מבוכה לקואליציה חברת כנסת ערביה התנגדה: חוק הגיוס נפל בקריאה ראשונה

חוק הגיוס נפל בקריאה ראשונה לאחר שבהצבעה שמית נרשם שוויון 54. יאיר לפיד שיבח היום את הצעת החוק, "הבטחנו שלא נעצור", אך חברת כנסת ממרצ הצביעה נגד וגרמה למבוכה | שר הביטחון גנץ: "לא כל תלמידי הישיבות ישרתו מחר בבוקר, ואולי בכלל"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 17/01/22 20:57 טו בשבט התשפב

חברת כנסת ערביה התנגדה: חוק הגיוס נפל בקריאה ראשונה
גנץ מאוכזב הערב, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מליאת הכנסת דחתה הערב (ב') בקריאה ראשונה את הצעת חוק שירות ביטחון, המוכר כחוק הגיוס. לאחר הצבעה שמית נרשם שוויון 54 והצעת החוק נפלה. מי שגרמה למבוכה היא חברת הכנסת ממרצ, ג'ידא רינאוי זועבי, שהסבירה כי הפרה את המשמעת הקואליציונית והצביעה נגד החוק, בשל חוק האזרחות.

בהודעה משותפת לראש הממשלה נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ יאיר לפיד שעה קלה לאחר נפילת החוק, נכתב: "ביום רביעי הקרוב הקואליציה תניח את הצעת חוק הגיוס מחדש עם בקשה לפטור מחובת הנחה. ההצעה תעלה להצבעה במליאה בשבועות הקרובים".

בהצעת החוק אותה הציג שר הביטחון בני גנץ, הוצע לבסס מתווה חדש לגיוסם של תלמידי ישיבות ובוגרי מוסדות חינוך חרדיים, במקום המצב הקיים בחוק, תוך עדכון יעדי הגיוס, הצבת יעד עלייה שנתי והגדרת השלכות כלכליות במקרה של אי עמידה בו. כמו כן, הוצע להפחית את הגיל הנדרש לקבלת פטור משירות סדיר לאחר דחיית שירות. בנוסף, הציע החוק לאפשר שירות סדיר מקוצר לצד השתתפות בהכשרה תעסוקתית ו/או שירות לאומי-אזרחי חלף השירות הצבאי.

גנץ: "הצעת החוק המובאת בפניכם תקדם את סוגיית הסדרת הגיוס לצה"ל"

שר הביטחון בני גנץ הציג את ההצעה מעל בימת הכנסת, ואמר: "הצעת החוק המובאת בפניכם תקדם את סוגיית הסדרת הגיוס לצה"ל של בני הישיבות מתוך הכרה בערך לימוד התורה, ותחת ההבנה כי לא כל תלמידי הישיבות ישרתו מחר בבוקר, ואולי בכלל. מטרת ההצעה היא לפעול ככל הניתן לקידום השוויון קידום השוויון בשירות באמצעות הגדלת מספר המשרתים החרדים בצה"ל ובאמצעות הרחבת שורות המשרתים בשירות הלאומי-אזרחי".

הערב במליאה | צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

"מתוך מטרה לאומית נוספת של השתלבות החרדים בתעסוקה החלטנו גם להוריד את גיל הפטור שבשנתיים הקרובות הוא יעמוד על 21, בשנה שלאחר מכן על 22 ובסופו של תהליך יעמוד גיל הפטור על 23", סיכם גנץ.

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ׳ אמר לאחר הפלת חוק הגיוס, כי "שוב הצד השמאלי בקואליציה עושה מה שהוא רוצה. ורק הצד ה'ימני' ימשיך לישר קו עם הגחמות של עבאס ויאיר גולן ולא יעמוד על שלו. פשוט כי זה כבר לא שלו. לא נשארו להם ערכים או דרך. רק הכיסא. ‏הממשלה הזו לא תחזיק מעמד הרבה זמן. היא תיפול בעזרת השם מהר מאוד ואנחנו נחזור להוביל את מדינת ישראל".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן