מסר לאיראן: צה"ל ביקש להקדים קבלת מטוסי תדלוק - ארצות הברית סירבה

דבריו של שר הביטחון בארצות הברית כי "ישראל חייבת לשמור על עליונותה הביטחונית באזור" - לא הרשימו את האמריקאים, שסירבו לבקשת ישראל להקדים הגעת שני מטוסי תדלוק שמגיעים לטווח של 11 אלף ק"מ | בשבוע שעבר: גנץ הנחה להיערך לתקיפה באיראן

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 13/12/21 08:54 ט בטבת התשפב

מסר לאיראן: צה"ל ביקש להקדים קבלת מטוסי תדלוק - ארצות הברית סירבה
מטוס התדלוק KC-46, צילום: shutterstock

לפני מספר ימים, בתחילת ביקורו בארצות הברית שכלל פגישה מדינית עם מזכיר המדינה לויד אוסטין, הודיע שר הביטחון בני גנץ לאמריקאים כי בישראל לא מחכים למעצמות וכי הוא הנחה את כוחות הביטחון להיערך לתקיפה באיראן לאור התעצמות האיראנים. "ישראל חייבת לשמור על עליונותה הביטחונית באזור". 

על רקע ביקורו המתמשך של גנץ בארצות הברית ודיווחים על שיתוף פעולה מבצעי לכאורה בין ישראל לאמריקאים. ועדת השרים לענייני הצטיידות אישרה רכש של ארבעה מטוסי תדלוק מסוג KC-46 ובצה"ל ביקשו לאחרונה מראשי הצבא האמריקאי להקדים את קבלת שני מטוסי התדלוק מתוך ארבעה, מטוסים עליהם סוכם בעסקת הרכש האחרונה, לטובת המוכנות מול איראן. בארצות הברית הגיבו בשלילה. כך פורסם הבוקר (ב') ב-ynet. 


(גנץ בתחילת ביקורו בארצות הברית)

עוד פורסם כי המטוסים מגיעים לטווח העולה על 11 אלף ק"מ, ומסוגלים לשהות באוויר עד 12 שעות. מטוס דוגמת זה יכול לתדלק עשרות מטוסי קרב דרך "פוד" התדלוק שלו שבפיתוח שלו הושקעו מיליארדי דולרים. המתדלק מחברת בואינג מבוסס על מטוס נוסעים 767 ותא הטייס על דרימליינר 787.

המטוסים חשובים לצה"ל עבור תקיפה באיראן ולאחר סירוב האמריקאים, המטוסים יגיעו כמו בתכנון המקורי בעוד ארבע שנים לפחות, והם עתידים להחליף מטוסים בני 50 שנה.

על פי הדיווח את עסקת המתדלקים צריך היה לתקצב לפני כשנתיים לפחות, לאחר שאושרה בתקופת הרמטכ"ל הקודם גדי איזנקוט ושר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן. המשבר הפוליטי המתמשך בדמות ארבעה סבבי בחירות בישראל הוביל לכך שהעסקה לא אושרה בוועדת השרים לענייני הצטיידות, שלא התכנסה באותה עת.