חוקרים טוענים: מי שהסגיר את אנה פרנק היה יהודי

חוקרים הולנדיים טוענים כי על בסיס דרכי חקירה חדשות הם הגיעו למקנה המפתיעה כי דווקא יהודי הוא זה שהסגיר את משפחת פרנק לידיי הנאצים. שמו של המסגיר הוא ארנולד פון ואן דן ברג

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 17/01/22 13:17 טו בשבט התשפב

חוקרים טוענים: מי שהסגיר את אנה פרנק היה יהודי
בית אנה פרנק, צילום: נתי שוחט/פלאש90

אנליס מארי "אנה" פרנק הייתה נערה יהודייה ילידת גרמניה, שנספתה בשואה. יומנה, שנכתב בקולה האישי לנוכח האימה, התפרסם בכל העולם והיווה מקור הזדהות וחיבור לרבים. כעת, חוקרים הולנדיים טוענים כי מי שהסגיר את פרנק לרשויות היה לא אחר מאשר איש עסקים יהודי בשם ארנולד פון ואן דן ברג.

בשנת 1933 עברו אנה פרנק ומשפחתה מגרמניה הנאצית להולנד בעקבות רדיפות היהודים שהחלו עם עליית הנאצים לשלטון ומצאו מחבוא מאימת הנאצים שכבשו את הולנד. ב-4 באוגוסט 1944 נחשף המחבוא כתוצאה מהלשנה, ואנה ובני משפחתה הועברו על ידי הנאצים למחנה המעבר המשטרתי ליהודים וֶסְטֶרְבּוֹרְק, וכעבור חודש הועברו ממנו למחנה ההשמדה אושוויץ. ב-28 באוקטובר 1944 הועברו אנה ואחותה מרגוט מאושוויץ למחנה הריכוז ברגן-בלזן, שם נפטרו שתיהן מטיפוס הבהרות.

עד היום, סוגיית ההלשנה הייתה תעלומה בפניי ההיסטוריונים. בין ההשערות עלו עובד ניקיון ועובדת ניקיון במחסן שליד המחבוא, וכן צעירה שמשפחתה סייעה למשפחת פרנק להתחבא. לפי המחקר ואן דן ברג היה חבר במועצה היהודית של אמסטרדם, שהוקמה על-ידי הנאצים. בידיהם של חברי המועצה היו רשימות של היהודים בעיר, ובמחקר צוין שארנולד לא נשלח למחנה ריכוז לקראת סוף המלחמה, כשהנאצים החלו לפרק את המועצות. הדבר העלה את החשד של החוקרים, שבסופו של דבר הוביל לממצא ההיסטורי המעניין.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן