אושר לתשעה ימים: תו ירוק בחנויות ששטחן גדול מ-100 מ"ר

ועדת החוקה אישרה לתשעה ימים בלבד את התו הירוק על חנויות מעל 100 מ"ר, למעט חנויות חיוניות | הקנס לעסקים הופחת אך הובהר כי הוא יינתן מידית ללא אזהרה. לבקשת היו"ר קריב, האכיפה בקנסות על החנויות תחל ביום שלישי על מנת לאפשר זמן היערכות נוסף

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/12/21 20:10 כב בטבת התשפב

אושר לתשעה ימים: תו ירוק בחנויות ששטחן גדול מ-100 מ"ר
צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

בתום דיון ממושך, אישרה הערב (א') ועדת החוקה בראשות חבר הכנסת גלעד קריב, את תקנות התו הירוק על חנויות מעל 100 מ"ר, למעט חנויות חיוניות. התקנות אושרו לתשעה ימים בלבד (עד לרביעי בינואר 2022), במקום שבועיים, לאחר שהממשלה לא נענתה לדרישתו להחריג ילדים בגילאי 5-3 מהתו הירוק ולאפשר לגילאי 11-5 להציג נייר המעיד על חיסון ראשון כתו ירוק זמני כהבטחת הממשלה.

"מכל הצעדים שאישרנו בוועדה בחצי השנה האחרונה, לבי הכי כבד באישור התקנות הללו", אמר קריב לפני ההצבעה. "אצביע בעדן אבל בהיסוס ובלב כבד כי התחושה היא שיש כאן הרחבה דרמטית של מגבלות התו הירוק שלא הרחבנו בשיאו של הגל הרביעי. אני תומך בהן בעיקר בגלל מימד חוסר הוודאות שעתיד להתבהר תוך זמן קצר. התו הירוק בעת שאין הגבלות התקהלות הוא חריג שבחריגים. לא התו הירוק ולא המדינות האדומות יהפכו לסטנדרט החדש". 

חבר הכנסת אורי מקלב, שהתנגד לראשונה לתקנות הקורונה, אמר: "תמיד היינו עניינים, או שנמנענו או שתמכנו, אך לא התנגדנו לתקנות בנושאים חשובים אלו של הצלת חיים כמו במאבק בקורונה, אך לאחר כמעט עשר שעות של דיונים אנחנו רואים את חוסר הקשב של נציגי הממשלה פה בשולחן הזה באטימות לבקשות שלנו ולדרישות המגיעות מהציבור ואצביע נגד".

הרחבת התו הירוק החל מהלילה בחצות - ההחלטות

  • קניונים יפעלו במתכונת של תו סגול, על פי יחס תפוסה של 1:15 (אדם אחד בכל 15 מ"ר).
  • כניסה לחנויות ששטחן עולה על 100 מ"ר תתאפשר בכפוף להצגת תו ירוק, הן במתחמים פתוחים והן בקניונים ובמתחמי קניות סגורים. חובת התו הירוק תחול גם על העובדים בחנויות אלו.
  • דוכני המזון בקניונים יתנו שירות ללקוחות בכפוף להצגת תו ירוק, ולא תתאפשר בהם ישיבה אלא איסוף עצמי בלבד.
  • כניסה למסעדות הממוקמות בתוך קניון תתאפשר בכפוף להצגת תו ירוק, בהתאם למתכונת הנהוגה כיום במסעדות.

נציין כי התו הירוק בקניונים ובמתחמי המסחר לא יחול על מקומות המספקים שירותים חיוניים, כמפורט להלן: חנות למכירת מוצרי היגיינה (פארם), חנות אופטיקה, חנות למכירת עזרים רפואיים, מרכול, מכולת או סופרמרקט. במקומות אלו תימשך המתכונת הנהוגה כיום (תו סגול ביחס תפוסה של 1:7, כלומר אדם אחד בכל 7 מ"ר).

גדי יברקן: "בישראל מקימים מחנות ריכוז עבור מי שלא מחזיקים בתו ירוק"

במהלך הדיון בוועדת החוקה, התבטא חבר הכנסת גדי יברקן מהליכוד, בצורה קשה מאוד נגד מדיניות הממשלה. לאחר שתי קריאות לסדר, אמר יברקן: "לרוב הציבור אין תו ירוק. אתם מנהלים מדינה באוויר? חמישה מיליון מאזרחי המדינה תעשו כמו אוסטריה, בפועל זה מה שאתם עושים, זה מה שאתם רוצים, מחנות ריכוז, כמו באוסטריה". 

קריב נזף וקצף על יברקן: "השימוש שלך בצמד המילים הזה הוא דבר בזוי ונאלח. תצא מחדר הוועדה מיד. אלה מילים בזויות, רגע של שפל. בחדר הזה לא ישתמשו במילים האלה בהקשר לפעילות ממשלת ישראל".

לאחר דבריו בוועדה, הגיע חבר הכנסת יברקן לאולפן ערוץ כנסת והתעקש על מחנות הריכוז: "באוסטריה יש מחנות ריכוז למי שלא התחסן, כל העולם יודע. תעשו שיעורי בית". בהמשך אמר: "עובדתית באוסטריה יש מחנות, נקודה. אוסטריה יש שם אנשים שלא חוסנו, אני ראיתי את זה בטלוויזיה ואני מוכן להביא קישורים. אל תפיצו פייק ניוז, שהוא לא קיים".