רע"מ החרימה את המליאה למרות שהופסקו הנטיעות, לניר אורבך נמאס והוא שבר את הכלים

בעקבות המהומות בנגב ואיומי הפרישה של רע"מ, גיבש השר מאיר כהן מתווה להפסקת העבודות לצורך משא ומתן עם החברה הבדואית | חברי האופוזיציה תקפו: "יום עצוב למדינה היהודית", בקואליציה מכחישים: הכל קורה לפי הלו"ז

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 12/01/22 15:21 י בשבט התשפב

רע"מ החרימה את המליאה למרות שהופסקו הנטיעות, לניר אורבך נמאס והוא שבר את הכלים
חבר הכנסת בן גביר הגיע לנטיעות, צילום: פלאש 90

סערת הנטיעות בנגב מסרבת לגווע, אחרי שרע"מ הודיעה כי לא תגיע להצבעות בכנסת במחאה על המשך הנטיעות, ועל עף שהושג מתווה בו יופסקו הנטיעות לעת עתה, נראה כי הסיפור לא מגיע לסיומו, דפנה ליאל דיווחה מוקדם יותר כי רע"מ ממשיכה לסרב ולהגיע להצביע עם הממשלה או לקזז את הח"כים שלה, למרות שהופסקו הנטיעות ובכך מעמידה את הקואליציה בסכנה להפסיד בהצבעות.

בתגובה על מהלכיה של רע"מ, חבר הכנסת ניר אורבך מימינה החליט אף הוא לשבור את הכלים, והודיע שעד שרע"מ לא תחזור להצביע במליאה, הוא לא מתכוון להגיע ומחרים אותה גם כן.  

כזכור, מוקדם יותר הודיעה הממשלה על הפסקת הנטיעות בנגב לעת עתה, וכניסה למו"מ מואץ עם נציגי הבדואים, מהלך שהתפרש ככניעה לבדואים, וגרר תגובות חריפות מהאופוזיציה. הנטיעות שהחלו בתחילת השבוע גררו זעם רב בקרב המגזר הבדואי, שהתבטא בזריקות אבנים על כוחות השיטור במקום, חסימות כבישים והבערות צמיגים ברחבי הנגב, ולאחר האולטימטום שהציבה רע"מ לממשלה שלא תצביע עם הממשלה כל עוד הנטיעות יימשכו, נראה כעת כי המתח צפוי להירגע. 

בשעות הצהרים, שר הכלכלה מאיר כהן הממונה על הסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב  גיבש מתווה אשר על פיו העבודות יושהו והצדדים, הממשלה והחברה הבדואית, ייכנסו למשא ומתן מואץ, באישורו של שר השיכון זאב אלקין. זמן קצר לאחר הפרסום, הכלים הכבדים הועמסו על מובילים ועזבו את המקום. 

עם הפרסום על סיום העבודות, תקפו חברי האופוזיציה את הממשלה. יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' הגיב וכתב: "יום עצוב למדינה היהודית. ממשלת ישראל נכנעה לטרור ולאלימות של שלוחת חמאס בישראל. מדינת ישראל נמכרה לתנועה האיסלאמית, ואין קו אדום שהממשלה הזאת לא תחצה כדי לשרוד פוליטית. עצירת הנטיעות באדמות המדינה ככניעה לרע"מ היא חרפה שאין עליה מחילה". 

חבר הכנסת יולי אדלשטיין הוסיף כי, "הממשלה שוב נכנעה לאחיזת החנק של התנועה האסלמית. זה חייב להיעצר. אנחנו נפיל את ממשלת הפינוי האסונית הזו בהקדם. המפעל הציוני ינצח ויחזק את שורשיו במדינתו". 

גם חבר הכנסת איתמר בן גביר שנכח במקום תקף: "ממשלת בנט מחשיכה את טיפת האור שנותרה ליהודי הנגב. הכניעה למנסור עבאס והעובדה שהמדינה נושאת ונותנת עם פורעי חוק ועוצרת את הנטיעות  היא לא רק פרס לטרור ועידוד אלימות אלא גם הרמת דגל לבן של המדינה כלפי הפורעים". 

לאחר הפרסומים כתב שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן: "‏אני מבקש להבהיר, הנטיעות היום יושלמו כמתוכנן כפי שהוגדר מראש". מספר גורמים בממשלה טוענים כי הנטיעות לא נעצרו כלל בעקבות לחץ הבדואים ורע"מ, אלא שהדבר היה מתוכנן מראש ולמעשה העבודות היו אמורות להסתיים היום.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן