אחרי 66 שנה ו-70 הצעות: בהר הרצל יחנכו שער כניסה ומתחם חדשים

אחרי שנים של תהליך תכנון מוקפד ו-66 שנים לאחר ההשקה המפורסמת של השער הקודם, טקס הנחת אבן הפינה למתחם הכניסה החדש להר הרצל. הטקס יתקיים על ידי ההסתדרות הציונית העולמית וקרן קיימת לישראל שיזמו את חידוש המתחם ההיסטורי

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/12/21 17:06 טז בטבת התשפב

אחרי 66 שנה ו-70 הצעות: בהר הרצל יחנכו שער כניסה ומתחם חדשים
מתוך הטקס, צילום: עודד אנטמן

בדומה לתקופה שלאחר הקמת המדינה - אז פורסם קול קורא לתחרות עיצוב מתחם הר הרצל ושער הכניסה שבו - גם הפעם פורסם 'קול קורא' להגשת הצעות לעיצוב מתחם הכניסה של הר הרצל ומתוך כ – 70 הצעות (לתחרות הקודמת בשנת 1949 הוגשו 63 הצעות הצעות) נבחרה הצעתם של צוות האדריכלים הבינלאומי 'הרצלברג', בראשות האדריכל הישראלי דניאל שטרסבורגר, אשר זכה לתכנן את מתחם הכניסה להר בו נמצאים בית הקברות הלאומי, מוזיאון הרצל, ובו מתקיימים רבים מהטקסים הרשמיים של מדינת ישראל. 

מתחם הכניסה הקיים כיום נבנה כחלק מהתכנית שהגה האדריכל יוסף קלרווין וזכתה בתחרות שנערכה לאחר הקמת המדינה. התכנית של האדריכל קלרווין לא בוצעה במלואה, אולם השער המיתולוגי ורחבת הכניסה הוקמו לבסוף ברוח התכנית בחודש יולי בשנת 1955 כאשר השער כלל שבעה שערים המובדלים זה מזה בשיחים ירוקים.

ההסבר המוכר לרעיון שמאחורי בניית שבעת השערים הוא שהם סימלו את שבע שנות מנהיגותו של חוזה המדינה בתנועה הציונית ועל פי גרסה אחרת השערים מסמלים את שבעת הכוכבים בדגל הרצל ואת שבע שעות העבודה שהציע למדינת היהודים העתידית.

לפי התכנון, כל מתחם הכניסה ישודרג כאשר יבנה מעל רחבת ההתכנסות 'קירוי מרחף' שיבלוט מחוץ ולתוך המתחם ויספק צל ומקום התאספות נוח למבקרים, כאשר מבנה שבעת השערים ישומר בתצורתו המקורית. בגג מתוכננת דוגמא של משולשים מחוררים אשר ייצרו משחק של אור וצל על הרחבה, מעין גאומטריה מפורקת ומופשטת של מגן דוד.

בנוסף, מלבד שיפוץ כללי של שער הכניסה, יבנה מתחת לשער הכניסה מרכז מבקרים תת קרקעי שיכלול אודיטוריום, כיתות הדרכה, אזור לתצוגה, קפיטריה, משרדים, שירות לרווחת המבקרים ועוד.

יעקב חגואל, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית ויו"ר בפועל של הסוכנות היהודית: "ההסתדרות הציונית העולמית גאה להוביל את חידוש מתחם הכניסה להר הרצל, מהאתרים החשובים של מדינת ישראל בדורנו. הר הרצל משמש כמרכז לאומי ציוני ייצוגי ואנחנו שמחים להוביל יחד עם קק"ל את חידוש מתחם הכניסה, לצד שמירה על שער הכניסה ההיסטורי שנבנה לאחר הקמת המדינה".

יו"ר קק"ל אברהם דובדבני: ״חידוש מתחם הכניסה להר הרצל הוא מיזם חשוב שחל בשנת ה-120 לציון הקמת קק"ל ע"י הרצל בשנת 1901. הר הרצל ושער הכניסה תוכננו ב- 1950-51 בימי הצנע של מדינת ישראל הצעירה ובנוף גיאוגרפי שונה לחלוטין מהמצב היום. מתחם הכניסה המחודש יותאם למציאות הסביבתית הנוכחית, יוסיף כבוד לפנתיאון הלאומי של מדינת ישראל והעם היהודי וישפר את מתן השירות לרווחת מאות האלפים המבקרים בהר".