מאומת ועכשיו מודיעים לי שהקואליציה תקזז אותי לחוק הגיוס עם ח"כ מאזן גנאיים. כולם יודעים שמאזן כפי שעשה בעבר בחוק הזה הוא נמנע. כלומר הקואליציה מנצלת את זה שאני מאומת ונותנת חבר כנסת שלא תומך בחוק כקיזוז. בכוונתי לצאת מביתי ולהגיע להצבעה. אנהג בשיא הזהירות והריחוק אבל מטריד ומדאיג אותי שאני עלול לסכן אנשים. לא מצליח להבין את התנהלות הקואליציה. מה הם מנסים להוכיח? סילמן הזויה". כך אמר. קיש, שהיה סגן שר הבריאות בתקופת ממשלת נתניהו-גנץ, התגלה כחיובי לפני יומיים. 

צילום: נועם מושקוביץ/דני שם טוב דוברות הכנסת

יו"ר הקואליציה עידית סילמן הודיעה בתגובה: "יואב, כיו"ר ועדת הבריאות לא הובא לידיעתי שאחת מתופעות הלוואי של הקורונה היא אובדן שיקול הדעת והאחריות, אבל תמיד יש פעם ראשונה. מתוך דאגה לבריאות חברי הכנסת ועובדי המשכן, אני מתקזזת איתך בעצמי על חוק הגיוס. תנוח ותרגיש טוב. רפואה שלמה". 

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "בתזכיר שהוביל להצעת החוק הנוכחית, בסעיף מטרת החוק, חודד כי מטרתו של פרק ג'1 המוצע היא לצמצם את אי השוויון בגיוס לשירות סדיר לרבות באמצעות שילוב של בני הציבור החרדי בשירות לאומי- אזרחי, ולצד זאת לקדם את השתלבותם של חרדים בשוק התעסוקה ואת תרומתם למשק המדינה, והכול תוך הכרה בחשיבות לימוד התורה. 

באופן זה ניתן דגש כבר בסעיף המטרה של החוק, ובהמשך בסעיפיו השונים לחשיבות שבהשתלבותם של חרדים במשק ובשוק התעסוקה, תכלית העומדת לצד תכלית צמצום אי השוויון בגיוס לשירות סדיר".

עיקרי חוק הגיוס 

  • גיל הפטור ירד ל-21 באופן מיידי, יוקמו מנגנוני הכשרה מקצועית והכשרה לשירותי הצלה וחסד של שלושה חודשים תוך הצטרפות למערך המילואים. 
  • החל מעוד 24 חודשים, ובהתאם לקידום מתווה השירות, יועלה גיל הפטור ל-22, כשמי שיצטרף למשמר הלאומי ויקבל את ההכשרה הנדרשת, או יזכה להכשרה תעסוקתית איכותית, ימשיך לקבל פטור בגיל 21.
  • בתום שנה נוספת, יועלה גיל הפטור ל-23, תוך קיום אותו ההסדר.
  • במקביל, גם כאשר יועלה גיל הפטור לגילאי 22 ו-23, יוכל צעיר חרדי להשתחרר משירות חובה בצה"ל כבר בגיל 21, באם יצטרף לשוק התעסוקה ע"י ביצוע מסלול הכשרה מקצועית או הכשרה לפעילות ביטחונית / חירום / הצלה.