דווקא עכשיו: מערכת הבטחון משאירה יישוב שלם בלי רבש"ץ ובלי אבטחה

השעיית רבש"ץ ענתות: דווקא בימים של מתיחות בטחונית מג"ב השעה את רבש"ץ ענתות בלי להודיע לאף אחד והותיר את היישוב בלי אבטחה. ראש המועצה ישראל גנץ: "הפקרות של חיי התושבים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/12/21 09:18 יח בטבת התשפב

דווקא עכשיו: מערכת הבטחון משאירה יישוב שלם בלי רבש"ץ ובלי אבטחה
ענתות, צילום: אלה בס

לפני כעשרה ימים השעה משמר הגבול את רבש"ץ היישוב ענתות בבנימין, ליד ירושלים, עד להשלמת חקירתו במשטרה על אירוע בו השתמש בנשק במסגרת חיכוך עם ערבים במהלך תפקידו. השעיית הרבש"ץ נעשתה באופן חד צדדי בלי להודיע למועצה האזורית או ליישוב וכנראה אפילו לא לצבא. מג"ב לא דאג לכל חלופה אחרת והשאיר את היישוב בו גרות 450 משפחות חשוף לאיומים ביטחוניים.

ראש המועצה האזורית בנימין ישראל גנץ אומר כי לא יתכן שדווקא מי שאמון על בטחון התושבים מפקיר אותם כך בצורה רשלנית. ההתנהלות הנוכחית אינה מקובלת בשום אמת מידה. לוקחים רבש"ץ מיישוב כאילו אין משמעות לנוכחות שלו, וכאילו אין איומים ביטחוניים באזור מדי יום. אנחנו דורשים לתקן את המצב לאלתר ולספק לענתות בטחון בסיסי"

גנץ אומר כי הבסיס לכשל החמור הזה הוא העובדה כי לפני כ-13 שנה עברה האחריות הביטחונית ביישובים שהוגדרו כעוטף ירושלים לידי מג"ב והוצאו מאחריות צה"ל. הדבר הזה פשוט לא עובד ויוצר תקלות ביטחוניות בשטח. מג"ב מצוין במשימות השוטפות שלו. אחריות לאבטחה יישובית היא לא אחת מהן. כבר בממשלה הקודמת שוחחתי עם המל"ל והתרעתי מפער חמור שעלול לעלות בחיי אדם".

דובב פאר, יו"ר ועדת הביטחון של ענתות אומר כי "ההחלטה החמורה של מג"ב השאירה אותנו, אלפי תושבי היישוב ענתות בלי אבטחה בסיסית. יש כאן ילדים, נשים ומבוגרים שצריכים הגנה בטחונית לפי הכללים שקבעה מערכת הביטחון. מפלס הדאגה ביישוב עלה מאד בימים האחרונים. כאיש העוסק בביטחון אני יכול לומר שהיישוב כיום פרוץ ולא בטוח. אם חלילה יקרה משהו ומישהו ישלם בחייו יזכרו לטפל בכשל. מוטב שיטפלו בו עכשיו".

במועצת בנימין אומרים כי מלבד הבעיה החמורה של הפקרת היישוב ענתות, יש מספר יישובים נוספים במועצה המוגדרים כעוטף ירושלים בהם האבטחה חייבת לחזור לידי צה"ל שמתאים יותר להחזיק אבטחה במרחב הזה. "הכשלים החמורים בתפיסת הביטחון הנוכחית באותם יישובים נמשכים ואין אף אחד שלוקח אחריות. נקווה שמישהו יתעורר לפני שיבוא אסון".