תחקיר ראשוני של התרסקות המסוק: שריפה פרצה באחד המנועים

מתחקיר ראשוני של התרסקות מסוק העטלף עולה כי תקלה חמורה באחד ממנועי המסוק הכניסה את הצוות למצב של נחיתת חירום. שריפה שפרצה מנעה מהטייסים לדווח בקשר, והטייסים לא הצליחו לחלץ עצמם למרות מצב הציוף שהופעל

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 04/01/22 18:18 ב בשבט התשפב

תחקיר ראשוני של התרסקות המסוק: שריפה פרצה באחד המנועים
זירת ההתרסקות בים, צילום: Alon Nadav/Flash90

אירוע קשה התרחש אמש בצפון הארץ, כאשר בסביבות השעה 21:00 התרסק סמוך לחופי חיפה מסוק ימי מדגם "עטלף", עליו היו שלושה אנשי צוות, קצין סיור מוסק ושני טייסים. אנשי צוות המסוק חולצו על ידי לוחמי ילת״ם, לוחמי שייטת 13, לוחמי 669 וכוחות שיטור ימי שהעניקו לטייסים טיפול ראשוני. קצין הסיור נפצע באורח בינוני ופונה לבית החולים רמב"ם. לאחר מאמצי החייאה נקבע מותם של שני הטייסים.

מתחקיר ראשוני של התרסקות מסוק העטלף עולה כי תקלה חמורה באחד ממנועי המסוק הכניסה את הצוות למצב של נחיתת חירום. פרצה שריפה באחד המנועים שגרמה כנראה להפסקת חשמל ולכן לא עבר דיווח בקשר על התקלה. המצופים הופעלו, אך שני הטייסים לא הצליחו לחלץ את עצמם החוצה. המסוק כאמור הגיע היום לחוף וחולץ מהים והוא ייבדק בבסיס תל נוף מחר כשמפקד חיל האוויר הנחה להחזיר את החיל לפעילות למעט מערך העטלף.

הטייסים לא הצליחו לחלץ את עצמם. קצין הים הבין את גודל האירוע וחזר לחלץ את הטייסים. הוא התקשר בנייד שלו למפקד הטייסת בנייד שלו לאחר שנכשל בהוצאת הטייסים. הוא התקשר למפקד הטייסת שניסה להרגיע אותו בשיחה וביקש ממנו לשמור על עצמו. מי שחילץ אותו זה מסוק מאותה טייסת – מסוג עטלף.

הטייסים הצליחו להביא את המסוק למצב נחיתה בים וכך בעצם הקצין הצליח לחלץ את עצמו כשהוא פצוע בינוני. הקצין שניצל סיפר כי הוא ראה עשן שנכנס למסוק ואז חושך ואז המסוק נפל. חשוב לציין כי נחיתת ציוף בים היא מפעילה את המצופים, המערכת תופעלה וזה מה שאפשר לו לצוף פרק זמן מסוים.

"חן היה איש של ערכים"

אביו של חן פוגל שנהרג אמש בהתרסקות המסוק ספד לבנו: "הוא לא היה מגובש עם עצמו, הוא היה כל כולו בצבא. הוא היה בתפקיד סגן, 'סמל ב' זה נקרא, סגן מפקד טייסת. העבודה היא מבוקר עד לילה וכל כולו היה מוקדש לצבא. הוא לא היה איש של טיס, הוא היה איש של ערכים. הוא הגיע להיות טייס בגלל הערכים שלו, בגלל האהבה שלו לארץ, בגלל הציונות שלו. זה לא היה בתוכניות שלו להיות טייס. אני הייתי חובל וסגרתי איתו מעגל שהוא היה במסוקים של חיל האוויר שמתעסקים עם חיל הים".


(זירת ההתרסקות).