"תמיד הייתי סקרנית": בת 104 מהודו למדה קרוא וכתוב

קשישה הודית בשם קותיאמה, החליטה לאחר שמלאו לה 104 אביבים, להגשים חלום וללמוד קרוא וכתוב: "בהזדמנויות רבות התחרטתי על כך שאני לא יכולה לקרוא את העיתון וביקשתי מקרובי משפחתי שיקריאו לי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/12/21 11:53 ט בטבת התשפב

"תמיד הייתי סקרנית": בת 104 מהודו למדה קרוא וכתוב
צילום: צילום מסך BBC

קשישה הודית בשם קותיאמה, מהכפר תירובנצ'ור במדינת קרלה, החליטה לאחר שמלאו לה 104 אביבים, להגשים חלום וללמוד קרוא וכתוב. קותיאמה רצתה לקרוא עיתוני בוקר. "תמיד הייתי סקרנית לדעת מה קורה בעולם שמחוץ לכפר. בהזדמנויות רבות התחרטתי על כך שאני לא יכולה לקרוא את העיתון וביקשתי מקרובי משפחתי שיקריאו לי", סיפרה בראיון ל-BBC.

"תמיד רציתי לדעת לכתוב את השם שלי ואת הכתובת שלי", אמרה. "חינוך לנשים היה רעיון בלתי נתפס אז, ואפילו והבנים הפסיקו ללמוד בגיל תשע. ההורים של היו פועלים חקלאיים חסרי אדמה, והתפקיד שלי היה לבשל, לנקות ולכבס עבור 11 אחיי ואחיותיי". היא נישאה בגיל 16 לסוחר תבלינים בעל חנות קטנה וחייה השתפרו מאז. "אך תמיד הרגשתי שמשהו חסר לי", היא הודתה.

קותיאמה רצתה מאוד להשיג לעצמה חינוך, אך בהיותה שייכת לקסטת ה"טמאים" בהודו, היא לא זכתה לחינוך כילדה: "נולדתי לקאסטה נמוכה ובתנאים של עוני מאוד קשה". בבגרותה עבדה כעקרת בית, גידלה ילדים, נכדים ונינים, ומעולם לא מצאה את הזמן לעסוק בלימוד, עד אותו יום בשנתה ה-105.