כשר? פורץ דרך: לב של חזיר הושתל בחולה סופני

ניתוח ראשוני בעולם התבצע בארצות הברית, כאשר הרופאים השתילו לב של חזיר בגופו של אדם חולה סופני, שעבורו זו הייתה האופציה האחרונה. "אין מספיק לבבות אנושיים להשתלה עבור הרשימה הארוכה של מי שממתינים להם"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 11/01/22 08:42 ט בשבט התשפב

פורץ דרך: לב של חזיר הושתל בחולה סופני
צילום: shutterstock

נדמה שאין גבול לפיתוח האנושי: ניתוח ראשון מסוגו בעולם התבצע בארצות הברית, כאשר לב של חזיר מהונדס גנטית הושתל בגופו של גבר בן 57 ממרילנד, שסובל ממחלת לב סופנית, ושלושה ימים לאחר הניתוח, מצבו מוגדר טוב והוא אף מצליח לנשום בכוחות עצמו. 

מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA, התיר את ההליך הניסיוני, בשל העובדה כי אם הניתוח לא היה מתבצע, החולה, דיוויד, היה מת. "זה היה ניתוח פורץ דרך, שקירב אותנו צעד אחד נוסף לפתרון משבר המחסור באיברים. אין מספיק לבבות אנושיים להשתלה עבור הרשימה הארוכה של מי שממתינים להם", ציין ד"ר ברטלי גריפית', שהשתיל את לב החזיר במטופל, כך פורסם הבוקר (ג') בדיווח של ישראל היום. 

צילום: shutterstock

בניתוח, שארך תשע שעות, נשלח לב של חזיר בן שנה, ששוקל 240 ק"ג, בוצע בעיר בולטימור על ידי צוות מאוניברסיטת מרילנד, ומדובר בהליך פורץ דרך, שאר במידה ויהפוך לשגרה, עשוי לפתור את מצוקת המחסור באיברים להשתלה. 

החוקרים החליפו את הציפוי הפנימי באמצעות שיליה אנושית שהונדסה במעבדה

בקיץ שעבר, בית החולים בילינסון פרסם מחקר חדשני שעשוי להתגבר על המחסור באיברים זמינים להשתלה. על פי מחקר שפורסם בכתב העת Scientific Reports בהוצאת nature, באמצעות שיטה חדשנית שפיתחו החוקרים ניתן יהיה לקחת איברים מבעלי חיים ולהשתיל אותם בבני אדם, ובכך להתגבר על שתי בעיות מרכזיות בתחום: מחסור באיברים זמינים ודחייה של הגוף המושתל. 

הציפוי הפנימי של כלי הדם באיבר המושתל ונקודת המגע בין האיבר לגוף המקבל עלולים לגרום לדחייה, שתהיה חריפה יותר במקרה של בעל חיים. החוקרים החליפו את הציפוי הפנימי באמצעות תאי שילייה אנושית שהונדסו במעבדה, ובכך יצרו ציפוי ידידותי יותר למערכת החיסונית של בני האדם. 
המחקר שנערך בקרב חזירים וחולדות הצליח לייצר איברים של בעלי חיים עם כלי דם אנושיים, והשיטה נוסתה בהצלחה על לב, ריאות, כבד, לבלב וגפיים. על פי הערכות, תוך שלוש עד חמש שנים הטכנולוגיה הרפואית תצליח להשתיל בכל חולה את האיבר שהוא נזקק לו.