ראיון מיוחד יהודית שילת: ציפינו מראשי היישוב להגן על המתלוננות - זה לא קרה

מייסדת ומנהלת פורום תקנה מדברת על המעורבות בפרשייה של המורה מאולפנת שעלבים, ומבהירה: "אם לא היה את פורום תקנה, אז בשבע השנים האלה הפוגעת יכלה להמשיך לפגוע"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 26/12/21 18:07 כב בטבת התשפב

יהודית שילת: ציפינו מראשי היישוב להגן על המתלוננות - זה לא קרה
אילוסטרציה, צילום: Hadas Parush/Flash90

ימים ספורים עברו מאז חשיפת התלונות לפיהן ציפי דינר, בעבר מורה באולפנת שעלבים וכיום מדריכת מורות ומנהלות בחמ"ד הטרידה מינית מספר תלמידות, ומאז הספיקו להצטבר תלונות נוספות, כשבנוסף יצאה האולפנה בהבהרה כי דינר איננה מועסקת בשורותיה יותר. בראיון מיוחד לכיפה מסבירה מנהלת ומקימת פורום תקנה יהודית שילת, על מעורבות הפורום בפרשייה הקשה.  

"התלונה הראשונה הגיעה ב-2015 והבנו שזאת תלונה רצינית שאמורה להגיע למשטרה כדי שתתאפשר חקירה מדוקדקת", שילת אומרת ומציינת כי הם פעלו לפי הנהלים המקובלים בפורום ודיווחו לפרקליטות המדינה שם ביקשו שהמתלוננת תגיע לחקירה: "הסברנו לה את חשיבות העניין, שזאת דרך המלך שבסופה מגיעים לחקר האמת אך היא סירבה להתלונן. אז טיפלנו בתלונה, שמענו עדויות נוספות ונתונים רלוונטים וזימנו את ציפי דינר, כרגיל בהליכים של בדיקה, והגענו למסקנה שהיא צריכה להפסיק את עבודתה". 

שילת מסבירה כי דינר, ככל האנשים שמזומנים לפורום תקנה בוחרים להגיע מאחר והם שומרים על הדיסקרטיות שלהם מחד, ומאידך ברור להם שבמקרה של אי הגעה לפורום המידע יעבור לגורמים הרלוונטים כמו ראשי הקהילה והיישוב. 

"אנחנו לא חשפנו את זהות המתלוננות בפני דינר אבל היא יכולה להבין", מבהירה מנהלת פורום תקנה ומדגישה כי, "השטנו עליה את כל המגבלות של עבודה עם צעירים וצעירות, יידענו את מערכות החינוך שבהן היא עבדה באותו זמן וגם את אנשי הקהילה הרלוונטים כי הייתה לנו הרגשה שהמגבלות שהטלנו לא נשמרות כמו שצריך, מעין פיקוח נוסף בתוך הקהילה".

"הגורמים ביישוב עם הכוח המוסרי והדתי - לא פרסמו את הפרשה בצורה מסודרת"

מייסדת הפורום מבקשת להדגיש כי אחד הדברים הכי חשובים עבור הפורום הוא שיתוף הפעולה מצד הגורמים הקהילתיים האחראיים בכל ישוב: "פורום תקנה לא יכול לטפל בכל הבעיות, אז בכל מקום עם קהילה אנחנו מבקשים מהם לקחת אחריות. אנחנו מדריכים אותם ונוטעים בהם ביטחון שזוהי חובתם המוסרית וההלכתית לעשות את זה. אנחנו לא רוצים לקחת עלינו את מה שהקהילה אמורה לעשות. כך התנהלנו מול הקהילה בשנים הראשונות לפרשה", היא מציינת.  

איך יודעים שהפוגעים עומדים בהגבלות שהטלתם עליהם?

יש לקהילה רב והוא היה הכתובת הראשונה ובשלב ההוא עוד חשבנו שאין צורך להודיע לכל היישוב. בשלבים המאוחרים חשבנו שכן כדאי לפרסם לקהילה, במיוחד אחרי ששמענו שהמתלוננות מותקפות ומדברים בהן סרה. אמרנו לראשי הקהילה שהם צריכים לפרסם ולצערנו זה לא פורסם בצורה מסודרת על ידי הגורמים שהיה להם את הכוח המוסרי והדתי לעשות את זה. 

"בשבילנו כל מקרה הוא מקרה אחד יותר מדי. במשך השנים טיפלנו בעשרות רבות של מקרים"

במידה ומשהו יקרה, למי יבואו בטענות? ליישוב או לפורום?

לפורום תקנה לא יכולים לבוא בטענות כי אנחנו לא לקחנו על עצמנו אחריות לעשות את הדברים שמישהו אחר יכול לעשות אותם. בטענות אפשר לבוא רק לגורמים הקהילתיים. ציפינו מהם לקחת אחריות עד הקצה - להגן על המתלוננות ולפרסם שדבריהן אמת וזה לא יצא בצורה מאורגנת ומסודרת. ולכן הגענו עד הלום, סיטואציה שאני מוכרחה לומר שלא הייתה ברירה וטוב עשו המתלוננות. 

את מרוצה מהפרסום ומהטיימינג של הפרסום? 

אני חושבת שזה תהליך טבעי של נפגעי ונפגעות תקיפה מינית שלא יכולים לחשוף את זה ברגע שהפגיעה מתרחשת, גם לא אחרי שנה ושנתיים מסיבות של פחד, חרדות, חוסר ביטחון ובושה. אם כעבור שנים הן מרגישות שלא נעשה איתן צדק, הקהילה לא מתנהגת אליהן באופן הוגן והן יכולות להתמודד עם הפרסום הזה, אז זה הסיפור שלהן והן זכאיות לפרסם אותו. 

אם לא היה פורום תקנה, אז בשבע השנים האלה הפוגעת יכלה להמשיך לפגוע, עד שהקורבן מועצם ומרגיש שהוא יכול להתמודד עם הפרסום. לפורום תקנה יש משמעות קריטית כי בתקופת החולשה והקושי אנחנו כבר פועלים כדי להגן על הציבור.

יהודית שילת

יהודית שילת צילום: באדיבות המצולם

שואלים אותי למה יש את פורום תקנה אם זה בכל מקרה מתפרסם. אז אני עונה שזה אף פעם לא מתפרסם בסמוך אלא זמן רב אחרי. ככל שהמתלוננות מקדימות להגיע לפורום תקנה אנחנו מתחילים לפעול ולשמור על הציבור מפני פגיעות נוספות. המתלוננת עוד לא מוכנה להיחשף לכן יש משמעות גדולה לפעילות של פורום תקנה באותה תקופה.

מוטי אלון היה דמות ברמה הלאומית

לכל פרשייה שמגיעה לפורום תקנה יש הרכב בו חברים ארבעה אנשים - שתי נשים ושני גברים, כל אחד ואחת מומחה בתחומו ומביא עימו להרכב נקודת מבט מקצועית וייחודית. כשעדות כלשהי מגיעה לפורום, הרכב מוקם במהירות ומתכנס כדי לשמוע את דברי המתלונן או המתלוננת ופועל בהתאם.

מתלוננת יכולה לומר בזמן העדות "לא נוח לי שגברים יהיו בחדר"?

"כן, ואז הגברים יוצאים ושתי הנשים שבהרכב שומעות אותה ומשתפות את כל ההרכב אחר כך. פיתחנו יכולת לעשות הבחנה בין החברויות וההיכרויות שלנו לבין הטיפול בסוגה העבריינית הזאת", היא עונה לשאלה האם מישהו מחברי ההרכב מכיר את הצד הפוגע או הנפגע אך מבהירה כי, "אם מישהו מרגיש שלא נוח לו בגלל היכרות אישית אז מחליפים אותו". 

היא מסרבת לומר כמה מקרים מטופלים כיום בפורום תקנה אך מבהירה כי, "בשבילנו כל מקרה הוא מקרה אחד יותר מדי. במשך השנים טיפלנו בעשרות רבות של מקרים".

שילת מבהירה כי הפורום מעודד את הנפגעים והנפגעות שמגיעים אליו לפנות למשטרה: "זה העיקרון, אחר כך אנחנו מנסים לפעול באופן שמתאפשר לנו, כשהדרך היחידה שזה יקרה זה רק באופן דיסקרטי. אם לא נעשה את זה כך אז אף אחד לא יגיע אלינו. אנחנו לא יכולים לפעול בניגוד לרצונותיה של המתלוננת, רק היא רשאית לעשות את החשיפה".

יכול להיות שיש מקרים היום בישובים אבל אתם לא תחשפו אותם עד שהם יהפכו לפליליים?

כל זמן שאנחנו מרגישים שאנחנו יכולים לשאת באחריות אז אנחנו עושים זאת. ברגע שאנחנו מרגישים שאנחנו לא יכולים לשאת באחריות והפוגעים לא נשמעים למגבלות של פורום תקנה, אז אנחנו מעבירים את המידע הלאה.

כמו מוטי אלון?

כן, הוא היה פיגורה ברמה הלאומית ולא היה גוף ספציפי שהיה אמור לטפל בזה, אז לקחנו את זה תחת אחריותנו. במה שקשור לטיפולים קהילתיים, כל זמן שהפוגע מקבל את ההדרכה של הפורום אז זה בסדר והוא לא יפגע יותר. אם המתלוננים לא רוצים לגשת למשטרה אז זה כל מה שאפשר לעשות. זיהינו שיש זיופים בשמירה של המגבלות? אז ניידע את הגורמים האחראיים בתוך הקהילה.

הרב מוטי אלון

מוטי אלון, פיגורה לאומית. צילום: פלאש 90, דוד ועקנין

ומה עושים כשהגורמים הקהילתיים לא עושים את זה, כמו במקרה הנוכחי? 

אי אפשר לומר שבמקרה הנוכחי הם לא שמו לב. הם התעסקו בזה פשוט באופן לא מספק. אני חושבת שהסיפור הזה הוא מצוין כי הוא ילמד את כל הקהילות איך להתנהל בצורה נכונה. לכן אני לא מצטערת שהסיפור הזה נחשף. לא משנה כמה שפורום תקנה ידבר, אין לזה כוח כמו לחשיפה לאור השמש שחושפת גם את הפעילות הקהילתית ואת האחריות שלה. 

שומרים גם פרטיות הפוגעים

לפני מספר חודשים נחשף בכיפה כי מנהל בית ספר בשומרון תיעד במשך תקופה ארוכה נשים בסיטואציות אינטימיות, כשלאחר מכן נפתחה חקירה רשמית של המשטרה. אחת הטענות שנשמעות כלפי פורום תקנה היא שמדיניות אי הפרסום יכולה להביא להמשך המעשים של הפוגעים, דבר שנמנע באותו מקרה בזכות חשיפת כיפה.

אם מגיע אליכם מידע על פגיעה, למה לא לפרסם אותו ולעצור את המעשים? 

"לנו אין מידע כזה", שילת מבהירה מיד, "אנחנו יודעים להתייחס למידע שאפשר להעביר את האחריות לגורם אחר ואנחנו לא יכולים לפרסם כשאין אישור מהמתלוננות. העיקרון שלנו הוא עבודה דיסקרטית ששומרת לחלוטין על כבודה של המתלוננת ורצונה להישמר חסויה. גם לפוגע יש דיסקרטיות, אחרת הוא לא יגיע".

יש דברים שאתם מגדירים כהצלחות?

אין הצלחות בדברים האלה. "הצלחה" בדרך כלל זה משהו מאוד משמח וכאן אין שום דבר כזה חוץ מזה שאנשים מוכנים לבוא ולהתלונן. אז כן, אנשים באים להתלונן בפורום תקנה, נפגעים, נפגעות ואפילו פוגעים ופוגעות מוכנים לבוא לפורום תקנה לעשות את הבירור. 

המודעות מאוד גבוהה היום. אנשים כבר לא אומרים בקלות שממציאים על מישהו ומבינים שאין עשן בלי אש. ברוב הפעמים שמתלוננים על אנשים, הם נעשים זהירים יותר אחר כך, הם לא מזלזלים ברמזים או בתלונות של מישהי שמוטרדת מינית. אחת התוצאות היא ששולחים יותר לפורום תקנה. 

דינר עדיין מכהנת כמדריכה של מנהלות ומורות בחמ"ד. מה עמדתכם לגבי זה?

אנחנו לא הגבלנו אותה בעבודה עם מבוגרים. שאלות מוסריות וערכיות אכן רלוונטיות פה, אבל ההגבלות שלנו נגעו לעבודה פורמלית וא-פורמלית עם נוער ואת האחריות על זה הטלנו על הגורמים הרלוונטים לגביו. 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן