שאל את הרב

ספר עץ חיים של האר"י -מה זה צמצום?

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 15/11/17 10:03 כו בחשון התשעח

שאלה

הי,

בשבוע שעבר נסענו מטעם העבודה לטיול בקברי צדיקים.היינו גם בקבר הרשב"י ולא יודע למה אבל ניגשתי לארון הספרים שנמצא שם ממול ולקחתי באקראי איזה ספר שבא.

הכותרת הייתה ספר עץ חיים ושל האר"י אז פתחתי וקראתי על הצמצום. לא כ"כ הבנתי האם תוכל להסביר לי מה זה צמצום?

תשובה

ב"ה

שלום.

1. לכל חוכמה יש שפה משלה. על מנת להסביר דברים באלגברה יש מונחים ומילים שמביעות את הרעיון והוא מוסכם על כולם וכך בפיזיקה וכך בכל מקצוע ומקצוע.

גם לקבלה יש שפה משל עצמה.

את השפה הזו יש ללמוד לפני שניגשים אל המקצוע בעצמו. מושגים רוחניים כמו אור, כלי, כלי שבור, צמצום ,כתר,מלכות ,זכר, נקבה,שכינה ,רצון, עולם,ועוד ועוד.

כל המילים הנ"ל הם חלק משפה רוחנית שאין לה שום קשר למציאות שאתה מכיר. "כלי" בשפה הרוחנית זה לא כלי שאתה קונה ברשת "גמה-דיל" ו"אור" בשפה הרוחנית זה לא האור שאתה מדליק במתג שנמצא על הקיר ושמאיר לך בעזרת נורת לד.

השפה הרוחנית -הקבלית היא שפה שצריך ללמוד אותה טרם פותחים את ספר עץ חיים של האר"י ז"ל.

2. לשאלתך ,סוד הצמצום הוא אחד מהיסודות הראשוניים בהבנה של חוכמת הקבלה.

אל מנת להבין מושג זה עליך להבין שלא ניתן להבין מה משמעות של מושג "אור אין סוף"

כיוון שהשכל שלנו הוא מוגבל אין לנו יכולת להבין מה זה "אין סוף" אנו יודעים מה זה אין סוף אבל אין יכולת לתפוס את המוסג הזה כלל.

לכן אנו משאילים מילים מהעולם שאנו מכירים על מנת להבין כדוגמא למה הכוונה (וזה לא שזה באמת לפי המושג עצמו אלא רק לסבר את האוזן)

עלה רצון מצד הקב"ה לברוא את העולם וכתוצאה מרצון זה הקב"ה צמצם את אורו במשמעות של פינה את האור כביכול צמצם את עצמו לנקודה מסויימת וכך נוצר כביכול מקום פנוי וחלל ריק שבתוך החלל הריק הזה התהוו העולמות הרוחניים באמצעות קרן אור אחד דק כמו צינור שמילא את החלל הפנוי מאור אין סוף .

ולכן העולם נקרא "עולם" כביכול שהבורא נעלם ואנחנו צריכים לחפש אותו.

3. יש פירוש אחר שמסביר את הצמצום במשמעות של כיסוי והסתרה (ולא במשמעות של הסתלקות).לפי פירוש זה האור אין סוף מכוסה ומוסתר ורק ע"י כיסוי והסתרה ניתן בכלל לקיים אפשרות של חיים גשמיים. שהרי אי אפשר למשל לחבר קומקום חשמלי לתחנת הכוח בחדרה .על מנת שנוכל לחבר מכשיר חשמלי יש צורך ל"צמצם" את עוצמת החשמל שיוצאת מתחנת הכוח ואז יהיה ניתן להתחבר בעוצמה שיכולה להתאים ושהכלי יכול לעמוד בעוצמת הזם. זה רק משל כדי לשבר את האוזן.

שכביכול הבורא מסתתר ואנחנו צריכים לחפש אותו

כדאי לך לעיין בספרו של הרב ישראל הס זצ"ל "מבוא לקבלה" ואח"כ ללמוד את התעש (תלמוד 10 הספירות של בעל הסולם).

בהצלחה,

עוזיאל אליהו,

.

כתבות נוספות