"איסורי כשרות חמורים": לאן נעלם הרב הצבאי הראשי?

בימים האחרונים מתפרסם כי אגף טכנולוגיה ואחזקה מקדם בשיתוף הרבנות את התרת הבישול החלבי במטבחי צה"ל. הרב אביעד גדות, רב צבאי לשעבר, תוקף את המתווה: "מצד אחד רוצים להרחיב את פעילות המשגיחים, ומצד שני לא משפים אותם בשטח"

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/01/22 14:08 יט בשבט התשפב

"איסורי כשרות חמורים": לאן נעלם הרב הצבאי הראשי?
צילום: פלאש 90. נעם רבקין פנטון

בתקופה האחרונה מגבשים בצה"ל מתווה שיאפשר בישול חלבי במטבחים הצבאיים. את הרפורמה מקדמים אלוף מישל ינקו, ראש אט"ל, בשיתופו של הרב הצבאי הראשי תא"ל הרב אייל קרים, כך מפרסם יהונתן גוטליב. בכל השנים, בנוהג שהוחל על ידי הרב שלמה גורן, נאסר על בישול חלבי במטבחים הצבאיים. הדבר נאסר בשל מחסור בכוח אדם והחשש מאיסורי כשרות חמורים.

בפועל, במטבחים הצבאיים מבשלים רק בשר לצד הימצאותם של מוצרי חלב קרים. הדחף להתרת הבישול החלבי נובע מהצורך של הרחבת התפריט בבסיסים גם למוצרי חלב מבושלים, כמו פיצה עם גבינה צהובה ומאכלים נוספים.

הרב אביעד גדות, לשעבר רב מחנה דותן, בה"ד 8 ובהל"ץ תוקף בחריפות את המתווה בשיחה עם חדשות כיפה: "בכל פעם שרוצים לקדם איזו רפורמה זה קורה על הראש של הרבנות. בפועל אין רב ראשי בצבא". הרב התייחס לקידומם של פרוייקטים אחרים בצבא: "תיקח לדוגמא את קידום הנשים בצבא, או להבדיל גיוס חרדים. כשהצבא רוצה הוא יודע להשקיע, ראית לאחרונה קמפיין לגיוס משגיחי כשרות?".

לדבריו, "הרפורמה הזו תגרום לאיסורי כשרות חמורים. מצד אחד רוצים להרחיב את פעילות המשגיחים, ומצד שני לא משפים אותם בשטח". הרב סיפר כי במסגרת שירותו הצבאי כרב שאל אותו מפקד הבסיס מדוע לא ניתן לאכול פיצה בארוחת הערב. הרב השיב לו כי הוא צריך לעניין הזה עוד חמישה חיילים שייסיעו להשגחה במטבח, מה שהוריד את המפקד מהעניין מהר מאוד.

"אנחנו צריכים רב צבאי ראשי שיעמוד איתן כנגד השינויים להם דוחפים גורמים מסויימים. הייתה לנו גם הפרשייה של הקבורה הצבאית, ועוד רפורמות שמכניסים. הרבנות צריכה להתעורר", חתם הרב.

תגובת דובר צה"ל: "צה''ל בוחן שינויים על מנת לשפר את מענה המזון לכלל משרתיו, ביניהם גם מיסוד יכולת הבישול החלבי ביחידות השונות. בשלב זה טרם התקבלה החלטה על תחום הבישול החלבי בצה"ל. נדגיש כי שינויים יאושרו בהתאם לעמידה בכלל נהלי הכשרות וייבחנו על פי ההגדרות והדרישות שתקבע הרבנות הצבאית, המהווה סמכות בלעדית בנושא כשרות המזון בצה"ל".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן