עקב העלייה בתחלואה: זה סוג הדם שבמד"א זקוקים לו

עקב העלייה במקדם ההדבקה של נגיף הקורונה והתפרצות הגל החמישי של זן האומיקרון, בשירותי הדם של מד"א קוראים בדחיפות לציבור בעלי דם מסוג O לבוא ולתרום דם

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 02/01/22 22:40 כט בטבת התשפב

עקב העלייה בתחלואה: זה סוג הדם שבמד"א זקוקים לו
צילום: דוברות מד"א

בשל התחלואה הגוברת בנגיף האומיקרון צפויה בימים הקרובים ירידה משמעותית במלאי הדם, דבר העלול להביא לפגיעה קשה במלאי הדם במדינה, לפגיעה בפעילות בתי החולים ולפגיעה במוכנות המדינה למצבי חירום. בכדי להימנע ממחסור שיגרם עקב עליה בכמות החולים והמבודדים, בשירותי הדם של מד"א קוראים לציבור, בדגש על בעלי סוג דם O לבוא ולתרום דם.

אנשים בעלי דם מסוג O מהווים 35% מכלל תורמי הדם בישראל, ונחשבים לתורמי הדם האוניברסליים, זאת כיוון שניתן להיעזר בו לכל מי שזקוק לעירוי דם, גם ללא ידיעת סוג הדם בזמן העירוי. עוד ציינו במד"א כי לדם אין תחליף וכי כל מנת דם יכולה לסייע להציל את חייהם של שלושה חולים או פצועים שזקוקים לעירויי דם.

בשירותי הדם של מד"א פונים לכל מי שחשים בטוב, עומדים במדדי משרד הבריאות לתרומת דם, וכן מי שחלפו לפחות 28 יום מחשיפה לחולה קורונה מאומת, ממועד ההחלמה מהנגיף או מי ששבו מחו"ל ונדרשו לבידוד, לבוא ולתרום דם בנקודות ההתרמה של שירותי הדם של מד"א ברחבי הארץ שפועלות בהתאם להנחיות משרד הבריאות להתמודדות עם נגיף הקורונה.

סמנכ"ל שירותי הדם במד"א, פרופ' אילת שנער: "החולים והפצועים זקוקים לקבלת מנות דם כטיפולים מצילי חיים. הקשיים שנגרמים בגלל  הקורונה בכלל ווריאנט האומיקרון בפרט מקשים מאד לקיים התרמות דם בכמות היומית הנדרשת, כדי לענות על דרישות בתי החולים.  כדי לספק דם למטופלים השונים, ולשמור  על מלאי הדם הנדרש להם אנחנו זקוקים בדחיפות לפחות ל- 1000 תורמי ותורמות דם מתנדבים בכל יום, ומבקשים מכל מי שיכול להגיע לאחת מנקודות ההתרמה של מד"א ולתרום דם להצלת חיים".