ירושלים המונגשת: העיר העתיקה עברה שדרוג חשוב

לראשונה בהיסטוריה: הויה דולורוזה הונגשה כולה לבעלי מוגבלויות תנועה והותקנה מערכת נחייה מיוחדת לעיוורים בסמטאות העיר העתיקה לשימוש בטלפון הנייד

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/01/22 15:52 כט בטבת התשפב

ירושלים המונגשת: העיר העתיקה עברה שדרוג חשוב
רחובות העיר העתיקה הונגשו, צילום: פמ"י

אחרי עשור של עבודות ובהשקעה של למעלה מ-22 מיליון שקלים, הושלמה הנגשת הקילומטר השישי בסמטאות העיר העתיקה בירושלים במטרה להבטיח שכל מבקר המעוניין להכיר את ההיסטוריה הייחודית של העיר העתיקה בירושלים יוכל לעשות כך ללא כל מגבלת תנועה. 

ההנגשה מתבצעת בהובלת משרד ירושלים ומורשת בשיתוף משרד התיירות, עיריית ירושלים, רשות העתיקות, הרשות לפיתוח ירושלים ובביצוע החברה לפיתוח מזרח ירושלים. הנגשת העיר העתיקה היא חלק ממהלך רחב שמוביל משרד ירושלים ומורשת לחיזוק אגן העיר העתיקה והפיכתה לאבן שואבת למבקרים מכל רחבי העולם. הפעילות כוללת ריצוף, הנגשה, צביעת חזיתות, גגונים, העתקת מזגנים, כבילה ועוד. 

הסמטאות ההיסטוריות הונגשו למתניידים על כסאות גלגלים ולעגלות, שעתה יוכלו לעבור בין האתרים ההיסטוריים והלאומיים הרבים בעיר העתיקה בנוחות ובבטחה. בנוסף, ירידות תלולות רבות עברו השטחה והוספו אליהן מאחזי יד במטרה לסייע למתקשים בהליכה. 

לראשונה הונגשה העיר העתיקה גם לעיוורים, ויושמה אפליקציה ייעודית בשם Step Hear המנחה את המבקר העיוור בעיר העתיקה בין 60 עמדות שונות, בהן ניתן מידע ותוכן ייחודי המאפשר ומעצים את הביקור בעיר ההיסטורית. 

מדרגות ונציאניות בעיר

מדרגות ונציאניות בעיר צילום: גורה ברגר

שר הבינוי והשיכון, ירושלים ומורשת, זאב אלקין בירך: "הפכנו את העיר העתיקה בירושלים לאחת הערים העתיקות המונגשות בעולם. הנגשת ששה קילומטרים בסמטאות העיר העתיקה הייתה מורכבת מאוד, ואני שמח שעתה, עם סיום הפרויקט, חווית הסיור והבילוי של התיירים בעיר העתיקה תהיה נוחה יותר. משרד ירושלים ומורשת בראשותי פועל באופן נרחב לאפשר לכל אחד להגיע לסמטאות ההיסטוריות של ירושלים וליהנות מהעושר התרבותי והדתי של העיר".

ראש העיר ירושלים משה ליאון אמר כי "אני רואה חשיבות עליונה בהנגשת המרחב הציבורי והמבנים שבאחריות העירייה, ובראש ובראשונה בהנגשת העיר העתיקה ואתריה ההיסטוריים והדתיים. ההנגשה מקלה על בעלי מוגבלויות וגם על המשפחות המבקרות ואנשים מבוגרים. אני מזמין את כולם לבקר בעיר העתיקה".

אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות הוסיף: "בכל יום, חושפים הארכיאולוגים שלנו עוד ועוד מסודותיה וצפונותיה של ירושלים. חשוב שכמה שיותר אנשים ייחשפו לעברה של העיר בת אלפי השנים הניבט אלינו מתוך המבנים והסמטאות העתיקים. גורמי התכנון והביצוע בירושלים עמלים רבות על הפיכת העיר העתיקה למקום מזמין וידידותי לכל המבקרים באשר הם, לרבות אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים".

מדרגות ונציאניות בוויה דולורוזה

המורכבות בהנגשת העיר העתיקה נובעת מהפרשי גובה דרמטיים של כ-80 מטר בין השער החדש (המקום הגבוה ביותר) לשער האשפות (המקום הנמוך ביותר), כך שנבנו בה במהלך הדורות אלפי מדרגות. ירושלים העתיקה וחומותיה הן גם אתר מורשת עולם של אונסק״ו ולכן כל שינוי פיזי בה מלווה בצוותי פיקוח ושימור.

מתוך המכה שספגה התיירות כולה וירושלים בפרט בעקבות הקורונה, צמחה הזדמנות נדירה להשלים במהירות את הנגשת הקילומטר השישי ברחוב דוד (השוק, משער יפו-כיכר עומר אבן אלח'טאב דרך רחוב השלשלת ועד להר הבית), ואת המקטע האחרון של הויה דולורוזה. בכך יתאפשר לראשונה בהיסטוריה גם לצליינים בעלי מוגבלויות לעבור בכל מסלול דרך הייסורים.

בשבועות האחרונים ביצעה פמ"י בקצב מזורז עבודות במקטע של כ-150 מטרים בין רחוב הגיא לרחוב בית הבד על דרך הייסורים בירושלים, בקטע הידוע בכינוי "הוויה הקטנה".

העבודות כללו החלפת תשתיות תת קרקעיות, ניקוז, ריצוף, תכנון ובניית רמפות, הסדרת כניסות לחנויות ולבתי המגורים. השלמת מקטע זה הפכה את הויה דולורוזה למונגשת לכל אורכה: מקטע תלול זה של דרך הצליינים הראשית בעיר העתיקה חובר מצידו המזרחי למקטע שכבר הונגש ב-2019 משער האריות ועד ההוספיס האוסטרי ברחוב הגיא (תחנות 1-4 בוויה דולורוזה), ומצידו המערבי לרחוב מעלות אל חנאקה (המוביל לכנסיית הקבר), ורחוב הנוצרים (תחנות 8-9 בוויה דולורוזה).

השיפוע הדרמטי במקטע ״הוויה הקטנה״ הביא את מתכנני פמ״י לפתרון הנדסי ייחודי בעיר העתיקה - מדרגות ונציאניות, המקטינות את השיפוע בהדרגה לאורך מקטע ההליכה. לצד הנגשת הדרכים הותקנו גם כ-5 ק״מ של מאחזי יד, הופקו מפה מודפסת חינמית עם ציון הדרכים המונגשות המחולקת חינם בלשכת המידע לתייר בשער יפו, ואפליקציה חינמית לניווט בדרכים המונגשות ב-8 שפות.

אפליקציה לעיוורים ברחבי העיר העתיקה

מסוף דצמבר 2021  נכנסה לפעולה גם מערכת נחייה מיוחדת לעיוורים באמצעות אפליקציה חינמית ה"נפרצת" כאשר העיוור מתקרב אליה. העיר העתיקה מוגדרת כ"מסלול מכשולים" לעיוורים: הריצוף אינו אחיד, יש מדרגות רבות, רעש, ריחות, מכשולים בגבהים שונים והסחות דעת נוספות.

על מנת לבחור את הפתרון המיטבי התבצע פיילוט בהשתתפות מוגבלי ראייה בליווי גופים מקצועיים, ובעקבותיו הותקנו ב-60 "צמתים" ברחבי העיר קופסאות שידור קטנות (ביקונים) של חברת "מהלב", והן ישדרו לעיוורים מידע תיירותי והנחיות להתמצאות במרחב באמצעות אפליקציה חינמית בשם (סטפ-היר). STEP HEAR

הביקונים נטמעים בסביבה ללא הפרעה חזותית או קולית במרחב, מופעלים ע"י סוללה למשך תקופה ארוכה (כ-3 שנים) ומתקשרים עם המשתמש באמצעות בלוטות'. הם אינם זקוקים לרשת אינטרנט פעילה ומתאימים גם לאייפון וגם לאנדרואיד.