מכתב עתיק חושף פרטים חדשים על האר"י הקדוש

הספרייה הלאומית חשפה עדות מחיי האר"י הקדוש: התגלית חושפת פרטים חדשים על חייו של המקובל בארץ ישראל ובמצרים. "גילוי משמעותי על השפעתו בענייני העולם הזה

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/01/22 07:34 כא בשבט התשפב

מכתב עתיק חושף פרטים חדשים על האר"י הקדוש
ציון קברו של האר"י ז"ל, צילום: פלאש 90, יעקב נעמי

רבי יצחק לוריא אשכנזי, שמכונה האר"י הקדוש ונחשב לאחד המקובלים החשובים והמשפיעים ביותר בהיסטוריה היהודית, לא השאיר עדות ישירה בכתב ידו על שיטתו הקבלית. כדי להבין את תפיסת עולמו יש להתבסס על תלמידיו כמו הרב חיים ויטאל, ישראל סרוק ואחרים, שסיכמו את רעיונותיו.

המכתב שנמצא

המכתב שנמצא צילום: הספרייה הלאומית

הספרייה הלאומית חשפה עדות חדשה מיד ראשונה על חייו של האר"י בארץ ישראל ובמצרים, ועל כך שהתכתב עם בני דורו. שנים לאחר שפורסמו מכתבים ומסמכים שהיו שמורים בגניזת קהיר, נחשף כעת מכתב קרוע וחלקי שנשלח לאר"י הקדוש בתקופה שבה חי במצרים במאה ה־16. כך מפרסם הבוקר (א'), עורך ערוץ יהדות של "ישראל היום", חנן גרינווד

האר"י היה ידוע בחייו הפשוטים

להבדיל מתחום העיסוק שמיוחס לאר"י בעולמות הקבלה, המכתב מתייחס לענייני העולם הזה. הכותב, אדם בשם דוד, כותב לאר"י כדי לגייס את הרב לתמוך בשד"ר (שלוחא דרבנן), אשר נשלח מצפת לגייס כספים ליהודי ארץ ישראל מקהילות ישראל בתפוצות. אף שהאר"י היה ידוע בחייו הפשוטים ואולי אפילו סגפניים, הוא היה דמות משמעותית שיהודים פנו אליה גם בנושאים כלכליים וארציים.

המכתב, שנמצא בספרייה הלאומית, נשמר בצורה ייחודית אף שנכתב עוד בימי המאה ה־16 - הוא שימש חומר גלם ליצירת כריכה לספר אחר. בעבר, לפני המצאת הקרטון, כורכי ספרים, יהודים ולא יהודים כאחד, היו לוקחים דפים וספרים בלויים, מנייר או מקלף, ומדביקים יחד שכבות על גבי שכבות כדי ליצור חומר קשיח יותר לצורך כריכת ספרים.

את המכתב מפרסמת הספרייה הלאומית לראשונה לזכרו של האספן הירושלמי עזרא גורדצקי, שעסק בחייו בעבודת נמלים של פירוק הכריכות העתיקות וחשיפת האוצרות שבתוכן. הוא היה נוהג להגיע לספרייה לעיתים קרובות כדי לתרום את דפי האוספים. לפני שנה נפטר גורדצקי לאחר שחלה בנגיף הקורונה. המסמך הוא מהמציאות החשובות והנדירות שתרם.

ד"ר יואל פינקלמן, אוצר אוסף היהדות בספרייה הלאומית מציין כי: "מכתב זה, שערכו לא יסולא בפז, הוא חלק מהאוספים יקרי הערך ומהאוצרות הבלומים המוחזקים בידי הספרייה הלאומית, המהווה מקור ידע לאומי להיסטוריה היהודית של מדינת ישראל. המכתב, שנשמר בצורה ייחודית בין כריכות ספרים ישנים, הוא בגדר גילוי משמעותי על השפעתו של האר"י ז"ל לא רק בתחום הקבלה אלא גם בענייני העולם הזה".


(אביב אלוש והאר"י הקדוש).

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן