הוועדה המחוזית משהה את הבניה בעטרות | החשש: תרגיל פוליטי

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים החליטה לעכב את התוכנית להקמת השכונה היהודית החדשה בעטרות. התירוץ: צריך לערוך תסקיר סביבתי | עופר ברקוביץ' מתנגד להחלטה: "היה ניתן להפקיד את התוכנית בד בבד עם קידום תסקיר הסביבה, ולא להשהות אותה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 06/12/21 18:16 ב בטבת התשפב

הוועדה המחוזית משהה את הבניה בעטרות | החשש: תרגיל פוליטי
שדה התעופה הישן בעטרות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לאחר דיון ארוך שהתקיים היום (ב'), הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים החליטה להשהות את התוכנית להקמת השכונה היהודית החדשה בת ה-9,000 יחידות דיור, על שדה התעופה הישן בעטרות. הוועדה קיבלה את עמדת המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות, כי צריך לערוך תסקיר השפעה על הסביבה לפני אישור התוכנית. השלמת התסקיר צפויה להימשך כשנה ורק לאחר שהתוכנית תעבור בוועדה, היא תיכנס להפקדה ודיון בהתנגדויות.

משרד השיכון הוא מגיש התוכנית והמבצע שלה, באמצע התהליך עומד המשרד להגנת הסביבה שאמור לייצר הנחיות לתסקיר, שלאחריו מאשרים את התוכנית. ההנחיות ככל הנראה כבר הועברו למשרד השיכון אך בסופו של דבר - אין תסקיר.

גורם שנכח בדיון שהתקיים היום, איתו דיברנו הערב, חושש כי מדובר בתרגיל פוליטי של הממשלה. נציין כי באופן לא רגיל, נציגים משגרירות ארצות הברית נכחו בדיון.

 

לא ברור מדוע המשרד לאיכות הסביבה הגיע לדיון היום ללא התסקיר, שכן המועד לדיון היה ידוע מזה מספר חודשים. בהודעת מינהל התכנון נכתב: "לאחר בחינת מסמכי התוכנית ושמיעת נציגי מגישי התוכנית והמלצות הוועדה המקומית, הוועדה התרשמה כי התוכנית מציעה ניצול ראוי של עתודות הקרקע שלא נוצלה עד היום, באמצעות תכנון הכולל עירוב שימושים ושלד ציבורי, תוך מתן מענה לצרכים פרוגרמטיים ותחבורתיים".

עוד נכתב כי "לאחר שמיעת עמדת נציג המשרד להגנת הסביבה, הוועדה קובעת כי יש להכין תסקיר השפעה על הסביבה בעניינה של התוכנית כמקובל".

"התנגדתי בוועדה להשהיית תכנית הבניה בעטרות"

עופר ברקוביץ, יו"ר התעוררות וחבר הועדה המחוזית אמר כי מדובר בתוכנית היסטורית וחשובה ביותר לפתרון מצוקת הדיור בירושלים: "התוכנית מהווה תוספת חשובה של בניה בירושלים, כעיר הבירה של מדינת ישראל. אין עתודת קרקע גדולה יותר מעטרות, לבניית עשרת אלפים יחידות דיור". 

על הדיון שהתקיים היום אמר ברקוביץ': "התנגדתי בוועדה להשהיית תכנית הבניה בעטרות. היה ניתן להפקיד את התוכנית בד בבד עם קידום תסקיר הסביבה, ולא להשהות אותה. כולי תקווה שהממשלה לא משתמשת בנושא הסביבתי כתירוץ. אסור לאפשר התערבות בוטה מבחוץ, עלינו לבנות בכל חלקי ירושלים ובעטרות".

השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג', הופיע פני הוועדה, למרות ששרת הפנים איילת שקד הבהירה לחברים בה כי אינו מייצג את הממשלה ואת דעותיה. "המשאב האסטרטגי הלאומי של שדה תעופה, צריך להיות מנוצל לטובת כולם – לטובת ירושלים, לטובת הישראלים, הפלסטינים וכל האזור", אמר פריג'.  

"קידום התוכנית כעת עלול להיות פספוס של הזדמנות היסטורית. אפשר להקים שדה תעופה שייתן מענה למטרופולין ירושלים ולמעלה מ-3 מיליון פלסטינים, שהיום לא יכולים לצאת לחו"ל, אלא דרך ירדן. שדה תעופה ישראלי פלסטיני משותף ובו טרמינל פלסטיני עם בידוק ישראלי", טען פריג'.


(עטרות, ארכיון)

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן