נתנאל איזק, מנכ"ל המשרד לירושלים ומורשת: "עם ישראל הגיע בהמוניו לאתרים"

מנכ"ל המשרד לירושלים ומורשת התייחס לשבוע המורשת שהביא אלפי ישראלים לאתרים הרבים: "אם לא נביא את זה לציבור - הציבור לא יבוא" | איזק, המשנה לראש עיריית לוד לשעבר מספר על התחושות בעיר: "חמוץ-מתוק, יש מה לשפר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/12/21 18:33 א בטבת התשפב

נתנאל איזק, מנכ"ל המשרד לירושלים ומורשת: "עם ישראל הגיע בהמוניו לאתרים"
נתנאל איזק, מנכ"ל המשרד לירושלים ומורשת, צילום: חדשות כיפה

הימים האחרונים של חנוכה הגיעו, ואפשר להתחיל ולסכם את מגוון הפעילויות והאתרים אליהם הגיעו הישראלים במהלך ימי החג. מנכ"ל המשרד לירושלים ומורשת נתנאל איזק הגיע לאולפן כיפה כדי לספר על אירועי החג ועל שבוע המורשת שמשרדו קידם. 

"בחנוכה פעלנו בשני מישורים", אמר איזק, "יש לנו את שבוע המורשת - פתחנו עשרות אתרי מורשת בכל רחבי הארץ ביחד עם שותפים: רשות הטבע והגנים, המועצה לשימור אתרים, רשות העתיקות, הספרייה הלאומית ועוד. מה זה לפתוח אתרי מורשת? בדרך כלל אתה מגיע לאתר, רק מסתכלים וזהו. המטרה שלנו היא שתגיע ותשהה במקום. תכיר כל רובד שיש בתוך האתר, ולכן עשינו כל מיני פעילויות. הצגות, הפעלות, חדרי בריחה, כל מיני דברים שנותנים חוויה ברוח התקופה ההיא. בנוסף עשינו השנה פעילות מאוד יפה עם יד בן צבי והספרייה הלאומית, לאתרים שיש בהם 'מורשת בלתי מוחשית'".

מה הכוונה? אנשים שיש להם ארכיונים בבית, כתבי יד או ספרים ודברים נדירים ועתיקים שהיינו רוצים לשמר ולתעד אותם. פתחנו אוהלים ומתחמים מיוחדים, משחקים אינטראקטיביים. הייתה שנה נהדרת. רק לאתר האינטרנט נכנסו מאות אלפי אנשים. עם ישראל הגיע בהמוניו". 

אתה עצמך תושב לוד, והיית המשנה לראש העיר, איך אתה מרגיש בימים אלה ברמה הביטחונית ועם הצעדה בעיר?

כתושב התחושה היא מעורבת. יש מפקד חדש לתחנת המשטרה בעיר, ורואים שהוא משכמו ומעלה, פועל, מבצע ועושה את עבודתו נאמנה. מצד שני, העיר עדיין לא נמצאת במצב אופטימלי בשביל שהשקט יחזור להיות כמו שהיינו רגילים. היה גרף הסלמה, שהפרעות שהיו במאי הן רק הקצה שלו, במשך שנתיים וחצי-שלוש היו יריות והצקות והטרדות וזיקוקים וכל פעם משהו אחר, ולכן התחושה היא "חמוץ מתוק". מצד אחד מרגישים שיש יותר פעילות ויותר ביטחון מסוים ברחובות, מצד שני, כל עוד לא תהיה משילות שיודעת לומר מה החוקים הברורים על נשיאת נשק וירי, או השתתפות באירוע לאומני אז התחושה היא כזאת ומרגישים שיש מה לשפר.