חיפה נהריה וחדרה בתחתית הרשימה, איפה החופים הכי נקיים בארץ?

מנתוני המשרד להגנת הסביבה עולה כי שנת 2021 הייתה השנה הנקייה ביותר בחופי ישראל מאז התחלת תוכנית "חוף נקי" של המשרד לפני 16 שנה. בין הרשויות החופיות הנקיות ביותר ב-2021: תל-אביב יפו, רשות הטבע והגנים וטירת הכרמל

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/01/22 14:26 כח בשבט התשפב

חיפה נהריה וחדרה בתחתית הרשימה, איפה החופים הכי נקיים בארץ?
מי הכי נקי?, צילום: Miriam Alster/Flash90

המשרד להגנת הסביבה מפרסם דוח לסיכום תוכנית "חוף נקי" של שנת 2021, המציינת את השנה ה-16 של התוכנית. 2021 הייתה השנה הנקייה ביותר מאז תחילת מדידת ניקיון החופים הפתוחים והלא מוכרזים לרחצה: 74.2% מהחופים הוגדרו כ"נקיים" או "נקיים מאוד" לפחות 70% מהשנה, לעומת 19.7% מהחופים בשנת 2005, כאשר הושקה התוכנית.

הרשויות החופיות ששמרו על מדד של "נקי מאוד" או "נקי" בכל המדידות שבוצעו ב-2021 הן: תל-אביב יפו, רשות הטבע והגנים, מטה אשר, טירת הכרמל, גן רווה ובת ים. שלוש הרשויות שדורגו במקומות האחרונים, שלאורך 2021 החופים שלהן היו הכי פחות נקיים, הן חיפה, נהריה וחדרה.

במהלך השנה בוצעו מדידות בחופים, אשר ניטרו פסולת חופית בדגש על פסולת פלסטיק. ב-2021 לא בוצע המדד בתקופת ניהול אירוע זיהום החופים "זפת בסערה", מסוף חודש פברואר ועד מארס. בתקופה זו, המשרד ערך בדיקות של ניקיון החופים מזפת באמצעות מדד "הזפתומטר" (בחופים מוכרזים ופתוחים) אשר התבסס על הרעיון של מדד חוף נקי והותאם כמענה לבדיקה אחידה בכלל החופים המזוהמים.

המשרד פרסם לאורך האירוע את מפת "רמזור החופים" אשר הציג את מצב הזיהום בשטח והתקדמות פעולות הניקיון מזיהום הזפת לקראת פתיחתם לפני עונת הרחצה.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "בשנת 2021 חל שיפור מרשים ברמת ניקיון החופים הפתוחים, שמעודד אותנו להמשיך ביתר שאת לחופים נקיים לחלוטין, ללא פסולת פלסטיק וללא כלים חד-פעמיים שפוגעים בסביבה ומחריפים את משבר האקלים. זה בידיים של כל אחת ואחד מאיתנו: בואו נשאיר את הכלים החד-פעמיים בבית ונשמור על ניקיון החופים"