"לפנים משורת הדין": 5,000 שקלים פיצוי למעוכבים שלא כדין בזמן "שומר החומות"

במהלך מבצע שומר החומות החלו פרעות אותן ביצעו חלק מערביי ישראל בערים המעורבות. אזרחים לא מעטים הגיעו לרמלה בכוונה לקחת חלק בהגנת תושביה ועוכבו בידי המשטרה שלא כדין | במסגרת פשרה שהושגה יקבלו התובעים אלפי שקלים כפיצוי

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 13/01/22 15:33 יא בשבט התשפב

"לפנים משורת הדין": 5,000 שקלים פיצוי למעוכבים שלא כדין בזמן "שומר החומות"
פרעות תשפ"א, רמלה, צילום: Yossi Aloni/Flash90

פרקליטות המדינה ומשטרת ישראל הודיעו היום (ה') על אישור הסדר פשרה בתביעות אזרחיות לפיצוי בגין עיכוב שלא כדין בעת מבצע "שומר חומות" שהתקיים בחודש מאי האחרון.

בזמן המבצע, תוך ירי רקטות אל עבר מדינת ישראל, החלו הפרעות אותן ביצעו חלק מערביי ישראל בערים המעורבות ובצמתים מרכזיים ברחבי הארץ, אשר כללו אירועי אלימות בסדר גדול רחב היקף, ובכלל זאת שימוש בנשק חם, בקת"בים שריפות במוקדים רבים, זריקת אבנים ועוד.

בתאריך 12.5.21, על רקע אירועי אלימות קשים בעיר לוד, הכריז שר הביטחון בני גנץ, על העיר כאזור "אירוע חירום מרכזי" ומשכך נמנעה כניסת אזרחים שאינם תושבי העיר לתחומה. בד בבד, לעיר רמלה הסמוכה, אשר לא נכללה בהכרזת שר הביטחון, החלו להגיע אזרחים רבים אשר אינם תושביה, בטענה שבכוונתם לחזק ולתמוך ביהודי העיר.

במערכת הביטחון חששו כי אזרחים אלו יבקשו לפגוע באזרחים ערבים, או שמא יפגעו בעצמם מן האירועים האלימים בעיר, התקבלה בידי תחנת משטרת רמלה החלטה למנוע את כניסתם לעיר של מי שאינם נמנים על תושביה. בהתאם להחלטה זו, חלק מן האזרחים שהגיעו מחוצה לעיר נלקחו לתחנת משטרת רמלה, ושוחררו לאחר כמה שעות, חלקם תחת הסכמה לתנאים מגבילים. בסיומם של האירועים, הוגשו תביעות של מי שעוכבו על ידי המשטרה וטענו לעיכוב שלא כדין.

בפרקליטות הבהירו כי החלטת המשטרה התקבלה שלא במסגרת הכרזת שר הביטחון, "אך יחד עם זאת, נוכח צוק העתים שהצריך פעילות מבצעית מורחבת ואינטנסיבית של המשטרה – הבהיר הסגל הפיקודי כי פעל בלית ברירה אל מול הסכנות והאיומים ובזמן אמת תוך הכרה בכך שמדובר בצעד מציל חיים".

לאור רגישות הנושא הוחלט לגבש פשרה ראויה והוגנת שתגלם את ההכרח שבהחלטת המשטרה תחת הנסיבות הייחודיות מחד, ומאידך את טענות התובעים. לכן, הוסכם בין הצדדים כי "לפנים משורת הדין יינתן פיצוי בסכום כולל של 5,000 שקלים לכל תובע". ההסדר אושר היום על ידי בית המשפט.