משרד החינוך נגד משרד הבריאות: "מבקשים להמתין להנחיות כתובות"

אתמול הודיעו במטה המאבק למלחמה בקורונה על צעד שיקל על מתחמי הבדיקות: בדיקות קורונה על ידי נאמני הקורונה בבתי הספר היסודיים. אלא שמשרד החינוך פרסם הודעה וטוען כי המהלך כלל לא תואם איתו, ומזהיר: "אין לבצע בדיקות ע"י נאמנים עד לקבלת הנחייה מפורשת מחדר מצב משרד החינוך"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 06/01/22 07:21 ד בשבט התשפב

משרד החינוך נגד משרד הבריאות: "מבקשים להמתין להנחיות כתובות"
לימודים בתקופת הקורונה, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

העלייה בתחלואת הקורונה ממשיכה לזנק, ובעקבותיה התורים במתחמי הבדיקות. אמש פרסם משרד החינוך כי 20,519 תלמידים ו-2,698 אנשי צוות מוגדרים כחולים פעילים. 81,279 תלמידים ו-2,833 אנשי צוות שוהים בבידוד. משרד הבריאות ומטה המאבק למלחמה בקורונה פרסמו אתמול (ד') כי ישנו פתרון שיקל על העומסים במתחמי הבדיקות: בדיקות אנטיגן בבתי הספר על ידי נאמני הקורונה.

בהודעה נכתב כי הצעד ינגיש את בדיקות האנטיגן לתלמידים ולצוותי ההוראה, ויחסוך מהם את הצורך להיבדק בתחנות מפוקחות או באמצעות ערכות ביתיות. בנוסף, משרד הבריאות אישר למספר ארגונים חיוניים במשק לבצע בדיקות אנטיגן לעובדיהם. בכך יונגשו הבדיקות לתעשייה החיונית ויופחתו עומסים מתחנות האנטיגן.

"היה הכרח מצד משרד הבריאות לשתף פעולה עם משרד החינוך"

אלא שבמשרד החינוך טוענים כי המהלך כלל לא תואם עימם והם דוחים את ביצוע התכנית. למנהלי המחוזות נשלחה ההודעה הבאה: "הערב (ד') הפיץ מטה הסברה למאבק בנגיף הקורונה הודעה אודות בדיקות האנטיגן. בהודעה צויין כי: 'החל ממחר (ה') מורשים 3,200 נאמני הקורונה בבתי הספר היסודיים לבצע בדיקות אנטיגן לתלמידים ולצוותי הוראה, במידה ואלו נחשפו לאדם מאומת'. נבקש להדגיש, כי ההחלטה בנושא לא תואמה עם משרד החינוך, ואף לא כללה נוהל משפטי מסודר ומוכן מראש הנדרש בביצועה".

עוד כותבים במשרד החינוך: "בסוגיה זו היה הכרח מצד משרד הבריאות לשתף פעולה עם משרד החינוך עוד טרם פרסומה לציבור. אי לכך, אנו מבקשים להמתין להנחיות כתובות של המשרד ולקיום תדריכים בכל הרמות, שכן הדבר כרוך בהסדרה נוספת עם משרד הבריאות. ההסדרה כוללת כתיבת נוהל משותף לצורך קביעת הכללים וההנחיות לביצוע הבדיקות ע"י הנאמנים ובכלל זה, סוגית הסכמות הורים, תדרוך מנהלים ונאמנים וכו'. עד אז, אין לבצע בדיקות ע"י נאמנים עד לקבלת הנחייה מפורשת מחדר מצב משרד החינוך".

מתווה בדיקות הקורונה המעודכן

בני 60 ומעלה ואנשים בסיכון יבצעו בדיקת PCR. במידה והתוצאה שלילית – שהייה בבידוד במשך 7 ימים. שחרור בכפוף לתוצאה שלילית בבדיקת PCR שבוצעה ביום האחרון לבידוד. במידה והתוצאה חיובית – שהייה בבידוד במשך 10 ימים. שחרור רק באישור רופא (אין צורך בבדיקה נוספת)

מי שאינו מחוסן או מחלים יבצע בדיקת אנטיגן מוסדית, במימון המדינה. במדי והתוצאה שלילית - שהייה בבידוד במשך 7 ימים. שחרור בכפוף לתוצאה שלילית בבדיקת אנטיגן מפוקחת שבוצעה ביום האחרון לבידוד. במידה והתוצאה חיובית - שהייה בבידוד במשך 10 ימים. שחרור רק באישור רופא (אין צורך בבדיקה נוספת).

מחוסן או מחלים יבצע בדיקת אנטיגן ביתית, במימון הנבדק. במשרד הבריאות הדגישו כי יתכנו קשיי זמינות ברשתות השיווק, "הציבור מתבקש להתאזר בסבלנות".