יועז הנדל: "לא טוב היות הימין לבדו - טוב שמרצ והעבודה חוזרות"

בראיון ארוך ולא רגיל, שר התקשורת נהנה בממשלה החדשה ואומר כי אין לו בעיה לשבת עם מפלגות שמאל, "יש לי בעיה עם הדעות". על הליכוד ונתניהו: "אין לי משהו נגד הציבור הליכודי. אני נגד הביביזם" | ומה הוא חושב על חומש וההרס?

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/01/22 08:37 ה בשבט התשפב

יועז הנדל: "לא טוב היות הימין לבדו - טוב שמרצ והעבודה חוזרות"
הנדל, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שר התקשורת יועז הנדל, נחשב לאין ימין, אך בשנים האחרונות הפך יחד עם חברו למפלגת "דרך ארץ", צבי האוזר, לדמות שנויה במחלוקת בקרב המחנה הלאומי. בבחירות האחרונות התמודדו הנדל והאוזר תחת סיעת "תקווה חדשה" של שר המשפטים גדעון סער, פורש הליכוד. בראיון ארוך שהתפרסם אתמול (ה') באתר "מאקו" התייחס הנדל למספר נושאים שעל סדר היום: חומש, נתניהו והליכוד וממשלת בנט.

הנדל לא מצטער על המבנים שנהרסו, מספר פעמים על ידי צה"ל לאחר הפיגוע בו נרצח ביריות יהודה דימנטמן הי"ד. "התפיסה העקבית שלי היא שלא בונים יישובים כתגובה לפיגועים, אלא בונים יישובים כאסטרטגיה". על הרס מבנים אחרי פיגוע, הוא אמר: "כאשר יש פיגוע אתה לא הורס יישוב או ישיבה. זה אווילי. זה ממש ליקוי מאורות בעיניי. זה מקרין משהו מאוד לא טוב. אני חושב שזה מהלך לא חכם של מערכת הביטחון".

סגן שרת הכלכלה יאיר גולן תקף אתמול בבוקר את מתיישבי חומש וכינה אותם "תתי אדם", "קילקולו של העם היהודי". הנדל אמר שמדובר במילים מזעזעות שלא ראויות במרחב הפוליטי. "יש מספיק שורפי אסמים בעם ישראל, לא צריך עוד. מצפה שיתנצל". מאוחר יותר התנצל גולן.

"אני נגד הביביזם. הייתי מאוד שמח שהליכוד יהיו בממשלה"

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, כידוע, אינו בשלטון כבר למעלה מחצי שנה ובכל זאת הוא ממשיך להעסיק את הממשלה החדשה. הנדל נכנס לזירה הציבורית לפני למעלה מעשור כראש מערך ההסברה במשרד ראש הממשלה בתקופת נתניהו. "ביבי לא הלך", אמר הנדל, "ביבי נמצא שם עם דגל צפון קוריאה, ועם עדת מעריצים גדולה, אם לא כת שבתאית. אני משווה את נתניהו לשבתי צבי".

הנדל לא האשים חלילה את נתניהו. "גם שבתי צבי לא היה אשם בכך שנתן העזתי בנה אותו והפך אותו למה שהוא. אבל מרגע ששבתי צבי התאסלם ואחריו התאסלמו כל כך הרבה יהודים, אפשר היה להבין את הסכנה בפולחן אישיות. כשאי אפשר לראות את המציאות מרוב נאמנות לאדם ולא למדינה, חוסר היכולת אפילו להתחבר לעובדות – זו בעיניי שבתאות. 

"אין לי משהו נגד הציבור הליכודי. אני אוהב אותו. זה העם שלי. יש לי סלידה מהתופעה. אני נגד הביביזם. הייתי מאוד שמח שהליכוד יהיו בממשלה. אני מאמין בממשלת אחדות כאידיאל, גם שאפתי לזה בפעם הקודמת. אני מאמין בשלמות העם והארץ".

נתניהו במליאה

"אני נגד הביביזם" | צילום: נועם מוסקוביץ' דוברות הכנסת

"אני לא יכול להגיד שבממשלה הקודמת הרגשתי יותר טוב"

על הממשלה הנוכחית אמר: "אני חושב שיש הישג גדול מאוד בזה שחצי מהעם, שבמשך הרבה שנים מרגיש מודר, נמצא עכשיו בממשלה. השמאל היה מודר כי מרצ וחבריהם לא היו בממשלה".

לשר התקשורת כי אין לו בעיה לשבת בממשלה עם מרצ והעבודה. יש לי בעיה עם הדעות", אמר והסביר: "כשעמר בר-לב אומר משהו שאני מאוד לא אוהב, אני מבטא את זה בקול. אבל אני לא יכול להגיד שבממשלה הקודמת הרגשתי יותר טוב". 

על החוסר בציונות במרצ והעבודה, אמר: "יש שם המון בעיות. אני עשיתי כמעט דוקטורט על מה שקרה לשמאל הישראלי ולמה הוא איבד את המילים התיישבות וקליטת עלייה וציונות. אני חושב שקורה להם דבר נפלא בממשלה – הם מאוד התמרכזו. מפלגת העבודה חוזרת, ואני תמיד אמרתי שלא טוב היות הימין לבדו. זה טוב שהם חוזרים למרחב הזה".

בר-לב

בר-לב | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"אני מאמין בברית הזוגיות, אבל גם פתרונות אחרים מתקבלים על הדעת"

הנדל גדל כידוע בציונות הדתית, מתגורר במושב נס הרים, בו חיים דתיים לצד חילונים. הוא מגדיר את עצמו "על הרצף, יהודי ציוני ששומר חלק מהמצוות. שומר שבת אבל לפני בית הכנסת יוצא לריצה. אוכל כשר אבל מעדיף תמיד מקומות שכשרים בלי תעודה או בכשרות צוהר. בעיניי, כמה שהמדינה תתערב פחות בדת של אזרחיה כך הצביון היהודי ירוויח".

על נישואי להט"בים אמר הנדל כי הממשלה תצטרך להסדיר את הנושא בצורה סבירה. "נורא קל ללכת לנישואי להט"בים, אבל יש היום אירוע הרבה יותר רחב: יש לנו הרבה ישראלים חסרי זהות דתית או שלא רוצים להתחתן על פי הרבנות, ואנחנו לא מציעים להם פתרון. אז לכל אלה וגם ללהט"בים המדינה חייבת לייצר פתרון".

ליברמן מחתן בחתונה אזרחית. ארכיון

ליברמן מחתן בחתונה אזרחית | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הפתרון של הנדל: "אני מאמין בברית הזוגיות, אבל גם פתרונות אחרים מתקבלים על הדעת. הרפורמה של מתן כהנא מאוד חשובה בהקשר הזה. אני מתבאס ללכת למקום שאני יודע שהכשרות בו היא קומבינה. ואני דואג למתווה הגיור כי אני מבין שבלעדיו יהיו מאות אלפי ישראלים שהם בחזקת יהודים אבל לא יהודים. אם הם יתחתנו עם הילדים שלי אז אני מסתכן בהתבוללות ולא הם. צריך להבין שהסכנה במונופול החרדי על היהדות היא סכנה לצביון היהודי של מדינת ישראל".

אם שאלתם את עצמכם מה דעתו של הנדל על היהדות הרפורמית, הנדל סיפק תשובה ברורה: "אני לא מתחבר, כי גדלתי באורתודוקסיה, אבל הם אחים שלי".

מתן כהנא

"הרפורמה של מתן כהנא מאוד חשובה" | צילום: David Cohen/Flash90