פרשת NSO | המשטרה פרצה לטלפונים של ראשי ערים

תחקיר של העיתון כלכליסט ממשיך לחשוף פרטים מטרידים, לפיהם המשטרה עקבה לכאורה אחרי ראשי רשויות ובני משפחותיהם באמצעות תוכנת הריגול פגסוס, כדי לפתוח נגדם בחקירה שלאחר מכן נסגרה | איילת שקד: "אם זה נכון מדובר במהלך מסוכן לדמוקרטיה הישראלית"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 23/01/22 08:38 כא בשבט התשפב

פרשת NSO | המשטרה פרצה לטלפונים של ראשי ערים
NSO, צילום: shutterstock

פחות משבוע עבר מאז התפרסם תחקיר מטריד של העיתון כלכליסט, לפיו בשנים האחרונות בוצעו לכאורה מעקבים חריגים נגד אזרחים שונים, על ידי משטרת ישראל, באמצעות תוכנת NSO המשמשת משטרים שונים ברחבי העולם ועיקר השימוש בה הוא נגד טרור. 

מדיווחים נוספים שמפרסם הבוקר (א') תומר גנון, עולה כי המשטרה פעלה גם בקרב רשויות מקומיות, והאקרים בחסותה פרצו לטלפונים ניידים של ראשי ערים כדי לחפש ראיות על מנת לפתוח נגדם בחקירה. עוד עולה מהדיווחים, כי במקרים שלא נמצא דבר בטלפון הנייד של ראש הרשות, המעקב עבר גם לקרובי משפחתם, ולכן חלקם נעצרו לימים ארוכים עד אשר התיק נגדם נסגר. 

מעקב אחרי אשת ראש העיר 

כך למשל, חטיבת הסייבר הסודית של המשטרה דאגה להתקין את פגסוס בטלפון הנייד של אשתו של אחד מראשי העיר, והמעקב אחריה העלה כי היא נמצאת בקשר חברי עם אשת קבלן בעיר. המשטרה פנתה לבית המשפט בבקשה למתן צווי האזנת סתר וצווי חיפוש, זאת עקב "מידע מודיעיני" ובחשד להטיית מכרזים. ראש העיר נעצר, ולבסוף כאמור התיק נסגר. 

מהמשטרה נמסר בתגובה לתחקיר, כי "כל פעולותיה בהקשר של האזנות סתר מתבצעות רק באמצעות צווים שהוצאו כדין בחתימת שופט". שרת הפנים, איילת שקד, הגיבה על הפרסום הבוקר, ובציוץ שהעלתה לחשבון הטוויטר שלה אמרה, "אם זה נכון מדובר במהלך מסוכן לדמוקרטיה הישראלית. את הכלים האלה אסור להפעיל על אזרחים נורמטיביים שאין ראיה ממשית שקושרת אותם לביצוע פשע חמור. הם נועדו למלחמה בארגוני פשע. היועץ המשפט לממשלה צריך לפרסם את דו״ח הבדיקה בהקדם. מיום כניסת הכלים האלה לשימוש".